داستان مزدا پرحاشیه و پارکینگ جنجالی نقش جهان!
تصاویر دریافتی است

چند روز پیش عکس‌هایی از تصادف یک وانت مزدا با دیوار پارکینگ مجاور مسجد جامع عباسی منتشر شد، اگرچه در همان روز شهرداری به عنوان بهره‌بردار پارکینگ خبر از تعطیلی آن داد؛ اما اداره‌کل میراث فرهنگی اعلام کرد که از راننده مزدا شکایت خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یکی از پرحاشیه‌ترین پارکینگ‌ها در محوطه‌های ثبت جهانی نقش جهان درست پشت مسجد جامع عباسی یا مسجد امام (ره) قرار دارد. دیوارهای این پارکینگ درست مجاور مسجد ثبت جهانی شده جای گرفته و علی‌رغم اینکه سال‌ها از ثبت جهانی میدان نقش جهان در یونسکو می‌گذرد، این پارکینگ همچنان به کار خود ادامه داده و سهم بسزایی در کاهش ترافیک منطقه دارد.

چند روز پیش عکسی از تصادف یک خودرو وانت مزدا با دیوارهای این پارکینگ و شکستگی چند آجر منتشر شد، در ابتدا ادعا شد که این آجرها برای مسجد جامع عباسی است، اما مسئولان پایگاه جهانی میدان نقش جهان اذعان داشتند که این آجرها مربوط به عملیات مرمت دو سال پیش است و عمری دو ساله دارند. با این حال این اتفاق باعث شد تا مسئولان شهر برای این پارکینگ فکری کنند.

به دلیل تعطیلی گسترده مراکز تفریحی شهرداری اصفهان از جمله پارک ناژوان و مجموعه صفه، برای جلوگیری از بیکار شدن کارمندان این مراکز، بهره‌برداری از پارکینگ خیابان پشت مطبخ از آذرماه امسال به دست شرکت توسعه مجتمع‌های سیاحتی، فرهنگی و ورزشی سپاهان واگذار شده است.

درست یک روز بعد از این اتفاق علی معینی، مدیرعامل شرکت توسعه مجتمع‌های سیاحتی، فرهنگی و ورزشی سپاهان در محل پارکینگ خیابان پشت مطبخ حاضر شد و ضمن ارائه توضیحاتی خبر از تعطیلی پارکینگ داد.

البته در گزارش‌ها و فیلم‌هایی که از محل حادثه انتشار یافت، مشخص شد تکه آجری که در عکس‌ها به نظر می‌رسد در اثر برخورد خودرو مزدا به زمین افتاده، در واقع برای بخش بالایی دیوار است که ارتفاع هیچ خودرویی به آن نمی‌رسد! از طرفی نَم و رطوبتی که این دیوار داشت نیز به وضوح در تصاویر قابل مشاهده است، رطوبتی که از پایین دیوار در حال پیشروی به سمت دیوارها و گنبد مسجد جامع عباسی است.

همچنین از این دست آجرهای شکسته به کرات در محوطه پارکینگ قابل مشاهده و نحوه ساماندهی و برخورد پایگاه جهانی میدان نقش جهان با حریم درجه یک میدان جهانی قابل تامل است.

انصراف شرکت سپاهان از بهره‌برداری پارکینگ

علی معینی درباره بازدیدی که از پارکینگ داشته و وضعیت آن به خبرنگار ایمنا گفت: اگرچه هیچ اطلاع قبلی از سمت میراث فرهنگی نسبت به این دیواره و حفاظتی که باید از آن انجام شود، نشده بود؛ اما ما خود را مسئول می‌دانیم. اگر این حساسیت پیش‌تر به وجود آمده بود، باید دیواره‌های حائلی برای حفاظت از بخش‌های مهم مجموعه ایجاد شود. فعالیت پارکینگ از ۱۵ دی‌ماه معلق شده و از مدیریت بهره‌برداری پارکینگ انصراف خواهیم داد.

مدیرعامل شرکت توسعه مجتمع‌های سیاحتی، فرهنگی و ورزشی سپاهان ادامه داد: در یکی دو روز اخیر گزارش شده که مردم همچنان خودروهای خود را در این پارکینگ پارک می‌کنند و به دلیل اینکه دسترسی مردم محلی به عبور و مرور قطع می‌شود، نمی‌توان کلاً ورودی این قسمت را مسدود کرد و به نظر می‌رسد که تبدیل این محدوده به پارکینگ، به خاطر انتظام بخشی به خودروها بوده وگرنه پارکینگی با ظرفیت ۴۰ تا ۵۰ ماشین درآمد آن‌چنانی برای شهرداری ندارد.

او درباره اینکه چرا تاکنون حساسیتی نسبت به این پارکینگ به وجود نیامده بود، توضیح داد: ۱۵ دی‌ماه و درست در زمانی که متوجه شدم یک خودروی در این پارکینگ با دیوار مسجد جامع عباسی برخورد کرده، مراتب اعتراض خودم را به مدیران ارشد رساندم؛ چرا که وقتی پارکینگی با چنین مختصاتی تحویل شرکتی می‌شود، باید در صورت‌جلسه این حساسیت برای او ایجاد شود که با یک فضای تاریخی روبروست اما این اتفاق نیفتاده بود. بعد از بیان اعتراض متوجه شدم که برای شهرداری اصفهان و معاونت حمل‌ونقل و شرکت ناظر هم این حساسیت از سوی اداره کل میراث فرهنگی اصفهان ایجاد نشده است.

