چرا شهروندان بندرعباس از گازکشی ساختمان‌ها استقبال نمی‌کنند؟

دویست و دهمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر بندرعباس با دستور کار ارائه گزارش در خصوص نحوه عملیات گازرسانی در شهر بندرعباس و در خصوص آئین نامه اجرایی تبصره ماده واحده بودجه شهرداری بندرعباس مبنی بر کمک هزینه رفاهی ساخت مسکن پرسنل برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، به منظور تعامل و همکاری همه جانبه بین شورای شهر و شهرداری و شرکت گاز نشستی با حضور اعضای شورای شهر بندرعباس، محمود یارشناس رئیس امور مهندسی و اجرای طرح‌های شرکت گاز استان هرمزگان و بازماندگان معاون عمران و زیربنایی شهرداری بندرعباس برگزار شد.

اسلام باوقار، رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس در این جلسه، همکاری و تعامل شهرداری و شرکت گاز را در راستای حل مشکلات شهروندان ضروری دانست و اظهار کرد: تسریع در حل مشکلات زیربنایی حوزه شهری با تعامل و هم افزایی بین دستگاه‌های خدمات رسان تحقق می‌یابد.

وی گفت: دستگاه‌های اجرایی و خدمات رسان بر اساس یک برنامه ریزی مدون می‌توانند تأثیر بسزایی در توسعه و آبادانی شهر داشته باشند بدین سبب رفع مشکلات در این حوزه نیازمند جدیت و همکاری همه دستگاه‌های مربوطه است.

رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس با تأکید بر لزوم همکاری شهرداری با سایر دستگاه‌های اجرایی در راستای رفع مشکلات شهر گفت: شهرداری بندرعباس علی‌رغم تمام مشکلاتی که دارد در بحث ترمیم نوار حفاری و بهبود سطح خدمات رسانی به مردم از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد.

باوقار خاطرنشان کرد: مردم زمانی دغدغه نبود گاز را داشتند و الان که همه استان‌ها از نعمت گاز برخوردار هستند و همچنین استان هرمزگان که خود منبع گاز و نفت است باید شهروندان از این نعمت برخوردار شوند که این مهم همکاری و همراهی مردم را می‌طلبد تا زودتر این پروژه به سرانجام برسد.

رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس در ادامه به اشاره به گزارش شرکت گاز مبنی بر اجرای ۵۰۰ کیلومتر لوله کشی در شهر بندرعباس و حفاری‌های ایجاد شده در راستای گاز کشی به شهروندان اضافه کرد: اجرای ۵۰۰ کیلومتر گازکشی و حفاری‌های ایجاد شده در شهر حجم بالایی است که شهرداری هموارسازی و پر کردن چاله‌های ناشی از نوار حفاری‌ها را در دستور کار خود قرار داده است تا از وارد شدن خسارت به مردم جلوگیری شود.

محمود یارشناس، رییس مهندسی و اجرای طرح‌های شرکت گاز هرمزگان در این جلسه گفت: شرکت گاز از زمانی که به صورت استانی فعالیت خود را آغاز کرده است تا سال ۹۵ تقریباً ۱۰۰ کیلومتر در شهر بندرعباس لوله گذاری کرده است.

وی افزود: بسیاری از مردم هنوز به این باور نرسیده‌اند که به گازکشی نیازمند هستند. خواستن مردم خیلی مهم است. هنوز در استان به این باور نرسیده‌ایم چه نعمتی را از دست می‌دهیم.

رئیس مهندسی و اجرای طرح‌های شرکت گاز هرمزگان ادامه داد: اولویت‌بندی ارائه خدمات و منبع درآمد شرکت گاز از مصرف صنایع است و گاز خانگی در مناطق جنوبی کشور هیچ سودی برای این شرکت ندارد، حق مردم هرمزگان است که از این نعمت بهره ببرند آن هم در شرایطی که استان‌های همجوار نیازشان را از امکانات استان هرمزگان تأمین می‌کنند، میزان حوادثی که به واسطه سیلندرهای گاز در استان رخ می‌دهد خیلی بیشتر از حوادث گاز خانگی است.

یارشناس تصریح کرد: نبود شبکه استاندارد و زیرساخت یکی از مشکلات اصلی پروژه گازرسانی است، در سال ۹۶ و ۹۷ دو پروژه فاز چهار و پنج گازکشی را به طول ۶۲ کیلومتر تعریف کردیم، اما بیشتر از ۵۰ کیلومتر نتوانستیم کار کنیم. در حالی که در سال پایانی دولت، شرکت گاز مکلف شده ۵۰۰ کیلومتر در شهر بندرعباس کار کند. کاری که شرکت گاز به طور عادی در طی ۱۰ سال انجام می‌دهد.

