نیاز ۳۰ هزار میلیارد تومانی مترو تهران برای تأمین ۱۵۰۰ واگن

خزانه دار شورای شهر تهران گفت: برای افزایش ظرفیت مترو به پنج میلیون نفر – سفر شهری باید یک هزار و ۵۰۰ دستگاه واگن به این ناوگان اضافه شود که با فهرست بها کنونی ۳۰ هزار میلیارد تومان منابع برای رسیدن به این هدف نیاز است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیدحسن رسولی در جلسه امروز (یکشنبه) شورای شهر تهران نطق پیش از دستور درباره سهم و جایگاه حمل و نقل عمومی درون شهری تهران در بودجه و سیاست‌های مالی دولت، اظهار کرد: بر اساس مطالعات و نظرخواهی عمومی به عمل آمده از شهروندان تهران، آلودگی هوا و حمل و نقل و ترافیک دو ابر چالش امروز و دیروز تهران به شمار می‌روند. بر این اساس و با استفاده از فرصت کوتاه در اختیار، گزارشی از وضعیت مترو، اتوبوسرانی و تاکسیرانی خدمت افکار عمومی تقدیم می‌کنم.

وی افزود: سیستم حمل و نقل ریلی مسافر درون‌شهری، که سبز و پاک، ایمن و انبوه‌بر است، مناسب‌ترین سازوکار حمل و نقل شهری است. در حال حاضر ۲۵۰ کیلومتر خطوط قطار شهری احداث شده است. ایستگاههای قابل بهره‌برداری تا پایان سال ۹۹ از ۱۲۷ به ۱۳۹ ایستگاه افزایش خواهد یافت. ۱۵۲۰ دستگاه واگن در حال سیر و حرکت است. با این ظرفیت فعال توان حمل و نقل حدود دو میلیون نفر – سفر شهری وجود دارد که البته طی یکسال اخیر به دلیل کرونا این ظرفیت به ۸۵۰ تا ۹۰۰ هزار نفر روزانه کاهش یافته است.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران تاکید کرد: برای افزایش این ظرفیت به پنج میلیون نفر – سفر شهری باید یک هزار و ۵۰۰ دستگاه واگن به این ناوگان اضافه شود. با فهرست بها کنونی ۳۰ هزار میلیارد تومان منابع برای رسیدن به این هدف نیاز است. طی ۲۰ سال گذشته مصوبات قانونی مجلس شورای اسلامی از قبیل قانون حمایت از سامانه‌های حمل و نقل ریلی، قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت و غیره تکالیفی چون تقبل ۵۰ درصد هزینه توسعه و ۳۰ درصد یارانه بلیط مترو را برای دولت تعیین کرده است.

به گفته رسولی در همه کشورها به دلیل بالا بودن هزینه‌های مترو، سهم قابل توجهی از منابع مالی مورد نیاز این حوزه از محل منابع عمومی تأمین می‌شود زیرا بازگشت سرمایه این صنعت در اقتصاد ملی و کلان متبلور می‌شود و به عبارتی توجیه اقتصادی این میزان سرمایه گذاری در قالب اقتصاد بنگاهی تحقق پذیر نیست.

وی با بیان اینکه ارتقا ظرفیت مترو به مرز ۱۰ میلیون نفر- سفر شهری که به شرط تحقق، قریب به ۸۰ درصد جابجایی شهری را جوابگو خواهد بود، تصریح کرد: نیازمند طراحی، اجرا و تأمین تجهیزات و ناوگان ۲۵۰ کیلومتر خط جدید و سه هزار دستگاه واگن است. با رسیدن به این نقطه هدف تهران شهری پاک و زیست‌پذیر از حیث آلاینده‌های سیار خواهد بود.

خزانه دار شورای شهر تهران درباره اتوبوسرانی نیز گفت: امروز شش هزار دستگاه اتوبوس با عمر متوسط بالای ۱۲ سال در تهران فعالیت می‌کنند. ۶۲ درصد این ناوگان در اختیار بخش خصوصی است. شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه فقط مدیریت راهبری خطوط BRT را عهده دار است. حداقل نیاز شهر ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس است. با نوسازی و بهسازی متوسط دوره‌ی کارکرد اتوبوس‌ها باید به حداکثر هشت سال کاهش یابد.

وی ادامه داد: متوسط بهای خرید یک دستگاه اتوبوس تک و دو کابین گازسوز ۵.۵ میلیارد تومان است. مسافران یک سوم بهای تمام شده بلیط اتوبوس را پرداخت می‌کنند. تأمین دو سوم باقیمانده قانوناً به صورت مساوی متوجه دولت و شهرداری است.

رسولی درباره تاکسیرانی اظهار کرد: شبکه تاکسیرانی تحت نظارت و حمایت شهرداری فعالیت می‌کند. در حال حاضر ۸۰ هزار خودروی تاکسی در تهران فعالیت دارند. متوسط عمر تاکسی به صورت استاندارد به شرط نگهداری صحیح ۱۲.۵ سال است. ۵۰ درصد این ناوگان عمر بالای ۱۵ سال داشته و فرسوده‌اند. تاکسی‌هایی با کارکرد حتی ۳۰ ساله نیز در تهران فعالیت دارند.

