حسن خمینی: هاشمی مرد روزهای سخت زخم زبان بود/ مکتب هاشمی ایستادگی و تن دادن به مسئولیت است

یادگار امام (ره) با بیان اینکه آقای هاشمی مرد روزهای سخت جنگ، سازندگی، زخم زبان و ایستادگی است، گفت: من در چندین نوبت بی‌تابی ایشان را هم دیده بودم. اینکه ایشان خوب لمس می‌کرد که بدون سختی به جایی نمی‌رسیم مهم است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مراسم چهارمین سالگرد آیت الله هاشمی رفسنجانی با حضور سیدحسن خمینی یاردگار امام خمینی (ره)، سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه، رضا اردکانیان وزیر نیرو، محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران و پیروز حناچی شهردار تهران حجت‌الاسلام سید حسن خمینی برگزار شد.

یادگار امام در این مراسم با اشاره به سالگرد سقوط هواپیمای اوکراینی اظهار کرد: امروز سالگرد سقوط هواپیمایی است که عده‌ای از هم‌وطنانمان مظلومانه در آن جان باختند. در قرآن کریم آمده است که از جمله مؤمنین کسانی هستند که عهدی که با خدا بستند را به جا آوردند.

خمینی ادامه داد: مرحوم هاشمی مرد روزهای سختی بود. مرد فرار نبود. قبل انقلاب تا پای اعدام رفته بود. مرد روزهای سخت جنگ بود. داستان جنگ ما داستان مردم مظلوم در مقابل همه قدرت‌ها بوده است. همه دنیا پشت سر صدام بودند. آقای هاشمی قهرمان صلح و قهرمان جنگ بود.

وی با اشاره به خاطره‌ای از سفر خود با آیت‌الله هاشمی گفت: سال ۱۳۶۴ مرحوم هاشمی به ژاپن سفر کردند. من ۱۳ سالم بود و با همراهان ایشان با اسم ناشناس به این سفر رفتم. مادرم گفتند خطر ندارد این سفر؟ ابوی من گفتند چرا، خطر هست اما اگر قرار است اتفاقی برای آقای هاشمی بیافتد مهم نیست که برای حسن هم بیافتد.

یادگار امام (ره) با بیان اینکه آقای هاشمی مرد روزهای سخت جنگ، سازندگی، زخم زبان و ایستادگی است، افزود: من در چندین نوبت بی‌تابی ایشان را هم دیده بودم. اینکه ایشان خوب لمس می‌کرد که بدون سختی به جایی نمی‌رسیم مهم است. آقای هاشمی می‌دانست دنیا کتک، زندان و لطمه دارد. اشتباه می‌کنند کسانی که فکر می‌کنند راه سعادت از خوشی می‌گذرد.

خمینی تاکید کرد: آقای هاشمی بر ارادتش بر امام خمینی (ره) ایستاد. ایشان انقلاب را همچون فرزندش می‌دانست و برای انقلاب ایستادگی کرد. بسیاری از آنچه که ایشان می‌گفت و می‌دانست چه هزینه‌ای بر او بار می‌شود به این علت بود که می‌دانست نسبت به جمهوری اسلامی وظیفه دارد. ایشان احساس دین به مردم و معیشت‌شان می‌کرد.

وی اضافه کرد: آقای هاشمی به امام (ره) گفتند چون بد است شما اتمام جنگ را قبول کنید من قبول می‌کنم و بعد شما من را عزل کنید. راویانی گفتند که گفته شده اعدامم کنید. اما امام این طوری نبودند، مسئولیت پذیر بودند. رابطه امام و آقای هاشمی رابطه مثال‌زدنی است.

یادگار امام خمینی (ره) ادامه داد: مرحوم هاشمی با دیدن مشکلات نه تنها پا پس نکشید، بلکه آدم احساس می‌کرد ایمان او به خدا بیش‌تر می‌شود.

خمینی در بخش دیگری از این مراسم گفت: اگر با مردم صادق باشید خدا حتماً کمک می‌کند و مردم حتماً با شما خواهند بود. ایمان به خدا و به هدف باعث می‌شد استقامت ایشان بالا برود.

وی خاطرنشان کرد: درست است که اسوه، پیامبر (ص) است اما کسانی که استقامت دارند هم اسوه هستند.

امروز بیش از گذشته جای خالی عقلانیت و تدبیر را حس می‌کنیم

محسن هاشمی، فرزند آیت الله هاشمی رفسنجانی نیز در این مراسم اظهار کرد: امروز در چهارمین سالگرد رحلت آیت‌الله هاشمی قرار داریم و همانطور که می‌دانید داغ ایشان همچنان برای دوستدارانشان باقی است و با بدتر شدن معیشت مردم و شرایط کشور بیش از گذشته جای خالی عقلانیت و تدبیر را حس می‌کنیم.