رئیس مهندسی و اجرای طرح‌های شرکت گاز استان با بیان اینکه تلاش ما این بوده برای اجرای این پروژه از پیمانکاران بومی استفاده کنیم تا دغدغه بیشتری برای آبادانی شهر داشته باشند، اضافه کرد: به همین منظور در سال ۹۸ تفاهم نامه‌ای با شهرداری بندرعباس طراحی کردیم که براساس آن مقرر شد ۲۵۰ کیلومتر در سال ۹۹ و ۲۵۰ کیلومتر در سال ۱۴۰۰ اجرا شود.

یارشناس با بیان اینکه ۲۵ هزار علمک گاز برای بندرعباس پیش بینی کردیم، ابراز کرد: تاکنون دو هزار عملک گاز در شهر نصب شده است، اگر نتوانیم از حداکثر ظرفیت خود برای اجرای این پروژه استفاده کنیم مشخص نیست در دولت بعدی این امکان و بودجه برای استان فراهم شود.

وی ادامه داد: برپایی هر علمک گاز بیش از هشت میلیون تومان برای شرکت گاز هزینه دارد درصورتی که رایگان در اختیار مردم قرار می‌گیرد. رگلاتور گاز حدود یک میلیون تومان هزینه دارد در حالی که بابت آن تنها ۲۱۴ هزار تومان از مردم هزینه دریافت می‌کنیم.

رئیس مهندسی و اجرای طرح‌های شرکت گاز اظهار کرد: استقبال از پروژه گازرسانی واقعاً خوب نیست. به طور مثال بندر خمیر چهار سال است پروژه گازرسانی فاز اول آن تمام شده است و کلاً ۱۲ نفر مشترک شدند. پیش بینی می‌کنیم سال ۱۴۰۰ دولت بودجه‌ای به این پروژه اختصاص ندهد و شهروندان هزینه اشتراک پنج میلیون تومانی پرداخت کنند. در حال حاضر شرکت گاز پولی بابت اشتراک نمی‌گیرد و هزینه‌ای که مردم باید پرداخت کنند صرفاً برای لوله کشی داخل خانه است.

یارشناس با بیان اینکه پروژه در محله‌های شهرک توحید، ۱۳ هکتاری، نایبند، کوه فرهنگیان و ۲۲ بهمن در حال فعالیت است، گفت: ۱۳۰ کیلومتر از بندرعباس گازرسانی شده است .۱۱ تیم با حدود ۴۰۰ نیرو در حال فعالیت هستند. این پروژه را تنها به عنوان وظیفه شرکت گاز نبینید. این خدمات رسانی نیاز به حمایت همه‎ی مسئولان استانی دارد.

وی خاطرنشان کرد: مسئولیت گاز کشی داخل منازل با نظام مهندسی است. در حال حاضر شرکت گاز برای کاهش هزینه‌های لوله کشی در حال رایزنی است. گازکشی در طول سال برای مناطق جنوبی هزینه چندانی ندارد. همچنین هیأت وزیران در مصوبه جدید برای مصرف کننده‌هایی که از حجم گاز مشخص کمتر استفاده کنند، هزینه گاز را رایگان کرده است با توجه به وضعیت اقلیمی هرمزگان براساس این مصوبه مشترکان استان بعد از لوله کشی گاز پولی بابت گاز پرداخت نمی‌کنند.

حسین بازماندگان معاون عمرانی و امور زیربنایی شهردار بندرعباس با بیان اینکه تقریباً در چهار ماه گذشته روند حفاری و اجرای کانال‌ها در ۲۵ نقطه از شهر بررسی و پیگیری شده است، گفت: شهر بندرعباس با مشکلات کوچک‌تری نیز مواجه است چه برسد به پروژه‌ای که در طول یکسال ۲۵۰ کیلومتر حفاری کانال و قرار دادن لوله‌های گاز باشد، قطعاً مشکلاتی را در پی خواهد داشت.

بازماندگان با اشاره به همکاری مجموعه شهرداری با شرکت گاز و همکاری همه دستگاه‌ها ادامه داد: قاعدتاً هر پروژه‌ای که شروع می‌شود نواقص خاص خود را دارد و با توجه به ضرورت این امر از طریق اطلاع رسانی اصحاب رسانه، شورا، مردم و دستگاه‌ها این همکاری را داشته باشند. از بدو شروع حفاری یک تفاهم نامه‌ای بین سازمان عمران شهرداری و شرکت گاز منعقد شده است.

وی اضافه کرد: بحث حفاری زمان کمتری را نیاز دارد اما به لحاظ رعایت استانداردهای لازم شرکت گاز که باید داشته باشد زمان اجرای پروژه را کمی طولانی کرده است که صبر مردم از این امر تمام شده است. در حال حاضر پیمانکاران مشغول کار هستند که تاکنون در ۱۲ نقطه از شهر ترمیم نوار حفاری دنبال شده است.

