رکوردشکنی‌های پی در پی بیت کوین

هفته‌ای که گذشت با اخبار و رویدادهای مهم اقتصادی همراه بود؛ از جمله مهمترین آنها می‌توان به روند نوسانی و رو به پایین شاخص بورس، رکورد شکنی ارزش بیت کوین، برگزاری سیزدهمین نشست وزارتی اوپک پلاس و ممنوعیت صدور چک در وجه حامل اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، صعودهای پی در پی ارزهای دیجیتالی در سال جدید هم ادامه دارد به طوری که از ابتدای شروع سال جدید میلادی، این ارز دیجیتال که ۷۰ درصد از کل سهم بازار ارزهای دیجیتالی را در اختیار دارد، با صعودهای پی در پی، از ۳۵ هزار دلار هم گذشت.

بیت کوین سال قبل را رویایی سپری کرد و ارزش آن نسبت به ابتدای سال قبل حدود ۱.۹ برابر افزایش یافته است. برخی از معامله گران معتقدند بیت کوین پتانسیل شکستن سقف ۱۰۰ هزار دلاری را نیز در طولانی مدت دارد. بزرگ‌ترین بانک آمریکایی نیز از احتمال رسیدن ارزش بیت کوین به ۱۴۶ هزار دلار در بلندمدت خبر داده است.

تأثیر شیوع کرونا بر صنعت هواپیمایی

ورود خسارات مالی فراوان بر صنعت حمل و نقل کشور از جمله مشکلاتی است که از زمان شیوع ویروس کرونا با آن مواجه بوده‌ایم و در این بین بخش هوایی آن با آسیب مالی فراوانی همراه شده است.

شیوع کرونا نه تنها باعث کاهش قابل توجه تقاضاهای سفر شد بلکه بسیاری از کشورهای دنیا با بستن مرزهای خود روی ورود مسافران، مصمم به جلوگیری از شیوع بیشتر این ویروس در کشور خود شدند. البته این شرایط نه فقط در ایران بلکه صنایع هواپیمایی همه کشورهای درگیر با کرونا را تحت تأثیر قرار داده است؛ طبق تازه‌ترین گزارشی که از سوی کارشناسان فعال در سازمان بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی یاتا منتشر شده است، شیوع گسترده و پاندمی ویروس کرونا تا پایان سال ۲۰۲۰، ۸۴ میلیارد دلار بر صنعت هوایی جهان لطمه وارد کرده است.

با توجه به گفته فعالان و کارشناسان اقتصادی استمرار این شرایط برای صنعت هواپیمایی می‌تواند به تعطیل شدن بسیاری از آژانس‌های هواپیمایی منجر شود؛ اما موضوع دیگری که بر کاهش متقاضیان پروازهای هوایی دامن زده است افزایش قیمت بلیت پروازها بود به گونه‌ای که با وجود قیمت‌های جدید و شرایط اقتصادی مردم، در صورت نبود کرونا نیز استقبال از سفرهای هوایی کاهشی می‌شد.

البته گفتنی است دبیر انجمن ایرلاین‌های کشور با اشاره به اجرای ۱۰۰ درصدی مصوبات شورایعالی هواپیمایی از سوی ایرلاین‌ها، اظهار کرده که با وجود تمام مشکلات، تاکنون نرخ بلیت افزایش پیدا نکرده و خواستار لغو دستورالعمل استفاده از ۶۰ درصد ظرفیت هواپیما توسط ستاد ملی کرونا شده است.

صدور چک در وجه حامل ممنوع شد

طبق آنچه بانک مرکزی اعلام کرده، چک‌های فعلی طبق روال سابق کارسازی می‌شوند اما در قانون جدید چک که قرار است در آینده نزدیک اجرا شود، نقل و انتقال چک‌های با ظاهر و مندرجات جدید در صورت ثبت مراتب انتقال در سامانه صیاد بلامانع است.

روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد: با عرضه چک‌های با ظاهر و مندرجات جدید که زمان انتشار آن توسط بانک مرکزی اعلام خواهد شد، طبق قانون ثبت در سامانه صیاد برای این نوع از چک‌ها، اجباری خواهد شد.

