تکمیل پروژه تاریخی قلعه صلصال لیسار نیازمند بودجه است

شهردار لیسار گفت: تکمیل پروژه گردشگری و تاریخی قلعه صلصال لیسار نیازمند تخصیص بودجه از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان است.

بابک باباخانی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: مدیریت شهری از سال ۱۳۹۶ با اخذ مجوز از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مرمت و بازسازی قلعه تاریخی صلصال تالش را در قالب چهار طرح گیاه زدایی، نورپردازی، احداث راه پله دسترسی و ساماندهی عرصه قلعه و ورودی اعیانی را آغاز کرد.

شهردار لیسار افزود: طی این مدت توانستیم با هماهنگی میراث فرهنگی از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان اعتبار جذب کنیم و توسط پیمانکار راه پله‌های دسترسی به قلعه صلصال را با استفاده از سنگ مالون و مصالح کوهی با صرفه هزینه‌ای بالغ بر ۴۵۰ میلیون تومان احداث کنیم.

وی با بیان اینکه متاسفانه شهرداری به دلیل مشکلات مالی موفق به تسویه حساب مالی با پیمانکار پروژه نشده است. اضافه کرد: حدود یک سال است که اجرای تکمیل فاز نخست پروژه گردشگری و تاریخی قلعه صلصال لیسار به دلیل اختصاص نیافتن اعتبارات لازم تعطیل شده و تمامی گونه‌های گیاهی که در قلعه پاکسازی شده بود، دوباره رشد کرده است.

باباخانی با تاکید بر اینکه تکمیل این طرح نیازمند تخصیص بودجه از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان است. عنوان کرد: با توجه به اینکه قلعه تاریخی صلصحال لیسار می‌تواند به یکی از قطب‌های گردشگری شهرستان تالش و گیلان تبدیل شود، از رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان انتظار داریم نگاه ویژه ای به این پروژه داشته باشد و با اختصاص اعتبارات لازم شهرداری را در اتمام آن یاری کنند.

شهردار لیسار با بیان اینکه اجرای پروژه عمرانی میراث فرهنگی کاری معمولی نیست و پیمانکار مخصوص خودش را دارد و به دلیل میزان تورم و افزایش لحظه‌ای قیمت‌ها، نیازمند صرف هزینه زیادی است. افزود: سازمان میراث فرهنگی می‌تواند با تخصیص اعتبارات لازم از ردیف بودجه خود در راستای مرمت و بازسازی قلعه تاریخی صلصال به شهرداری لیسار کمک کند. تا این پروژه گردشگری با سرعت بیشتری به اتمام برسد.

به گزارش ایمنا، قلعه صلصال با قدمت هزار ساله یکی از قدیمی‌ترین آثار تاریخی استان گیلان، مربوط به دوره سلجوقیان است. که در روستای قلعه دوش، به مساحت حدود پنج هزار متر مربع در ارتفاع ۸۰ متری از زمین و روی تپه‌ای در شهر لیسار قرار دارد و در احداث این بنا از سنگ لاشه و ساروج استفاده شده است که باروهای مستحکم آن قطری بیش از یک و نیم متر دارد. و در خرداد سال ۱۳۸۲ به شماره ۸۷۸۰ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

کد خبر 467470

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.