بیش از یک سوم شهر ارومیه تفکیک قولنامه‌ای است

شهردار ارومیه گفت: در حال حاضر، ۳۵ درصد شهر را ساخت و سازهای غیرمجاز و تفکیک‌های قولنامه‌ای تشکیل داده که این ساخت و سازها زشت شدن منظر شهری را رقم زده است.

به گزارش ایمنا، محمد حضرت‌پور اظهار کرد: خلأ طرح تفصیلی چندین ساله شهر، بروز یک سری رخدادهای مبارک و نامبارک را رقم زده است.

وی افزود: ابلاغ طرح تفصیلی به شدت به طرح مطالبات از سوی انبوه سازان آسیب زده است، ۳۰ درصد ساخت و سازها در شهر از طریق انبوه سازان انجام می‌شود و در حال حاضر ۶۰۰ نفر انبوه ساز برای دریافت پروانه ساخت اقدام می‌کنند.

شهردار ارومیه ادامه داد: اعتقاد بر نظام مند کردن شهر و اجرای ضوابط وجود دارد و ضعف‌های طرح‌های تفصیلی را کمیسیون ماده ۵ می‌تواند مرتفع کند اما آن چیزی که اتفاق می‌افتد و اینکه مطالبات شهروندان را نمی‌توان پاسخ داد جلسات نامنظم کمیسیون ماده ۵ است.

وی اظهار کرد: جلسات نامنظم کمیسیون ماده ۵ باعث شده که بخش عمده‌ای از درخواست‌ها در کمیسیون معطل بمانند و تا به امروز ۱۵۰ پرونده شهرداری مناطق یک، ۴ و ۵ جمع‌آوری و برای طرح در کمیسیون ماده ۵ همچنان باقی مانده است.

حضرت پور تصریح کرد: شورای عالی شهرسازی ابلاغ کرده است که ۲۷ متر ارتفاع، تراز آسمانی است و در خیابان ۲۴، ۳۲ و ۶۴ خط آسمان باید تعریف شود و امروز ضوابط طرح تفصیلی جدید ساخت طبقات بیشتر را در این نوع از معابر نمی‌دهد.

وی گفت: در کمیسیون ماده ۵، باید مطالبات مردم در یک چارچوب نظام مند طرح شود و شهروند بداند که به درخواست‌های آنها ارزش قائل می‌شود و ضوابط حاکم بر طرح جامع و طرح تفصیلی باید در قالب رأی در کمیسیون ماده ۵ خودش را نشان دهد تا بتوان برای توسعه شهر گام برداشت و این یک انتظار است.

شهردار ارومیه افزود: در شهر ارومیه هر سال باید ۱۰ هزار مسکن ساخته شود با فرض اینکه ۲ هزار آن را راه و شهرسازی در قالب چهارچوب‌هایی چون مساکن مهر تأمین کند و از هشت هزار باقیمانده آن، تنها پنج هزار به شکل مجاز و با اخذ پروانه ساخته می‌شود و مابقی آن تحقق نمی‌یابد.

وی ادامه داد: سندی به نام انبوه سازی در شهر ابلاغ نشده که بگوید کدام منطقه به عنوان سند راهبردی توسعه شهر برای بلند مرتبه سازی تعریف شود و متأسفانه این مهم تحقق نیافته است.

وی اظهار کرد: به این مهم تاکنون توجه نشده که علت شکل‌گیری تخلفات ساختمانی چیست، شهرداری ۲۰ درصد در ساخت وسازهای غیر مجاز نقش دارد و در ۸۰ درصد آن طرح‌های تفصیلی و جامع ناکارآمد و مهندسان ناظر که عدم دقت کافی آنها باعث بروز تخلفات ساختمانی شده، نقش دارند.

حضرت پور تأکید کرد: شهرداری ارومیه چقدر نیرو در بدنه خود دارد که تخلفات ساختمانی را در ۲۳ هزار کوچه شهر کنترل و رصد کند.

وی افزود: همچنان شهر ارومیه با موضوعی مهمی به نام مهاجرت دسته و پنجه نرم می‌کند و این مهم منجر به بروز ساخت و سازهای غیر مجاز در حاشیه شهر و در روستاهای نزدیک به شهر شده و مناطقی چون ریحان آباد، ولنده، بادکی و انهر که اکنون با توسعه‌های غیرمجاز به شهر وصل شده‌اند.

شهردار ارومیه با اشاره به وظیفه بسیاری از دستگاه‌ها برای مقابله با ساخت و ساز غیرمجاز و بهبود شهرسازی، ادامه داد: با وفاق و مشارکت می‌توان با تخلفات ساختمانی مبارزه و از توسعه آن در شهر پیشگیری کرد.

کد خبر 467677

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.