امکان انتقال هوابرد ویروس کرونا در محیط‌های بسته چقدر است؟

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که احتمال انتقال ویروس کرونا در محیط بسته به تعداد بیماران کرونایی حاضر در محیط و مدت زمان قرار گرفتن در معرض ویروس بستگی دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ویروس کرونا از طریق قطرات تنفسی از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود. با وجود این نتایج تعدادی از مطالعات نشان می‌دهد که انتقال بیماری کووید -۱۹ از طریق آئروسل‌های ویروسی تولید شده توسط بیماران کرونایی امکان‌پذیر است. محققان معتقد هستند قدرت انتقال قطرات حاوی ویروس در محیط‌های بسته دو برابر بیشتر از دیگر محیط‌ها است.

گروهی از محققان به منظور بررسی میزان انتقال هوابرد کرونا در محیط‌های بسته مانند بیمارستان‌ها، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، نمونه هوای ۶ بیمارستان مختلف که بیماران مبتلا به کرونا را پذیرش می‌کنند بررسی کردند. علاوه بر این پژوهشگران وجود ذرات ویروسی را در محیط‌های بسته ارزیابی کردند تا متوجه شوند قطرات ویروسی چه مسافتی را می‌توانند طی کنند و تا چه مدت در هوا معلق می‌مانند. پژوهشگران از افراد مبتلا به کرونا درخواست کردند در این محیط‌ها بنشینند با تلفن صحبت کنند یا در محیط بسته با یکدیگر تعامل داشته باشند.

محققان به منظور بررسی مدت زمان باقی ماندن ذرات حاوی ویروس کرونا در هوا، نمونه‌های هوا را پیش از ورود بیماران، بلافاصله پس از خروج آن‌ها از اتاق و پس از گذشت دو تا ۶ ساعت از خروج آن‌ها، ارزیابی کردند. علاوه بر این آنها برای مشخص کردن فاصله طی شده توسط ویروس کرونا، نمونه هوا را از فاصله ۱۲۰ تا ۳۶۵ سانتی‌متری بیماران جمع‌آوری کردند.

از بین ۶۴ نمونه هوای جمع‌آوری شده از قسمت‌های مختلف بیمارستان‌ها، تنها چهار مورد از آن‌ها به ویروس کرونا آلوده بود. دو مورد از این چهار مورد آلوده به ویروس کرونا به بخش مراقبت‌های ویژه افراد کرونایی مربوط بود، همچنین یک مورد به بخش عمومی بیماران کرونایی و یک نمونه آلوده دیگر از بخش پرستاران جمع آوری شده بود. علاوه بر این از بین ۱۷ نمونه هوای جمع آوری شده از محیط‌های بسته مختلف، تنها یک مورد به ویروس کرونا آلوده بود. این نمونه نیز بلافاصله پس از خروج سه فرد مبتلا به کرونا از محیط بسته، جمع آوری شده بود. این افراد به مدت یک ساعت در محیط بسته حضور داشتند.

نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که ویروس کرونا در هوای بخش مراقبت‌های ویژه بیماران کرونایی وجود دارد و خطر انتقال هوابرد کرونا به تعداد بیماران کرونایی حاضر در محیط بستگی دارد. در مقابل احتمال وجود ویروس کرونا در محیط‌هایی که بیماران کرونایی حضور ندارند تقریباً صفر است. به همین دلیل لازم است افراد کرونایی از دیگر بیماران جدا شوند تا میزان شیوع بیماری کووید -۱۹ کاهش پیدا کند.

علاوه بر این نتایج بررسی نمونه هوای جمع آوری شده در محیط‌های بسته نشان می‌دهد هر چه مدت زمان حضور فرد مبتلا به کرونا در این محیط‌ها بیشتر باشد. احتمال آلوده شدن آن محیط به ویروس افزایش پیدا می‌کند. محققان به این نتیجه رسیدند که قرار گرفتن در معرض بیماران کرونایی برای مدت کوتاه، حتی در محیط‌های بسته، خطر ابتلا به بیماری را افزایش نمی‌دهد. خطر انتقال بیماری کرونا زمانی افزایش پیدا می‌کند که بیماران کرونایی علامت‌دار به مدت طولانی، به عنوان مثال یک ساعت در محیط بسته حضور داشته باشند.

به طور کلی نتایج به دست آمده از این مطالعه نشان می‌دهد که انتقال هوابرد ویروس کرونا داخل یک محیط بسته در بیمارستان‌هایی که بیماران کرونایی را پذیرش می‌کنند وجود دارد. بنابراین به منظور کاهش خطر انتقال بیماری کووید -۱۹ افراد باید فاصله اجتماعی را حفظ کنند، مدت زمان حضور در محیط‌های بسته را کاهش داده و از ماسک استفاده کنند.

کد خبر 467278

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.