قانون مالیات بر ارزش افزوده زیر ذره‌بین مجمع روسای شوراهای کلانشهرها

نشست مجازی مجمع روسای شوراهای اسلامی کلانشهرها و مراکز استانها برای بررسی "لایحه عوارض ارزش افزوده" با حضور روسای شورای چند کلانشهر کشور برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علیرضا نصراصفهانی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در این نشست با بیان اینکه شوراهای کشور پس از تصویب قانون مالیات بر ارزش افزوده توسط مجلس، دو اقدام مؤثر را انجام داده‌اند، گفت: اقدام اول شوراها سبب شد که این قانون برای اصلاح مجدد به مجلس برگشت داده شود و به نظرم اقدام دوم، انسجام شوراهای کلانشهرها برای صیانت از جایگاه شوراهاست که در نتیجه این نشست‌ها به دست خواهد آمد.

وی ادامه داد: لازم است کلانشهرها در این راستا با یکدیگر همکاری و هم‌افزایی داشته و مقابل تصمیمات غیرکارشناسی بایستند تا شرایط بهتری برای شوراهای شهر و روستا فراهم شود.

نصراصفهانی خاطرنشان کرد: در روزهای اخیر با نمایندگان برخی شهرستان‌های استان اصفهان درباره مصوبه قانون مالیات بر ارزش افزوده صحبت کردم و از پاسخی که آن‌ها می‌دادند اینگونه برمی‌آمد که بررسی کارشناسی چندانی روی این مصوبه نشده و صرفاً به اقدامات مجلس دهم و کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم در تصویب این قانون بسنده شده است.

وی تاکید کرد: بدین سبب یکی از رسالت‌های رؤسای کلانشهرها اطلاع‌رسانی جامع، کامل و برگرفته از تجزیه و تحلیل کارشناسی برای نمایندگان درباره این قانون است تا از این طریق نمایندگان با شوراها همراه شوند.

همچنین حمیدرضا موحدی‌زاده، نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: در کنار کمیسیون اقتصادی که پیشتر ماده ۵۳ قانون مالیات بر ارزش افزوده را تنظیم و تصویب کرده، کمیسیون امور شوراهای مجلس نیز باید به بررسی مجدد این قانون ورود کند.

وی افزود: اگر قرار باشد اختیارات یکصد ساله شهرداری‌ها از آن‌ها گرفته شود، چه سرنوشتی خواهند داشت؟ چرا با وجود آنکه مردم از خدمات عمرانی و تحرک شهرها رضایت دارند و شهرداری‌ها منابع درآمدی خود را تأمین می‌کنند، باید این منابع در اختیار وزارت کشور قرار گیرد در حالی که دولت گرفتاری‌های متعددی دارد؟

موحدی‌زاده تصریح کرد: می‌توان گفت در صورت محدودیت اختیارات شوراها، امور شهرها مختل شده یا حداقل کُند خواهد شد و نابرابری در توزیع منابع پیش خواهد آمد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با تاکید بر اینکه شوراها بهترین ظرفیت برای نمود مردم‌سالاری هستند، ادامه داد: باید برای مقابله با کاهش اختیارات شوراها تلاش کنیم اما اگر نتیجه نداد و ماده ۵۳ به قانون تبدیل شد، باید با همکاری شورای عالی استان‌ها در تنظیم آئین‌نامه‌ها و دستورالعمل به نحوی عمل شود که اختیارات شوراها در وضع هزینه‌ها و نرخ عوارض حفظ شود هرچند که تا آخر باید برای حفظ جایگاه شوراها تلاش کنیم.

عبدالزهرا سنواتی، رئیس شورای اسلامی شهر اهواز نیز در این نشست پیشنهاد داد: برای پیگیری مطلوب مطالبات شوراها، اقدامات در سه حوزه مدنظر باشد؛ حقوقدان‌ها به نگارش قانون و رفع ایرادات آن ورود کنند، رؤسای کلانشهرها با هیئت رئیسه و کمیسیون‌های اقتصادی و شوراهای مجلس دیدار کنند و در شهرها فضاسازی اجتماعی رخ داده و شوراها در هر استان نمایندگان خود را برای حفظ جایگاه شوراها تحت فشار بگذارند تا همه ارکان با شوراها همسو شوند.

