صدور پروانه‌های اضطراری برای خانه‌های در حال فروریزش/ تملک ۱۸ باغ در مناطق کم‌برخوردار

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران از صدور پروانه اضطراری برای خانه‌های در حال فروریزش منطقه ۱۲ خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد سالاری در جلسه امروز (یکشنبه) شورای شهر تهران با اشاره به پیگیری وضعیت خانه‌های در حال تخریب و ناامن محدوده منطقه ۱۲ شهرداری تهران، گفت: حدود سه ماه پیش در ادامه بازدیدهای میدانی از مناطق ۲۲ گانه در راستای ایفای نقش نظارتی کمیسیون شهرسازی و معماری با حضور در ساختمان شهرداری منطقه ۱۲ به بررسی پرونده‌های شهرسازی این منطقه در ملاقات با شهروندان منطقه پرداختم، در این میان با تعداد زیادی از شهروندان و گروه‌های جهادی مواجه شدم که نگرانی جدی بابت فروریزش خانه‌های محلات فرسوده منطقه ۱۲ به خصوص محله هرندی داشتند.

سالاری ادامه داد: موضوع را از شهردار منطقه پیگیری کردم اما به دلیل اینکه تنها شیوه صدور پروانه در شهر تهران و تمام شهرهای کشور، پروانه تخریب و نوسازی است، شهرداری منطقه توانایی صدور مجوز برای بهسازی و ایمن سازی این خانه‌ها را نداشت.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه صدور پروانه تخریب و نوسازی دارای فرآیند بسیار بروکراتیک است و نیاز به استعلام‌های قابل توجهی از سازمان‌ها و نهادهای درون شهرداری و خارج از آن دارد، اظهار کرد: املاک ریزدانه و فرسوده در حال فروریزش، عمدتًا متعلق به اقشار فرودست و محروم جامعه است و از آنجایی که در فرآیند صدور پروانه باید نسبت به بازگشایی معابر اقدام شود، این خانه‌های ریزدانه اگر بخواهند عقب‌نشینی و اصلاحی را رعایت کنند، میزان بسیار کمی از مساحت آنان باقی خواهد ماند که دیگر امکان ساخت برای سکونت وجود ندارد.

وی تصریح کرد: به موجب گزارش‌هایی که از شهرداری منطقه ۱۲ دریافت کردم، شاهد فروریزش تعداد قابل توجهی از خانه‌های محله هرندی و برخی از محلات دیگر در منطقه ۱۲ بودیم که منجر به بی سرپناه شدن شهروندان شده بود وآن ها بلاتکلیف و سرگردان شده بودند.

سالاری با اشاره به بازدیدی که به همراه معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران و مدیران کل مربوطه، مدیرکل حراست شهرداری تهران و رئیس سازمان بازرسی شهر تهران به همراه شهردار منطقه ۱۲ از این خانه‌های تخریب شده و در حال فروریزش داشته است، گفت: در جریان این بازدید جلسه‌ای برگزار کردیم و در خصوص صدور پروانه اضطراری برای خانه‌های در حال تخریب و در آستانه فروریزش محله هرندی و بخشی از محلات مشابه تصمیم گیری کردیم تا دیگر نیازی به گذراندن مراحل بروکراتیک و استعلام‌های مربوطه نباشد.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران، ادامه داد: در این مرحله پیش بینی‌های حقوقی و اخذ تعهدات لازم از شهروندان گرفته می‌شود که حقوق مکتسبه برای آنان ایجاد شود تا در فرآیند احیا، نوسازی، بازسازی و بهسازی و بازآفرینی شهری مشکلی برای شهر و شهروندان بوجود نیاید و هر زمانی که لازم بود نسبت به رعایت اصلاحی و عقب نشینی و طرح‌های لازم اقدامات مربوطه بشود.

به گفته وی، صورتجلسه‌ای مبنی بر صدور پروانه‌های اضطراری برای خانه‌های در حال تخریب و فروریزش منطقه ۱۲ طی چندین بند و تبصره و با امضای معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران، مدیرکل تدوین و ضوابط و مدیرکل حراست شهرداری تهران، رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران و شهرداری منطقه ۱۲ و معاون معماری و شهرسازی منطقه ۱۲ تصویب شد.

این عضو شورای شهر افزود: با پیگیری‌های شده، شاهد آغاز مقاوم سازی برای خانه‌های در حال تخریب در محله هرندی و سایر محلات مشابه به موجب سازوکاری که در این پروانه‌های اضطراری پیش بینی شده، هستیم.

تملک باغ حکیم توسط شهرداری تهران

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در ادامه در تذکری دیگر گفت: تاکنون ۱۸ باغ در مناطق کم‌برخوردار و دارای بافت متراکم فرسوده شهر تهران تملک و هشت باغ دیگر نیز برای تملک شناسایی شده است تا در اختیار شهر و شهروندان قرار بگیرند.

سالاری ضمن تقدیر از تلاش‌های شهرداری تهران برای حفاظت و صیانت از باغات شهر، گفت: اخیراً شهرداری تهران در راستای صیانت و حفاظت از باغات ارزشمند شهر تهران، باغ حکیم واقع در خیابان بریانک، به مساحت چهار هزار و ۲۰۰ متر مربع را تملک کرده است همچنین تمهیدات لازم برای تملک زمین متعلق به وزارت نیرو به مساحت ۱.۳ هکتار نیز در حال انجام است.

وی ادامه داد: این اقدام بسیار ارزشمند است و لازم می‌دانم از همکارانم در کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر، سازمان بوستان‌ها، معاونت خدمات و شهرداری منطقه ۱۰ تشکر کنم.

سالاری افزود: اقدامات شهرداری تهران در تملک باغات ارزشمند شهر و حفاظت از آنها جای تقدیر دارد. تاکنون ۱۸ باغ در مناطق کم برخوردار و دارای بافت متراکم فرسوده تملک شده و هشت باغ دیگر نیز برای تملک شناسایی شده است که در اختیار شهر و شهروندان قرار بگیرند که این اتفاق خوب را به شهروندان تهرانی تبریک می‌گویم.

کد خبر 467572

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.