نگاهی به فیلم‌های جشنواره فجر ۳۹

جشنواره فیلم فجر، امسال در شرایط متفاوتی برگزار می شود. آثار رسیده به دبیرخانه سی و نهمین جشنواره فیلم فجر، به دلیل شرایط موجود در زمان شیوع کرونا، تنها برای داوران به نمایش در خواهند آمد و روز ۲۱ بهمن ماه، اسامی برگزیدگان اعلام خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هیأت داوران فیلم‌ها را دیگر از میان آثار متقاضی انتخاب نخواهند کرد و همه آثار رسیده به دبیرخانه برای داوران به نمایش در خواهد آمد. فیلم‌هایی که در کاخ جشنواره (برج میلاد) برای هنرمندان و اصحاب رسانه به نمایش در می‌آیند آثاری هستند که در یکی از بخش‌های مسابقه کاندیدا شده‌اند.

تا پایان مهلت اعلام شده در فراخوان جشنواره سی و نهم (ساعت ۲۴ روز دوشنبه، ۱۵ دی ماه)، ۱۱۰ فیلم به دبیرخانه جشنواره رسیدند که برای نخستین بار در طول سال‌های برگزاری این جشنواره، فهرست کامل متقاضیان منتشر شد.

در ادامه به مهم‌ترین آثار متقاضی حضور در این جشنواره اشاره می‌شود. گفتنی است، ترتیب اسامی، بر اساس تاریخ تحویل به دبیرخانه جشنواره است.

تی تی / آیدا پناهنده

تی تی، سومین ساخته سینمایی آیدا پناهنده، پس از ناهید و اسرافیل است. این کارگردان در سال ۹۴، موفق به دریافت جایزه آینده نویدبخش از جشنواره فیلم کن ۲۰۱۵ شد. همچنین توانست یکی از سه فیلمسازان زن جوانی باشد که در سال ۲۰۱۶، جایزه زنان فیلمساز را جشنواره فیلم کن ۲۰۱۶ از آن خود کند.

الناز شاکردوست، هوتن شکیبا، پارسا پیروزفر، امیر حامد، سودابه جعفر زاده، مهدی فریضه، هیلدا کردبچه، رضا عمو زاده، زینب شعبانی و مهرانه به نهاد در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند.

در خلاصه داستان تی تی آمده است: استادی که قصد دارد پایان جهان را به اثبات برساند، با مادری عجیب و غریب که می‌خواهد لیاقت انسانیت را داشته باشد ملاقات می‌کند و...

پناهنده، تی تی را به عنوان داستان درد، عشق و اتحاد نامگذاری کرده است.

آهو / هوشنگ گلمکانی

هوشنگ گلمکانی سال‌ها است به عنوان نویسنده و منتقد سینمایی که در نشریات معتبر قلم می‌زند، شناخته می‌شود. او امسال نخستین فیلم سینمایی خود را در مقام کارگردان با عنوان آهو، جلوی دوربین برد. فیلمنامه این فیلم با نگاهی به داستان پروانه‌ها در برف می‌رقصند، نوشته نازنین جودت، توسط گلمکانی و سپیده آرمان به نگارش درآمده و حکایت انزوای خود خواسته دختری است که آرزوهایش را بربادرفته می‌بیند اما هنوز امیدش را از دست نداده است.

رضا کیانیان، علی مصفا، حامد کمیلی، سهیلا رضوی، رضا یزدانی و سپیده آرمان، بازیگران اصلی آهو هستند. حال باید دید فیلم منتقدی که سال‌ها آثار دیگران را به بوته نقد کشیده، چگونه از آب درآمده است.

روشن / روح الله حجازی

روشن به کارگردانی روح الله حجازی، اولین فیلمی بود که با آغاز شیوع کرونا، فیلمبرداری آن تعطیل شد و بعد از گذشت دو ماه، دوباره از سر گرفته شد. حجازی ساخت آثاری همچون در میان ابرها، زندگی خصوصی آقا و خانم میم، زندگی مشترک آقای محمودی و بانو، مرگ ماهی، هیهات و اتاق تاریک را در کارنامه حرفه‌ای خود به ثبت رسانده است.

رضا عطاران، سارا بهرامی، سیامک انصاری، مهدی حسینی نیا، مسعود میرطاهری، محمد ولی زادگان، ابراهیم عزیزی، علی رحیمی، صادق حسنی و نازنین سهامی زاده در فیلم روشن ایفای نقش کرده‌اند.

روشن فیلمی متفاوت و پر لوکیشن در کارنامه حجازی است که تاکنون داستان آن رسانه‌ای نشده است. اما گویا رضا عطاران نقش متفاوت و چشمگیری را در آن بر عهده دارد.