سیزدهمین نشست وزارتی اوپک پلاس

وزیران نفت و انرژی ائتلاف اوپک پلاس ضمن ارائه مجوز مجموع افزایش تولید روزانه ۱۵۰ هزار بشکه‌ای به روسیه و قزاقستان برای ۲ ماه فوریه و مارس، بر سر رقم کاهش تولید روزانه ۷ میلیون و ۱۲۵ هزار بشکه‌ای برای ماه فوریه و ۷ میلیون و ۵۰ هزار بشکه برای ماه مارس به اجماع رسیدند.

بیژن زنگنه - وزیر نفت در این نشست به افزایش تولید ۷۵ هزار بشکه‌ای کشورهای روسیه و قزاقستان برای ماه‌های فوریه و مارس اشاره کرد و گفت: این میزان تغییر در تولید، تأثیری در خروجی اوپک‌پلاس و بازار جهانی نخواهد داشت.

وی درباره نتایج این نشست اظهار کرد: تصمیم بر این شد که به دلیل مشکلاتی که کشورهای روسیه و قزاقستان داشتند و توافقی که عربستان با آنها کرده بود، تولید کشورهای روسیه و قزاقستان برای ماه فوریه روزانه ۷۵ هزار بشکه و برای ماه مارس نیز روزانه ۷۵ هزار بشکه اضافه شود.

گمانه زنی‌ها درباره نقش مازوت در آلودگی هوا

علاوه بر افزایش مهاجران و میزان تردد وسایل نقلیه شخصی و عمومی، صنایع اصفهان با استفاده از مازوت گاز سمی مهمی به نام دی اکسید گوگرد (SO2) تولید می‌کنند که این گاز نقش مهمی در آلودگی هوای این شهر دارد؛

محمدرضا برکتین، عضو هیئت رئیسه خانه صنعت، معدن و تجارت اصفهان به ایمنا گفته است از صنعت به عنوان عامل مهمی در تولید آلاینده‌ها یاد می‌شود؛ صنایعی مانند نیروگاه‌ها در صورت استفاده از مازوت، آلودگی فراوانی را تولید می‌کنند؛ زیرا به دلیل کمبود گاز ناگزیر به استفاده از مازوتی هستند که بسیار آلاینده‌تر از گاز است.

به گفته وی منابع آلاینده هم خطای خود را نمی‌پذیرند و به طور جدی مصمم به رفع ایراداتشان نیستند؛ به عنوان مثال صنایع بر این باورند که آلایندگی تولید می‌کنند اما عامل اصلی نیستند زیرا جمع دود اگزوز خودروها بسیار بیشتر از آلاینده‌های صنایع است.

نیروگاه‌های اصفهان از مازوت استفاده نمی‌کنند

مدیر روابط عمومی نیروگاه شهید منتظری اصفهان گفت: موضوع استفاده از مازوت در نیروگاه‌ها در استان اصفهان صحت ندارد زیرا در هیچیک از نیروگاه‌های این استان که شامل نیروگاه شهید منتظری و اسلام آباد درچه است، اجازه‌ای برای استفاده از مازوت وجود نداشته و سوخت هر دو نیروگاه گاز است.

به گفته وی با آغاز فصل زمستان سوخت نیروگاه که گاز طبیعی است، به بیش از ۵۰ درصد میزان قبلی کاهش یافته و اکنون در حدود سه میلیون متر مکعب در روز است، بنابراین به ناچار کاهش تولید داشته‌ایم که این موضوع هر ساله با توجه به اولویت مصارف خانگی است.

ادامه روند نزولی بورس

در حالی که شاخص کل از ابتدای آذر ماه تا پایان این هفته شاهد کاهش ۴ درصدی بوده است، شاخص هم وزن رشد ۲۰ درصدی را تجربه نموده و شکاف تغییرات دو شاخص به ۲۴ درصد بالغ گردیده است؛ عوامل متعددی را می‌توان در وضعیت نزولی بازار مؤثر دانست؛ دامنه این عوامل از مسائل اقتصادی نظیر تلاش وزارت صنعت و معدن جهت قیمت گذاری دستوری فولاد، به نفع واسطه گران و به ضرر فولاد سازان تا مسائل بین‌المللی نظیر امتناع ترامپ از پذیرش شکست در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گسترده است.

اختلافات دولت و مجلس در خصوص بودجه و ابهامات مربوط به تعیین نرخ ارز در بودجه سال آتی و نحوه عمل سهامداران نهادی در فروش بی محابای سهام بزرگ و جلوگیری از رشد قیمت این سهام نیز از دیگر عوامل مورد بررسی تحلیلگران در این ارتباط هستند.

کد خبر 467145

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.