تدوین سند سلامت پایتخت/ لزوم توجه به وضعیت اتباع بیگانه

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران در خصوص وضعیت جمعیت پایتخت و پراکندگی اتباع بیگانه گزارشی ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در جلسه امروز (یکشنبه) شورای شهر تهران محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران به دلیل سه نطق پیش از دستور از در سخنانی کوتاه گفت: آلودگی هوا در تهران استمرار دارد و نیاز به فعالیت‌های ویژه بود که این اتفاق نیفتاده است.

در ادامه ناهید خداکرمی رئیس کمیته سلامت در نطقی پیش از دستور از تدوین سند سلامت شهر تهران خبر داد و گفت: یکی از اهداف ترسیم این سند وضعیت جمعیتی و مشخصات دموگرافیک ساکنان شهر تهران و استخراج شاخص‌ها و نیازهای سلامتی شهروندان است.

وی با بیان اینکه سرمایه انسانی از اصلی‌ترین عوامل رشد و توسعه شهرها است و عدم توازن یا کاهش این سرمایه، فرایند رشد و توسعه را به تأخیر می‌اندازد، ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران از جمله کشورهایی است که با کاهش نرخ باروری، کاهش رشد جمعیت و افزایش پیوسته فرار مغزها روبرو بوده است. طبق آمار ارائه شده از سوی سازمان ملل، در بین ۷۲ کشور در حال توسعه در جهان، ایران رتبه سوم فرار مغزها را با توجه به جمعیت خود دارا است و البته تعداد زیادی از پناهندگان خارجی را نیز پذیرا شده است.

عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: نرخ باروری یکی از مهم‌ترین شاخص‌های جمعیتی است که در سیاست‌گزاری ها اهمیت فراوانی دارد. در واقع این شاخص اصلی‌ترین پیش بینی کننده ساختار سنی و جنسی جامعه در آینده است. بر اساس این ساختار باید برنامه‌های مدونی به ویژه در زمینۀ سلامت تدوین شود.

خداکرمی با اشاره به اینکه نرخ ۲.۱ برای باروری کلی به عنوان نرخ جایگزینی تعریف شده است، گفت: این مقدار تضمین می‌کند که جامعه روند ترمیم و جایگزینی خود را در ادامه حفظ کند که این عدد در شهر تهران ۱.۷ برآورد شده که بسیار نگران کننده است. یعنی حتی هر دو نفر نمی‌توانند مثل خود را در آینده داشته باشند.

خداکرمی با اشاره به اینکه مشخصات دموگرافیک و جمعیت شهر تهران نشان می‌دهد که این شهر استثنایی نه تنها پایتخت کشور که یک ایران را با همه تنوع‌های قومی، فرهنگی و زبانی در دل خود جای داده است، ادامه داد: شناخت وضعیت موجود جمعیتی در مناطق و محلات تهران امر مهمی است که با مطالعات انجام شده اطلاعات ذی‌قیمتی در حال جمع‌آوری است که امیدواریم انتشار آنها بتواند با ایجاد و تولید موج‌های فکری عمیق و هدفمند، باب ضرورت تمکین حاکمیت به تغییر در بسیاری از قوانین بالا دستی کشور را بگشاید.

خداکرمی در ادامه با اشاره به پراکندگی جمعیت اتباع خارجی در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران گفت: حدود ۵۵۰ هزار پناهنده یا مهاجر افغانستانی در استان تهران زندگی می‌کنند که از این تعداد مجموعاً بیش از ۹۶ هزار نفر که حدود ۲۴ هزار خانوار می‌شوند در مناطق مختلف شهر تهران ساکن هستند و البته آمار غیر رسمی تعداد بسیار بیشتر از این ارقام است.

وی ادامه داد: اغلب این فارسی زبانان در تهران در شرایط سختی به کار مشغولند ولی از چرخه بانکی، اقتصادی، مالیاتی و حتی اجتماعی فرهنگی کشور خارجند. چرخش مالی حقوق و دستمزد آنان در سیستم بانکی کشور غایب است و از طرفی علی‌رغم دریافت خدمات شهری در نظام پرداخت عوارض جایی ندارند.

این عضو شورای شهر تهران یادآور شد: برای یک کارگر افغانی که بیش از ۳۰ سال است در ایران زندگی می‌کند، گرچه خوشبختانه با درایت رهبری بچه‌هایش به مدرسه می‌روند، ولی هنوز نمی‌تواند یک حساب بانکی داشته باشد، خانه بخرد، گواهینامه داشته باشد و از برخورداری از بسیاری از امکانات اولیه محرومند.

خداکرمی با تاکید بر لزوم اصلاح و بازنگری در قانون مهاجرت و تسهیل در شرایط اخذ اقامت اتباع خارجی بخصوص افغان‌ها که سال‌هاست در تهران زندگی می‌کنند، تصریح کرد: ما در بسیاری مناطق مثل دو، پنج، ۱۸ و ۱۹ افغان‌ها در شرایط بسیار سختی زندگی می‌کنند، به خصوص که این آمار توسط شهرداری استخراج شده است و طبیعتاً آمار غیر رسمی بسیار بیشتر است. ما با اطلاعات جمع‌آوری شده در مناطق تهران، اتباع در تمام تهران پراکنده هستند و ساماندهی آن‌ها مستلزم اقدامی عاجل است.

کد خبر 467559

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.