خط فرضی / فرنوش صمدی

خط فرضی نخستین فیلم بلند سینمایی فرنوش صمدی در مقام کارگردان است. او پیش از این در ساخت فیلم‌های کوتاه فعال بود و جوایز متعددی را در جشنواره‌های بین المللی از آن خود کرد. سحر دولتشاهی، پژمان جمشیدی، حسن پورشیرازی، آزیتا حاجیان، امیررضا رنجبران، صدف عسگری، محمد حیدری و آیلین جاهد بازیگران اصلی خط فرضی هستند.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: یک معلم مدرسه از تهران در حال آماده شدن برای شرکت در یک جشن عروسی در شمال ایران است. هنگامی که شوهرش ناگهان او را از رفتن منع می‌کند، او تصمیمی تازه می‌گیرد.

خط فرضی در سه جشنواره جهانی تورنتو، لندن و اسپانیا به نمایش درآمده است که توانست جایزه بهترین فیلم جشنواره اسپانیا را از آن خود کند.

حکم تجدید نظر / محمد امین کریمپور

حکم تجدید نظر، اولین ساخته سینمایی محمد امین کریمپور، از آن جهت فیلم قابل اعتنایی است که صدور مجوز کارگردانی برای امین‌پور با حواشی و اعتراض‌های زیادی همراه بود. او که پیش از این به عنوان یک واینرکمدی در فضای مجازی فعال بود، ناگهان مجوز ساخت فیلم بلند سینمایی دریافت کرد، اما اعضای شورای صدور پروانه ساخت، اعلام کردند که امین پوریا ارائه چند فیلم کوتاه به عنوان نمونه کار، موفق به دریافت مجوز کارگردانی شده است.

ژاله صامتی، همایون ارشادی، فرید سجادی حسینی، گیتی قاسمی، زیبا کرمعلی، شاهرخ فروتنیان و احسان امانی با حضور آرش عدل پرور و با معرفی مجید یلان، بازیگران این فیلم هستند.

تا کنون خلاصه داستان و موضوع حکم تجدید نظر رسانه‌ای نشده است. حال باید دید کریمپور چطور توانسته از مجوزی که برایش صادر شده به خوبی دفاع کند یا نه.

ابلق / نرگس آبیار

ابلق تازه‌ترین اثر نرگس آبیار، کارگردان توانمند سینمای ایران است که تابستان امسال جلوی دوربین رفت. آبیار در ابلق به سراغ یک ملودرام اجتماعی با محوریت زنان رفته است که به گفته بازیگرانش، اثر متفاوتی در کارنامه او است.

بهرام رادان، الناز شاکردوست، هوتن شکیبا، مهران احمدی، گلاره عباسی، گیتی معینی، شادی کرم رودی و امین میری، بازیگران اصلی ابلق هستند. با توجه به سابقه آبیار در جشنواره فیلم فجر، به نظر می‌رسد ابلق یکی از شانس‌های جشنواره سی و نهم باشد.

قاتل و وحشی / حمید نعم‌ الله

قاتل و وحشی تازه‌ترین ساخته سینمایی حمید نعم‌ الله است که در میانه راه ساخت به دلیل مشکل بودجه برای مدتی متوقف شد و همچنین به دلیل اختلافات مالکیتی، مجوز حضور در جشنواره فجر سال ۹۸ را نگرفت. اما سرانجام در پاییز سال ۹۹ با اتمام مراحل صدا و ساخت موسیقی، آماده نمایش شد و فرم حضور در جشنواره سی و نهم را پر کرد.

لیلا حاتمی، امین حیایی، ستاره اسکندری، شهرام حقیقت دوست، عزت الله رمضانی فر، علی علایی، سام نوری و یاسمین معینی در این فیلم جلوی دوربین رفته‌اند. قاتل و وحشی فیلمی در ژانر جنایی و معمایی است که گفته می‌شود لیلا حاتمی در آن نقش متفاوتی را ایفا کرده است.

شیشلیک / محمد حسین مهدویان

شیشلیک تازه‌ترین ساخته سینمایی محمد حسین مهدویان، چرخشی ۳۶۰ درجه‌ای در کارنامه فیلمسازی او محسوب می‌شود. او که پیش از این آثارش را در ژانر سیاسی و اجتماعی جلوی دوربین برده بود، این بار یک فیلم کمدی را با حضور رضا عطاران، پیمان جمشیدی، جمشید هاشم پور، ژاله صامتی، وحید رهبانی، مه لقا باقری و عباس جمشیدی فر کارگردانی کرده است.

شیشلیک را مهدویان به همراه امیرمهدی ژوله به نگارش درآورده و هنوز جزئیات آن منتشر نشده است. گفتنی است مهدویان این فیلم را با همکاری اول مارکت جلوی دوربین برده است.

کد خبر 467133

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.