وی افزود: من تشکر می‌کنم از کسانی که در خصوص رحلت ایشان سخن گفتند و قلم زدند اما من چند جمله کوتاه را بر اساس مراسم سه‌شنبه در قم که همراه افتتاح سرای فرهنگ و قرآن و سخنرانی آیت الله جوادی آملی بود، عرض می‌کنم.

فرزند آیت الله هاشمی رفسنجانی ادامه داد: آیت‌الله مرتضی جوادی عاملی گفتند آیت‌الله هاشمی در دوران امام با توجه به سبقه‌ای که با ایشان داشتند و شاگرد مکتب امام بودند از ایشان پیروی زیاد داشتند و بعد فوت امام هم با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همراهی زیادی داشتند و برای مجتهدی که خودش علم به مسائل دارد و ظرفیت وجودی خودش می‌تواند سیاست اعلام کند. در این موارد همراهی از پیروی بسیار سخت‌تر است اما برای حفظ نظام این همراهی را با صبوری داشتند و بخاطر مصلحت جامعه طوری عمل کردند که آسیبی برای انقلاب ایجاد نشود.

هاشمی تاکید کرد: من هم می‌خواهم نکته‌ای را بر اساس پیام مقام معظم رهبری اضافه کنم؛ ایشان گفتند آقای هاشمی از هوشی وافر و صمیمیتی مثال‌زدنی برخوردار بود و البته تکیه‌گاه همه از جمله خود ایشان بودند. می‌دانیم دکترین هاشمی دکترین صلح و توسعه بود. ایشان اهمیت زیادی برای تأمین رفاه مردم قائل بودند و سعی‌شان بر این بود که در این مسیر توسعه متوازن حتی توسعه پایدار، مشکلات مردم حل شود.

وی اضافه کرد: از تعبیر آیت‌الله جوادی آملی آن بود که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با تفکیک و دو قطبی‌سازی جمهوریت و اسلامیت مخالف بود و من اضافه می‌کنم که ایشان با همه دو قطبی سازی افراطی امروز، مانند دوقطبی ارزش‌ها و رفاه، دو قطبی توسعه و انقلابی‌گری، عقلانیت و شجاعت مخالف بود و این دو قطبی سازی را خلاف مصالح انقلاب و اسلام می‌دانست او معتقد بود کسانی که این دوقطبی‌سازی‌ها را انجام می‌دهند، آگاهانه یا ناآگاهانه بخش‌هایی از مردم را در برابر انقلاب قرار می‌دهند و هرچند که ظاهری زهد فروشانه و انقلابی و ارزشی داشته باشند.

فرزند آیت الله هاشمی رفسنجانی افزود: قرار دادن شعار در برابر شعور، ارزش‌ها در برابر علم، انقلابی‌گری در برابر میانه روی نتیجه‌ای جز افراطی کردن حکومت و ریزش پایگاه اجتماعی انقلاب ندارد و بسیاری از پدیده‌هایی که امروز در نسل جوان می‌بینیم ناشی از همین عملکرد غلط توسط افراطیون در گذشته بوده است.

هاشمی خاطرنشان کرد: ایشان مکرراً می‌گفتند که نباید اهداف و آرمان‌های انقلاب را به گونه‌ای تعریف کنیم که برای تحقق آن، به مردم و کشور آسیب زده شود و باید به گونه‌ای حرکت شود که اهداف انقلاب را محقق کنیم تا معیشت عمومی و زندگی مردم و همچنین آینده ایران آسیب نبیند.

بهترین وضعیت اقتصادی پس از انقلاب در دوران سازندگی بود

محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه بودجه هم در این مراسم اظهار کرد: از منظر کسی که مسئولیت توسعه و رصد این مقوله را در کشور بر عهده دارد عرض می‌کنم همه تلاش ما از نگارش شش برنامه‌ای که برای توسعه کشور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی داشتیم این بود که به رشد مثبت اقتصادی نزدیک هشت درصد برسیم. در ۱۰ ساله اول پس از پیروزی انقلاب رشد اقتصادی ما منفی ۳.۳ درصد و رشد سرمایه گذاری نیز منفی ۶.۹ بود.