معینی درباره سرنوشت این پارکینگ تصریح کرد: روز ۱۶ دی‌ماه، طی صورت‌جلسه‌ای بهره‌برداری از این پارکینگ را به شرکت ناظر واگذار و در نامه هم ویژگی‌های محل را قید کردیم. اما باید تاکید کرد که در این باره تصمیم گیر نیستم و ممکن است پارکینگ تعطیل شود و ممکن است به بهره‌بردار دیگری واگذار شود. با وضعیت کنونی پارکینگ امکان حفاظت از دیواره‌های مسجد عباسی وجود ندارد و در کشورهای دیگر هم معمولاً از حائل استفاده می‌کنند تا اثر تاریخی بر اثر برخوردهای احتمالی آسیب نبیند و این اقدام بر عهده اداره کل میراث فرهنگی است.

میراث فرهنگی و یک شکایت عجیب

در بحبوحه این مشکل به وجود آمده، مسئولان اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان از شکایت از راننده وانت مزدا و مسئولان شهرداری اصفهان خبر دادند. فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی اصفهان در گفت‌وگویی در ۱۶ دی‌ماه عنوان کرده بود: با توجه به درخواست این یگان، کارشناسان میراث و نیروی انتظامی به محل اعزام شدند، پس از بررسی میدانی، مشخص شد که در وهله اول مسئولان پارکینگ کنترل مناسب بر روی چیدمان خودروها نداشته و عدم کنترل آن‌ها باعث ایجاد خسارت خودروها در مکان مذکور به ویژه در جنب دیوارهای مدرسه تابستانی مسجد تاریخی امام (ره) شده بود.

سرهنگ عبدالرضا عرب‌بافرانی افزوده بود که: پس از بررسی‌های به‌عمل آمده راننده خودروی مذکور نیز به‌دلیل عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و آسیب رساندن به دیواره مسجد مقصر شناخته شد. با توجه به بروز تخلف و لزوم سامان‌دهی وضعیت پارکینگ، مقرر شد تا ضمن پیگرد قانونی مسئولان پارکینگ و مالک خودرو، تمهیدات لازم از سوی مدیریت شهری در خصوص سامان‌دهی وضعیت این پارکینگ و جلوگیری از بروز مجدد مشکلات این چنینی در نظر گرفته شود.

پیشنهاد «پشت بام گردی» معینی برای میراث

علی معینی درباره این شکایت نیز توضیح داد: ابراز تعجب و تاسف داریم. اداره میراث فرهنگی نسبت به این آثار مسئول است و با شکایت از یک فرد عادی مسئولیت آن منتفی نمی‌شود. میراث فرهنگی ابتدای امر باید مشخص کند کجای این ماجرا پیش‌تر به شهرداری به عنوان مالک و شرکت توسعه گردشگری شهرداری به عنوان بهره‌بردار تذکر داده است.

مدیرعامل شرکت توسعه مجتمع‌های سیاحتی، فرهنگی و ورزشی سپاهان ادامه داد: حتی تذکر هم مسئولیت اداره‌کل میراث فرهنگی را منتفی نمی‌کند، اگر این دیوارها حائز اهمیت تاریخی هستند باید محافظت ویژه شوند. آجرهای آن قسمت به قدرت ماشین هم نیازی ندارند و با دست هم درمی‌آیند. اگر سیر قانونی شکایت از یک راننده مزدا و بهره‌بردار مجموعه هم طی شود، مراجع قضایی قطعاً دید بازتری نسبت به موضوع دارند.

او با اشاره به طرح «شهرداری بافت تاریخی» که در شورای شهر مطرح است، گفت: چنان حجم مشکل ات در مناطق تاریخی شهر اصفهان زیاد بوده که شورای شهر و شهرداری اصفهان با استناد به مواد و بندهایی از برنامه توسعه سوم و چهارم اقدام به تاسیس «شهرداری بافت تاریخی» کردند که در روزها و ماه‌های آتی عملیاتی خواهد شد و مسئولیت کل این مجموعه‌ها به عهده شهرداری خواهد بود تا با حساسیت بیشتری این برنامه‌ها دنبال شود.

معینی با مطرح کردن یک پیشنهاد برای مسئولان اداره‌کل میراث فرهنگی استان اصفهان، اظهار کرد: به عنوان یک شهروند از مدیرکل محترم میراث فرهنگی استان اصفهان و معاونین ایشان درخواست می‌کنم در جلسه‌ای با مسئولان شورای شهر، شهرداری و شرکت توسعه مجتمع‌های سیاحتی، فرهنگی و ورزشی سپاهان و کارشناسان میراث فرهنگی یک بازدید عمومی و «پشت بام گردی» در میدان نقش جهان برای بررسی وضعیت حفظ و حراست از این آثار تاریخی انجام دهیم. این دعوت را به صورت رسمی انجام خواهیم داد و امیدوارم دوستان آنقدر به فعالیت‌های خود مطمئن باشند تا برخی از درهای بسته میدان نقش جهان به روی ما هم باز شود.

کد خبر 467048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.