نظر کارشناسان داوری درباره صحنه‌های مشکوک دیدار استقلال و پرسپولیس

سه کارشناس مطرح داوری به بررسی صحنه‌های مشکوک دیدار استقلال و پرسپولیس پرداختند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، استقلال و پرسپولیسی عصر امروز دوشنبه - ۲۲ دی ماه - در یکی از مهیج‌ترین شهرآوردهای پایتخت رو در روی هم قرار گرفتند که نبرد پر تلاطم دو تیم، نتیجه‌ای بهتر از تساوی نداشت و شاگردان فکری و گل‌محمدی هر کدام به دو گل رضایت دادند. قضاوت این دیدار حساس را رضا کرمانشاهی، داور با تجربه بر عهده داشت که برخلاف دربی‌های گذشته، بیشتر نکات بازی در قسمت فنی آن خلاصه شده بود و به جز یک صحنه مشکوک در محوطه پرسپولیس، تیم داوری دیدار نسبتاً آسانی را پشت سر گذاشت. صحنه‌های بحث برانگیز و مشکوک داوری این مسابقه توسط محمد فنایی، نوذر رودنیل و حیدر سلیمانی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا بررسی شده که در ادامه می‌خوانید:

برخورد توپ با دست امیری در محوطه جریمه

در دقیقه ۱۰ و در شرایطی که استقلال از حریف پیش بود، نادری که قصد ارسال روی دروازه پرسپولیس را داشت، توپش با دست امیری برخورد و متوقف شد. استقلالی‌ها اعتقاد به خطا پنالتی داشتند ولی کرمانشاهی چنین اعتقادی نداشت و دستور به ادامه بازی داد.

فنایی: شاید خیلی‌ها تصور می‌کردند در این صحنه باید هند اعلام می‌شد ولی ادامه بازی بهترین تصمیمی بود که داور گرفت. به این دلیل که هند باید شرایط خاص خودش را داشته باشد و عمدی و یا دست بازیکن بیش از حد باز باشد که در اینجا چنین اتفاقی نیفتاد. ادامه بازی در این صحنه، نقطه عطفی بود که توانست کرمانشاهی را سربلند کند.

رودنیل: هند نبود و ادامه بازی کاملاً درست بود.

سلیمانی: توپ ابتدا به پا امیری و سپس به دستش برخورد کرد و این هند محسوب نمی‌شود و ادامه بازی بهترین تصمیم داور بود.

خطا غلامی روی عبدی و گرفتن موقعیت تک به تک

پرسپولیس که پس از رسیدن به تساوی، باانگیزه در حال حمله روی دروازه استقلال بود، دقیقه ۵۵ با ارسال به پشت مدافعان چیزی نمانده بود تا عبدی را در فضا فوق‌العاده صاحب توپ کند اما غلامی عبدی که تقریباً از او رد شده بود را با خطا متوقف کرد. داور غلامی را با کارت زرد جریمه کرد و این در شرایطی بود که نیمکت پرسپولیس نسبت به این تصمیم بسیار معترض بود و می‌گفتند کرمانشاهی باید مدافع آبی‌پوش را از زمین اخراج می‌کرده است.

فنایی: داور باید مدافع استقلال را مستقیم اخراج می‌کرد و در اینجا اصلاً تعریف کارت زرد نداریم. چون وقتی بازیکن جلوتر از همه دفاع‌ها، فاصله‌اش زیاد، توپ در کنترلش و به سمت دروازه بوده، جریمه‌اش فقط کارت قرمز بدهد. در چنین مواردی جرأت و شهامت داور باید مطابق بر قوانین باشد. به نظرم نقطه تاریک کرمانشاهی در دیدار امروز، همین صحنه بود.

رودنیل: در دقیقه ۵۵ مهاجم پرسپولیس تک به تک می‌شد اما برای موقعیت آشکار گل ۴ شرط داریم که این صحنه آن را نداشت. حتی اگر سه شرط را هم دارا بود، باز هم نمی‌توانستیم به بازیکن قرمز دهیم.

سلیمانی: چون چهار فاکتور موقعیت آشکار گل در این صحنه موجود نبود، کارت زرد درست بود چرا که فاصله مهاجم تا خط دروازه بسیار زیاد بوده و استقرار مدافعین به گونه‌ای بود که رسیدن به مهاجم پرسپولیس برایشان ممکن بود بنابراین، کارت زرد صحیح بود و اخراج نداشت.

عملکرد کلی تیم داوری

فنایی: همیشه بازی استقلال و پرسپولیس استرس زا بوده و ممکن است درگیری‌هایی اتفاق بیافتد اما نبود هوادار از آن جلوگیری کرد که طبیعتاً می‌توانست به داور کمک کند. او می‌توانست به سید جلال به خاطر خطایش پشت محوطه کارت بدهد اما این کار نکرد که البته جزئی از مدیریت او بود. ولی در صحنه‌های خفیف‌تر به بازیکن استقلال کارت داد و این‌ها باید هماهنگ باشد. آنچه باعث می‌شد کرمانشاهی در این بازی نمره منفی بگیرد، صحنه‌ای بود. البته این مورد نمی‌تواند در عملکرد کلی داور تأثیر بگذارد.

رودنیل: دو نیمه متفاوت داشتیم. نیمه اول هر دو تیم خیلی آرام و ساکت بوده و فوتبال‌شان را بازی می‌کرد. نکته مهم بازی امروز این بود که دو طرف حساسیت و جنگندگی دیدارهای قبلی‌شان را نداشتند و بیشتر روی فوتبال بازی کردن متمرکز بوده و بر حاشیه‌های تمرکز داشتند. از طرفی آرامشی که کرمانشاهی داشت مزید بر علت شد مسابقه خیلی خوبی را قضاوت کند که مشکل خاصی نداشت. دو آوانتاژ در نیمه اول به استقلال داد که خیلی خوب بودند. اخطارهایی که داور داد کاملاً درست بودند. در صحنه خطا سید جلال در دقیقه ۲۸ داور باید حتماً به او کارت می‌داد که متأسفانه نداد و باعث اعتراض آقای فکری شده و اخطار گرفت. البته کارتی که به فکری نشان داد صحیح چرا که او و سایر مربی‌ها نباید در امر قضاوت دخالت کنند. گل استقلال به درستی توسط کمک دوم اعلام شد و دیاباته در آفساید بود. در مجموع تصمیم تأثیرگذاری در بازی نداشتیم و تیم داوری واقعاً نمره خوبی را می‌گیرد.

سلیمانی: رضا کرمانشاهی امروز قضاوت بسیاری زیبایی انجام داد و به زیبایی بازی نیز کمک کرد. جاهایی که می‌توانست را آوانتاژ داد و اجازه داد بازی دنبال شود تا بازی زیبا شود؛ در واقع بی‌جهت سوت نزد. دقیقه ۲۸ سید جلال با خطا روی ارسلان مطهری از حمله استقلال جلوگیری کرد و داور می‌توانست به او کارت زرد دهد ولی سعی کرد بازی را مدیریت کند. در صحنه‌ای دیگر موسوی خطا مشابهی را انجام داد اما این بار داور به او اخطار داد. کارت‌هایی زردی که در نیمه دوم جهت کنترل بازی داده شد و گل دیاباته نیز به درستی آفساید اعلام شد.

کد خبر 467957

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دانیال IR ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    1 0
    داور باید جریمه بشه
  • رضا IR ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
    1 0
    چرا در مورد گل اول پرسپولیس صحبت نمیکنید؟