تغییرات کوچک نمی‌تواند واکسن کرونا را بی‌اثر کند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص کرونای انگلیسی، میزان سرایت، مرگ‌ومیر و درگیر کردن گروه‌های سنی مختلف توضیحاتی ارائه داد.

کمال حیدری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه در ابتدای شیوع کرونا انگلیسی هستیم و هنوز نمی‌توان اظهارنظر کامل و دقیقی راجع به آن داشته باشیم، اضافه کرد: اکثر مواردی که گفته می‌شود، نیاز به تحقیقات بیشتری دارد.

وی با اشاره به اینکه میزان سرایت کرونا انگلیسی بالا است، ادامه داد: به طور کلی اگر میزان ابتلاء بالا باشد، میزان مرگ‌ومیر نیز بیشتر خواهد شد، در هر صورت باید از سرایت ویروس کرونای انگلیسی جلوگیری شود.

قدرت سرایت کرونای انگلیسی بیشتر است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: ویروس‌ها به مرور زمان در تکثیر خود دچار جهش می‌شوند و بر اثر جهش‌های ایجاد شده رفتار ویروس هم تغییر می‌کند و درباره کرونای انگلیسی این تغییر خود را با سرایت بیشتر نشان داده است.

وی با توضیح اینکه بالا بودن قدرت سرایت کرونا انگلیسی ممکن است باعث افزایش مرگ‌ومیر شود، اما دلیل بر کشندگی بیشتر این نوع از ویروس کرونا نیست، تصریح کرد: هنوز نمی‌توان گفت که کرونای انگلیسی بیشتر کدام گروه سنی را درگیر می‌کند و زود است که در این زمینه اظهارنظر کنیم و به طور مثال بگوییم این ویروس گروه‌های سنی پایین‌تر را بیشتر درگیر می‌کند.

آیا کرونای انگلیسی واکسن کرونا را بی‌اثر می‌کند؟

حیدری درباره دستور کار ابلاغ شده برای کرونای انگلیسی، افزود: دیده‌بانی، بررسی موارد مشکوک و نمونه‌گیری از آن و قرنطینه افراد مبتلا و اطرافیان آن‌ها از جمله مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی در خصوص بی‌اثر شدن واکسن‌های تولید شده به دلیل جهش در کرونا انگلیسی، گفت: این بحث بسیار تخصصی است و باید کارشناسی شده درباره آن حرف زد و به طور قطعی نمی‌توان اعلام نظر کرد، اما باید بدانیم موارد بسیاری در ساخت واکسن دخیل است و دقت بسیاری در ساخت واکسن وجود دارد که احتمالاً تغییرات کوچک نمی‌تواند در بی‌اثر شدن واکسن‌ها خللی خاصی را ایجاد کند.

کد خبر 467071

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.