بدون اتکا به نفت در مورد لایحه بودجه ۱۴۰۰ تصمیم می‌گیریم

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس با بیان اینکه بخش قابل توجه ای از حوزه درآمدی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق به نتیجه رسیده است، گفت: ما بدون اتکا به نفت و وعده‌های توهم آمیز درباره بودجه تصمیم می‌گیریم،لایحه بودجه باید برای همه مردم باشد.

به گزارش ایمنا، نشست خبری کمیسیون تلفیق با حضور الیاس نادران در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

نادران در ابتدای این نشست با تشریح گزارش عملکرد کمیسیون تلفیق اظهار کرد: بخش قابل توجه‌ای از حوزه درآمدی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق به نتیجه رسیده و به جمع بندی نهایی نزدیک شده‌ایم و با گزارش عملکرد این کمیسیون، می‌خواهم به حاشیه‌سازی‌های که در این زمینه صورت گرفته پایان دهم و ازنظر کارشناسانه کمیسیون در این زمینه دفاع کنم.

وی افزود: در حوزه مدیریت اجرایی کشور دچار دوگانگی هستیم، مسؤولان عالی اجرایی دولت در سطح وزرا و معاونین رئیس جمهور از ما در خواست می‌کنند که شما تصمیم شجاعانه‌ای را در مورد نرخ ارز بگیرید و با نرخ ارز واحد، اجازه دهید که رانت خواری در حوزه اقتصاد ملی از بین برود یا به حداقل برسد و تلاش کنید منافع یکسان سازی نرخ ارز به جیب مردم برود و مردم سفره کوچکی در این چند سال حتی‌المقدور برای آبرومند زندگی کردن خودشان داشته باشند.

رئیس کمیسیون تلفیق ادامه داد: اگر دولت در این سطح امنیتی مدیران خود را اداره نمی‌کرد آن‌ها نظرات کارشناسی خود درباره رانت نرخ ارز را مطرح نمی‌کردند، برآوردهای اولیه این بود که لایحه بودجه قابل دفاع نیست و در جمع‌های کارشناسانه نمی‌توانستیم از لایحه بودجه تقدیمی دولت دفاع کنیم.

نادران گفت: تعبیر اولیه این بود که لایحه بودجه برای فروپاشی کشور تهیه شده است، اما مجلس تصمیم گرفت که این بیمار لاعلاج را درمان کند و یکی از بهترین کمیسیون‌های تلفیق چند سال گذشته را به منظور بررسی بودجه شکل گرفت.

وی افزود: ما از بازوهای کارشناسی مجلس مانند مرکز پژوهش‌ها و دیوان محاسبات و مراکز تصمیم‌گیری خارج از قاعده دولت حداکثر استفاده را می‌بریم و به مردم می‌گوئیم که در جلسات خود صمیمانه‌ترین مناسبات و تفاهم را با نمایندگان دولت داریم و آن‌ها می‌توانند از تصمیمات خود دفاع کنند.

رئیس کمیسیون تلفیق تصریح کرد: نه در لایحه دولت و نه در مصوبه کمیسیون نرخ ارز برای کشور تعیین نمی‌شود اگر به سال‌های گذشته مراجعه کنیم نرخ ارز بودجه همیشه با نرخ واقعی تفاوت داشته و شکاف قابل توجهی داشته است، قرار بود دلار هزار تومانی تقدیم مردم شود، اما حالا اگر دولت بتواند آن را در ۲۵ هزار تومان ثابت نگه دارد به خود افتخار می‌کند.

نادران تاکید کرد: در لایحه بودجه ردیفی وجود دارد که مقابل آن یک ریال نوشته اند و آن نرخ ETS است که حیات خلوت دولت‌هاست همان پول‌های زیر فرشی بوده که دولت هر طور بخواهد با منت بر سر مردم آن را هرکجا صلاح بداند خرج می‌کند.

وی ادامه داد: قرار بود بودجه با ارز ۲۳ هزار تومان بسته شود، ناگهان با دلار ۱۱ هزار تومانی بسته شد که این تغییر رویکرد کارشناسی نبود، بلکه کاملاً سیاسی است چراکه وقتی آقای زنگنه در کمیسیون تلفیق به حضور یافت گفت که ما برای صادرات دو و سه دهم بشکه نفت در روز نیاز داریم که حاکمیت مسئله تحریم را حل کند.

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس خاطرنشان کرد: ما تلاش کردیم که رانت‌های نفتی ایجاد شده در کشور به جای آنکه در اختیار عده‌ای قرار گیرد در اختیار همه مردم قرار گیرد، بنابراین اگر قرار است رانت نفتی باشد باید به مردم تخصیص پیدا کند چرا که خط قرمز ما منافع مردم، امنیت کشور، معیشت و حمایت از تولید و اشتغال است.

نادران تاکید کرد: هرکسی درباره مسائل ملی، حمایت از مردم و بهبود وضعیت یارانه‌ها به مجلس پیشنهادی دهد ما آن را اجابت می‌کنیم ما در بحث دارو، مصارف مردم، نحوه توزیع کالاهای اساسی و یارانه‌ها حتماً از ایده مجلس رونمایی خواهیم کرد.