محسن هاشمی، رئیس مجمع رؤسای شوراهای کلانشهرهای کشور، اظهار کرد: با توجه به اینکه مجلس در حال حاضر درگیر تصویب لایحه بودجه و طرح‌های اولویت‌دار زیادی است، مشخص نیست که چه زمانی به بررسی مجدد قانون مالیات بر ارزش افزوده خواهد پرداخت.

وی تاکید کرد: تا آن زمان باید با شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی رایزنی لازم بشود زیرا به‌زودی قانون مدیریت یکپارچه شهری نیز در مجلس مطرح خواهد شد و اگر مطالبات شوراها در این مقطع بررسی شود، به تصویب آن قانون نیز کمک خواهد کرد.

در نهایت جمع‌بندی این بخش از نشست توسط اباذر صرامی، دبیر مجمع رؤسای شورای کلانشهرهای کشور قرائت شد که در آن بر بهره‌مندی مطلوب‌تر از ظرفیت‌های موجود در شوراهای اسلامی کلانشهرها و مراکز استان‌ها ضمن تشکیل کارگروه‌های تخصصی با مشارکت شوراهای اسلامی مزبور جهت تعامل مؤثر با مجلس شورای اسلامی و اعضای حقوقدان شورای نگهبان در راستای تسریع در اصلاح لایحه عوارض ارزش افزوده تاکید شد.

به گفته صرامی، تاکید بر اعلام نظرات و پیشنهادات اصلاحی اعضای شوراهای اسلامی در قالب نطق پیش از دستور در صحن شوراها، تنظیم مکاتبه منضم به متن اصلاحی تنظیمی توسط دبیرخانه مجمع و اقدام شوراهای اسلامی جهت استفاده از ظرفیت اجتماعی مطالبه گرانه برای تسریع در اصلاح لایحه مزبور از دیگر تصمیمات این نشست بود.

در این نشست همچنین از عملکرد شوراهای کلانشهرها گزارشی قرائت شد که محمود میرلوحی، عضو شورای شهر تهران در این خصوص گفت: شوراها در این دوره اقدامات قابل توجهی داشتند اما مختصر اشکالاتی که برای شوراها پیش می‌آید مانند انحلال شورای شهر ساری باعث هجمه شدید علیه شوراها و خدماتشان شده است.

وی افزود: شوراها با تمام تنگناهای ناشی از تحریم و شیوع کرونا، پروژه‌های نیمه تمام بسیاری را به اتمام رسانده‌اند و گام‌های مؤثری در زمینه شفافیت، حفظ و توسعه فضاهای سبز و باغات، شهر هوشمند و سایر حوزه‌های شهرسازی و فرهنگی برداشته‌اند.

میرلوحی خاطرنشان کرد: به همین دلیل پیشنهاد شده تا برای انعکاس اقدامات کلانشهرها و مراکز استان‌ها جهت ارائه گزارش مستند، ماندگار و جامع از اقدامات شوراهای کشور سامانه‌ای راه‌اندازی شود. در این خصوص طرحی ظرف روزهای آینده ارائه خواهد شد و در گام نخست شوراهای کلانشهرها مصوبات خود را ارائه خواهند کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان، با اشاره به این پیشنهاد با بیان اینکه گزارش عملکرد شورای شهر و مدیریت شهری با یکدیگر متفاوت است، اظهار کرد: در چهار دوره ابتدایی شورای شهر اصفهان هیچ کار مکتوب و مستندسازی از مصوبات انجام نشده بود که به همین دلیل شورای پنجم تصمیم گرفت مستندسازی مصوبات را آغاز کند.

وی افزود: تمامی تصمیمات کمیسیون‌های هفتگانه، مقررات و مصوبات و در مجموع همه اقداماتی که در این چند دوره متوجه شورای شهر بوده و شهرداری به تبع آن فعالیت‌هایی انجام داده است، در سامانه‌ای بارگذاری شد که یکی از نمونه اقدامات شوراست بنابراین نیاز است که به اقدامات شوراهای شهر به‌طور جداگانه‌ای پرداخته شود.

محسن هاشمی در پاسخ به اظهارات نصراصفهانی تصریح کرد: این پیشنهاد درست است؛ باید ابتدا اقدامات شوراها منعکس شده و سپس شهرداران برای ارائه گزارش فعالیت شهرداری دعوت به همکاری شوند.

کد خبر 467281

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.