وی افزود: دولت در نوسازی ناوگان تاکسیرانی سهم و نقشی ندارد و از محل درآمدهای شهرداری و به صورت وجوه اداره شده تاکسیرانان زحمتکش از تسهیلات بانکی کم‌بهره برای نوسازی خودرو خود استفاده می‌کنند. افزایش سریع قیمت خودرو از سوی خودروسازان باعث شده که علی‌رغم پرداخت وام به میزان ۸۰ درصد بها خرید به رانندگان توسط شهرداری از سرعت قابل قبولی در فرآیند نوسازی این ناوگان برخوردار نباشیم. سالیانه ۱۰ هزار دستگاه باید نوسازی شوند. برای سال جاری نوسازی یک هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی هدف گذاری شده که تاکنون ۲۲۰ تاکسی با خودرو نو جایگزین شده است.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران درباره تحلیل مواضع و رفتار دولت در قبال مصائب پایتخت نیز اظهار کرد: هزینه طراحی، اجرا و تأمین تجهیزات و ناوگان هر یک کیلومتر به طور متوسط یک هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود. طی سه سال گذشته این رقم چهار برابر شده است، در آغاز دوره پنج شورا این رقم ۲۵۰ میلیارد تومان بود. با این حال دولت در لایحه بودجه تقدیمی سال ۱۴۰۰ به مجلس شورای اسلامی فقط ۶۴ میلیارد تومان اعتبار برای توسعه مترو پایتخت پیشنهاد کرده است.

وی ادامه داد: با این رقم امکان اجرای ۶۴ کیلومتر خط مترو امکانپذیر است. به راستی آقای رئیس جمهور و سایر مدیران ارشد کشور با مقایسه این رقم با ارقام بالای کمک به برخی مؤسسات به ظاهر فرهنگی و غیرپاسخگو، رضایت وجدان دارید؟

وی ادامه داد: به یاد داریم دولت تحت فشارهای وارده سه سال قبل حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان از جیب ملت خسارات وارده به سپرده گذاران از سوی برخی از مؤسسات مالی و اعتباری قدرتمند را پرداخت کرد.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران همچنین گفت: طی ۱۰ سال گذشته از سوی وزارت کشور و دولت حتی یک دستگاه اتوبوس به تهران تحویل نشده است. امسال علیرغم تنگناهای شدید مالی، از سوی حوزه مدیریت شهری پایتخت قرارداد خرید ۲۵۰ دستگاه اتوبوس منعقد شده و ۱۰۰ دستگاه نیز تحویل ناوگان شده است. در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ برای تمام شهرهای کشور فقط ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار خرید اتوبوس یعنی کمتر از ۱۰۰ دستگاه برای تمام شهرها و پنج دستگاه برای پایتخت ۱۵ میلیونی پیش‌بینی شده است.

رسولی ادامه داد؛ قرارداد خرید قطعات و تجهیزات ۶۳۰ واگن مترو برای ساخت در شرکت واگن سازی تهران که سهام آن به‌طور مشترک به شهرداری تهران و شرکت طرف چینی تعلق دارد، به دلیل تحریم طی پنج سال اخیر تاکنون عملیاتی نشده است. همچنین اعتبار پیشنهادی بودجه سال ۱۴۰۰ برای پروژه‌ی شهر جدید پرند توسط دولت ۲۵۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. این در حالی است که اتمام این پروژه حداقل مبالغ یک هزار میلیارد تومان منابع مالی نیاز دارد.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با اشاره به اینکه ۶۰ درصد جرایم راهنمایی و رانندگی به وقوع پیوسته در تهران پس از واریز به حساب تمرکز وجوه خزانه کل کشور باید به منظور کمک به کاهش ترافیک به حساب شهرداری تهران واریز شود، تاکید کرد: دولت در اقدامی خلاف بین شرع و ماده ۲۳ قانون راهنمایی و رانندگی از دو هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان سرجمع دریافتی‌های سال‌های اخیر که به امانت دست خزانه دولت بوده است، تنها ۱۰۰ میلیارد تومان از این حق‌الناس را پرداخت کرده است.

وی ادامه داد: پیش‌بینی ما برای سال ۱۴۰۰ رقمی بین یک هزار تا یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان درآمد این بخش برای تهران است. در لایحه تقدیمی بودجه به مجلس شورای اسلامی تنها ۲۱۷ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده است. میزان تخصیص آن نیز نامعلوم است و به بیانی دیگر مبالغ پرداخت نشده مورد دخل و تصرف غیرقانونی دولت واقع می‌شود.

رسولی در پایان خطاب به قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی که ۱۲ سال شهردار تهران و شاهد این تضییع حقوق مردم بوده، گفت: توقع دارم با استفاده از تجارب و اشراف کامل خویش امروز که در جایگاه رئیس خانه ملت قرار گرفته‌اید، با آگاهی کامل و به دور از رویکردهای سیاسی و جناحی ایفای نقش عادلانه کنید.

کد خبر 467699

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.