وی افزود: ما بدون اتکا به نفت و وعده‌های توهم‌آمیز درباره بودجه تصمیم می‌گیریم، وقتی بودجه توسط دولت تقدیم شد قرار بود که سهم صندوق توسعه ملی از محل فروش نفت باشد، در حالی که بر اساس برنامه ششم توسعه این رقم باید ۳۸ درصد باشد و با نامه رهبر انقلاب محاسبات دولت به هم ریخت.

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس گفت: دولت به صورت شفاهی اقرار کرد که از قبال تجدید محاسبات ۹۳ هزار میلیارد تومان کسری خواهیم داشت و ما تا از دولت چگونگی نحوه جبران این رقم را نگرفتیم کلیات لایحه بودجه را تصویب نکردیم.

نادران با بیان اینکه اعداد در بودجه برای ما مقدس نیستند گفت: آشفته بازاری که امروز در اقتصاد ملی ما ناشی از عدم طی مسیر طبیعی لایحه بودجه در مجلس و تصویب آن در جلسه علنی شاهد هستیم بنا نبود در لایحه بودجه ۱۴۰۰ این اتفاق بیفتند بنابراین علیرغم ایرادات اساسی با رویکردهای لایحه دولت در توزیع اعتبارات تلاش را بر این گذاشتیم که با اصلاحات ساختاری بودجه، بودجه‌ای را به صحن مجلس ببریم که مایه عزت برای کل کشور باشد.

وی افزود: در لایحه برای کاهش وابستگی به نفت و افزایش در آمدهای مختلفی که باید با اتکا بر بخش هزینه‌های باشد اقدام کردیم.

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس گفت: صد و ۹۹ هزار میلیارد تومان که دولت برای برداشت از منابعی نفتی در نظر گرفته است بخش کوچکی از کل برداشت از منابع نفتی است که در بودجه پیش بینی شده است. مطابق نرخی که خود دولت در محاسبات انجام داده دولت بنا داشت با توجه به اختیارات حداقل سیصد و ۹۴ هزار میلیارد تومان از ارزهای نفتی را مصرف کند و ما این را به دویست ۶۱ هزار میلیارد تومان کاهش دادیم بنابراین نباید در این تعاملات دچار خطای تحلیل شویم.

نادران افزود: صد و ۹۹ هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه پیش بینی کردند و مقدار هفتاد هزار میلیارد تومان برای پوشش انتشار اوراق سلف نفتی در نظر گرفتند که با توجه به سهم ۵.۴۸ درصدی دولت از منابع نفتی مستلزم کسب حداقل ۱۵۰ هزار میلیارد تومان فروش بشکه نفت بود و این یعنی دو سال فروش نفت کشور هم بابت استقراض از نفت در بودجه ۱۴۰۰ هزینه می‌شد این یعنی زمین سوخته تحویل دولت بعدی دادن ما این انحرافات را اصلاح کردیم.

وی ادامه داد: بخش اعظم افزایش سقف بودجه منابع ناشی از شفاف سازی ارقام پنهانی است که در بودجه وجود داشت و اختیاراتی است که مسؤولان اجرای می‌خواستند بنابر مصالحی خودشان تشخیص دهند و عمل کنند ما این مصلحت اندیشی را به کل نمایندگان و نظام قانون گذاری کشور برگرداندیم.

رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ با بیان این‌که کمیسیون تلفیق به دنبال شفاف سازی ارقام پنهان در لایحه بودجه بوده گفت: متأسفانه همه اصلاحات ساختاری که باید در بودجه صورت می‌گرفت انجام نشد زیرا ظرفیت اجرایی کشور توان انجام اصلاحات ساختاری را ندارد اصلاحات بیش از این بود ولی ما به این حد کفایت کردیم تا در دولت‌های بعدی و مجلس یازدهم اصلاحات را رو به جلو انجام دهد و آرزوی ۴۰ ساله ملت برای کاهش وابستگی به نفت است محقق شود.

نادران یادآور شد: دولت و مجالس در سال‌های گذشته از سال ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹ ارقام محاسباتی‌شان در بودجه چقدر بوده؟ آنها از ۳۶۰۰ تا ۴۲۰۰ و ۸,۸۰۰ تومان را در نظر گرفته بودند اما آیا در عمل این رقم در سفره مردم نشست؟ در سال ۱۳۹۹ دولت به دلیل فقدان منابع ارزی دست اندازی کرد و ارز در اختیار ۱۰ شرکت قرار گرفت آیا این در جهت تأمین منافع مردم بود؟ اگر هشت میلیارد دلار را برای ۸۰ میلیون نفر در نظر بگیرید نفری ۱۰۰ دلار می‌شود آیا این کاهش ارزش باعث شد که مردم تصور کنند ۱۰۰ میلیارد دلار در سفره‌شان به نفع‌شان شده یا منافع به جیب دیگران و بعضاً کشورهای همسایه رفت.