وی افزود: اما با این حال به همه کسانی که دغدغه توسعه کشور را دارند از دید تخصصی خود عرض می‌کنم که به جز دولت سازندگی هیچیک از دولت‌ها نتوانستند برای یک دوره طولانی پنج ساله رشد ۷.۹ درصدی را در تاریخ ایران ثبت کند. در دوران سازندگی رشد اقتصادی بی سابقه‌ای برای کشور ایجاد شد به طوری که رشد سرمایه گذاری بالای هفت درصد را داشتیم و تنها دوره‌ای بود که تراز اقتصادی ایران از منفی به مثبت رسید.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه اساساً دو شاخص ضریب جینی و نسبت هزینه دهک‌های پردرآمد و کم درآمد برای ارزیابی برابری و عدالت وجود دارد، گفت: بنده به عنوان مسئول سازمان برنامه و بودجه کشور عرض می‌کنم که بهترین اعداد و ارقام در ضریب جینی و عدالت اجتماعی که نسبت مصرف است در دوره دولت سازندگی و ریاست جمهوری آیت‌الله هاشمی رفسنجانی شکل گرفت.

نوبخت ادامه داد: ضمن اینکه ایشان مقوله توسعه کشور را پیگیری کردند برای کسانی که دغدغه عدالت را در کشور داشتند و تصور می‌کردند که ما در آن دوران از عدالت فاصله گرفتیم با سند و مدرک عرض می‌کنم که هاشمی توانست با مدیریت شایسته خودش پس از آن دوران مبارزه با استکبار و سابقه روشن در دوران دفاع مقدس توانست زمانی که مدیریت کشور بر دوش او بود به عنوان شخصیت ممتاز توانمندی روحانیت را در مدیریت کشور نشان دهد.

وی اضافه کرد: ایشان از همان زمان برای فردایی که سال ۱۴۰۰ خواهد بود برنامه بلند مدت فقر زدایی طراحی کرده بودند که الان یکی از آن برنامه‌های متقن و قابل دفاع در عرصه برنامه‌ریزی در سازمان برنامه و بودجه مطرح است.

حسرت به دلان از اینکه دردانه امام در جوار مرادش آرمیده تاب و توان از کف داده‌اند

فاطمه هاشمی، فرزند آیت الله هاشمی رفسنجانی نیز دلنوشته‌ای را قرائت و اظهار کرد: در چهارمین زمستان فقدانت در کنار تو و مرادت گرد هم آمده‌ایم به یاد روزهای خوشی که با او بودی و از او می‌گفتی؛ همه حسرت آن روزها را می‌خوردند. از زمانی که پا به عرصه وجود گذاشتی و خود را شناختی در همسایگی امام قرار گرفتی آن‌هم به دست سرنوشت.

وی افزود: با او خوشی و ناخوشی را تجربه کردی. در دورانی که از پدر معنوی فرزانه‌ات دور بودی با امید به روزگاری که این همجواری تکرار گردد سعی و کوشش نمودی و همه سختی‌ها و شکنجه‌های خارج از توان را تحمل کردی و دم بر نیاوردی بلکه عاشقانه می‌خواستی ریشه نهال نورس را با هم‌رزمان و همفکران است از آب و گل و به بار درآوری و به بار به بنشانی تا شاخه‌های این درخت تنومند به آسمان برسد و ریشه‌دار گردد تا بتوانی دوباره زیر این آسمان پهناور که برای همه جهانیان جایی دارد در همسایگی معشوقه‌ات قرار بگیری.

فرزند آیت الله هاشمی رفسنجانی ادامه داد: باز این همجواری دوام زیادی نداشت و این بار نه مانند گذشته بلکه با تعداد قلیلی راه پر پیچ و خمی را ادامه دادی. هر روز با آدمک‌هایی روبرو شدی که همانند برادران یوسف چاه‌های تهمت و تحریف و دروغ و دشنام را برائت ایجاد کردند و همانند برادران یوسف در مقابلت ایستادند ولی تو سرافراز درآمدی.

هاشمی اضافه کرد: آری، سپری شدی در مقابل پیکان‌ها و با تمام انحرافاتی که در جامعه ایران از خط امام دیدی. هر گونه ظلم را به جان خریدی که حافظان تفکر باشی تا جایی که جان خود را بر سر آن دادی و برای بار سوم در کنار امام خانه گرفتی ولی این بار ابدی و بدون هیچ نگرانی و با آرامش و اطمینان کامل.

وی خاطرنشان کرد: امروزه حسودان و حسرت به دلان از اینکه یوسف و دردانه امام باز هم در جوار مراد خودش آرمیده تاب و توان از کف داده‌اند. این آتش خشم که به جانشان افتاده هرگز فروکش نخواهد کرد چرا که می‌دانند تو در جهان باقی نیز در همسایگی امام نزد خدای خویش راضی و خشنود زندگی دیگری را آغاز کردی.

کد خبر 467144

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.