همچنین رضا حیدری زاده عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس گفت: اجرای پروژه گازکشی در شهر بندرعباس یکی از پروژه‌های مهمی است که با همراهی شرکت گاز و شهرداری در حال انجام بوده و وسعت کار بسیار زیادی دارد که همراهی و مشارکت همه شهروندان را لازم دارد.

رئیس کمیسیون بهداشت، سلامت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر بندرعباس اضافه کرد: شاید اجرای این پروژه برای مردم امروز سخت باشد اما برکات این گازکشی را در سال‌های آینده خواهیم دید؛ با این حال فقدان اطلاع رسانی به موقع به شهروندان باعث بروز مشکلاتی شده است و لازم است دیگر دستگاه‌های حفار مسائل ایمنی لوله گاز را مد نظر قرار دهند تا مشکلاتی برای شهروندان به وجود نیاید.

اسماعیل بواشه عضو دیگر شورای اسلامی شهر بندرعباس در این جلسه افزود: برای اجرای هر پروژه قبل از شروع آن باید یکسری تمهیدات و برنامه‌هایی دیده شود که در اجرای پروژه گاز کشی این مهم مدنظر نبوده است و مردم از گاز کشی منازل خود هیچ استقبالی نمی‌کنند.

بواشه با بیان اینکه بهتر است قبل از اینکه آپارتمانی ساخته شود دریافت انشعاب گاز را هم مانند برق و آب اجباری کنیم تا مشکلات کمتری برای شهروندان پیش آید، افزود: یکی از دلایلی که مردم برای گازکشی استقبال نشان نمی‌دهند هزینه بالا و کنده کاری‌هایی در ساختمان است که باعث ایجاد نازیبایی در آن‌ها می‌شود و باید در این زمینه نظارت بیشتری بشود.

بواشه گفت: درست است که شهرداری بعد از حفاری، کار ترمیم نوار حفاری را انجام می‌دهد اما باید این ترمیم‌ها با سرعت و دقت بیشتری انجام شود تا برای مردم مشکلی ایجاد نشود بنابراین بهتر است در طرح‌های تفکیکی جدید کل تأسیسات خدماتی زیر کار مانند آب، برق، گاز و مخابرات در یک کانال قرار گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین احمد عامری سیاهویی عضو دیگر شورای اسلامی شهر بندرعباس با بیان اینکه باید برای ترمیم نوارهای حفاری شده توسط شرکت گاز زمان مشخصی در نظر گرفته شود تا مشکلات مردم کمتر شود، گفت: همچنین در زمینه استفاده شهروندان از گاز خانگی فرهنگسازی نیاز است تا مردم استقبال بیشتری داشته باشند.

فرزانه آرامش دیگر عضو شورای شهر بندرعباس گفت: اگر استقبال مردم از گاز کشی در شهر بندرعباس کم است به این دلیل است که اطلاع رسانی دقیق نمی‌شود و مردم در حال حاضر از وجود این حفاری‌ها ناراضی هستند چون مدت زمان اجرای این پروژه طولانی شده است.

آرامش افزود: به دلیل نبود مدیریت واحد شهری، نیاز است در راستای خدمات رسانی بهینه به شهروندان بین دستگاه‌های اجرایی مربوطه تعامل و همکاری بیشتری وجود داشته باشد.

مجید عسکری زاده عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس گفت: شرکت گاز در زمینه گازرسانی به مردم تمام توان خود را به کار گرفته است تا شهروندان شهر بندرعباس از این نعمت عظیم استفاده کنند و باید همه دستگاه‌ها در کنار شرکت گاز برای تسریع در گازرسانی تعامل داشته باشند.

وی اضافه کرد: شرکت نفت، پالایشگاه نفت و سایر شرکت‌هایی که منابع عظیم از این شهر و درآمدهای بالایی از آن‌ها دارند برای توسعه و پیشرفت شهر بندرعباس همت کرده و شرکت گاز را الگویی برای خود قرار دهند.

به گزارش ایمنا، در این جلسه دستور کار «آئین نامه اجرایی تبصره ماده واحد بودجه شهرداری بندرعباس مبنی بر کمک هزینه رفاهی ساخت مسکن پرسنل» با رأی اکثریت اعضای شورای شهر بندرعباس به تصویب رسید.

کد خبر 467767

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 4
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عباس IR ۰۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    2 0
    تو کوچه ها اومدن لوله گاز خواباندن، اما هیچ اطلاع رساتی نکرده‌اند به مردم که ما باید اقدام کنیم. هیچ اطلاعی در این خصوص نداده اند و نداریم. کحا باید اقدام کنیم و کجا باید برای اتشعاب گرفتن مراحعه کنیم.