وی ادامه داد: برخی کالاها حداقل ۵۰ درصد مصرف‌شان بالا رفته اما آیا مردم بیشتر از آنها استفاده کرده‌اند یا صرف قاچاق معکوس برای کشورهای همسایه شده است. آیا ما متولی تأمین منافع و رفاه سایر کشورها هستیم یا مردم ایران؟ آیا اگر دولت قادر نیست صادرات معکوس کالاهای اساسی و دارو به سایر کشورها را مدیریت کند چاره کار حفظ ارز ۴۲۰۰ تومانی است؟ عامه مردم خصوصاً طبقات محروم و متوسط مطمئن باشند این مبالغ مستقیم به سفره مردم می‌رود و دست واسطه‌ها قطع خواهد شد.

رئیس کمیسیون تلفیق افزود: یکی از وارد کننده‌های ارز ۴۲۰۰ تومانی از منفعتی بیشتر از یارانه‌ای کل ملت ایران در سال ۱۳۹۹ دریافت کرده است.

نادران خاطرنشان کرد: ما بنا داریم در حوزه مصارف و نحوه‌ی مدیریت بازار ایده خود را رونمایی کنیم ولی مردم مطمئن باشند جلوی انحصارات را می‌گیریم و اجازه نمی‌دهیم گرانی را به مردم تحمیل کنند، ما در مورد یارانه‌های سوخت تجربه داریم در سال ۱۳۸۸ و ۱۳۹۸ در پی افزایش نرخ بنزین نتیجه آن آشوب اجتماعی و کاهش سرمایه اجتماعی بود و ناچار شدیم یارانه اندکی به مردم بدهیم. ما این مسیر را طی نمی‌کنیم و تجارب ۱۰ ها ساله را در بودجه ۱۴۰۰ استفاده خواهیم کرد. اجازه نمی‌دهیم با این شوک درمانی زندگی مردم دچار آشوب شود.

وی با بیان این‌که نظام گمرکی کشور باید تک نرخی باشد یادآور شد: آیا این نرخ‌ها باید در جهت حمایت از تولید، اشتغال و مصرف کننده داخلی باشد یا وارد کننده؟ بخش کوچکی از حجم واردات کالاهای اساسی است و بخش عمده‌ای هم غیرضروری، جای جبران هم برای عامه مردم نگذاشتند عرض ما به دولت این است که به جای نا ترازی در بازار ارز منافع حاصل از رانت‌های ایجاد شده را به مردم برگردانید.

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس خاطرنشان کرد: کمیسیون تلفیق در حوزه مالیات برای حمایت از تولید و اصنافی که از کرونا آسیب دیدند پنج واحد درصد تخفیف مالیاتی قائل شد در عین حال ما برای خودروهای لوکس و درآمد بالا حتماً مالیات بیشتر وضع کرده و می‌کنیم. متأسفم که دولت باید به این واقعیت اقرار کند که ضریب جینی به ۴۳ درصد رسیده یعنی فقرا فقیرتر و ثروتمندان ثروتمندتر شده‌اند و شکاف درآمدی زیاد شده است. ما بنا داریم نسبت‌ها را اصلاح کنیم.

نادران تصریح کرد: برای ما بودجه تنها عدد و رقم نیست بلکه آثار اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و معیشتی در زندگی مردم دارد ما قول داده بودیم آسیب‌های اجتماعی را با ابزار بودجه علاج کنیم و بر سر وعده‌مان هستیم. تجربه عملکردمان در بودجه سال ۱۳۹۵ نشان داد که هر واحد پولی که برای کاهش آسیب‌های اجتماعی هزینه شد ۱۰ ها برابر امنیت ملی و امنیت اجتماعی به خصوص در حاشیه شهر به ارمغان آورد ما بودجه را برای کارمندان دولت نمی‌نویسیم و این بودجه، بودجه حزب کارکنان دولت نیست بلکه بودجه عمومی کل کشور، مردم ایران و همه آنهایی است که تریبون ندارند و دست‌شان به مقامات نمی‌رسد.

وی در پاسخ به خبرنگاری در مورد مساعد بودن شرایط اقتصادی برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: ما برای اقشار متوسط و کم‌درآمد این جبران را در نظر گرفتیم و هزینه‌های رفاهی آنها را پیش بینی کردیم کجای بانک مرکزی و خزانه‌داری کل ارز ۴۲۰۰ تومانی است؟ اگر دولت ذخایر بانک مرکزی که پشتوانه اعتبار نظام پولی ماست را به تعداد محدودی وارد کننده داد یعنی ارز ۴,۲۰۰ تومان حفظ شده است؟ اگر امکانش بود که این عدد واقعی باشد قابل دفاع بود ولی دولت پارسال این عدد را ۴۲۰۰ و ۸۸۰۰ در نظر گرفته بود مردم ارز را چند خریدند؟ مابه‌التفاوت آن کجا رفت؟ مجلس در تلاش است تا سود و منفعت ارز ۴۲۰۰ اومانی را بر سر سفره‌های مردم ببرد.

منبع: ایرنا

کد خبر 467070

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.