جشنواره شعر فجر فرصتی برای دیپلماسی فرهنگی است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه جشنواره شعر فجر فرصتی برای دیپلماسی فرهنگی بر مبنای شعر و زبان فارسی است، گفت: جشنواره شعر فجر ویژگی‌ها، تمرکز و محوریتی دارد که فرصت ارتباط بین نسلی را میان شاعران کشور فراهم می‌کند.

به گزارش ایمنا و به نقل از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس صالحی در حاشیه مراسم افتتاحیه پانزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر در گفت‌وگوی زنده رادیویی با «رادیو فرهنگ» اظهار کرد: در جشنواره شعر فجر اتفاق اول این است که کارهایی که در طول یک سال پدید می‌آید مورد بازخوانی و بازبینی قرار بگیرد. در طول سال ما حجم قابل توجهی از کتاب‌های شعر و مجموعه‌ها یا محافل شعری مختلف داریم و جشنواره‌ها شرایط بازخوانی مجدد آنها را فراهم می‌کند. با این نگاه هم بازخوانی و بازبینی یک ساله گذشته مرور می‌شود و هم فرصتی پدید می‌آید که مسیر برای سال‌های آینده مشخص‌تر شود. به نحوی جشنواره‌های شعر فجر در هر سال این امکان را فراهم می‌آورد تا مضمون‌هایی که تازه خلق شده و قالب‌هایی که به نحوی تازه پدید آمده‌اند و نوآوری‌هایی که شکل گرفته‌اند مورد توجه قرار بگیرد.

صالحی تاکید کرد: جشنواره شعر فجر در هر سال فرصتی برای ارتباط پیشکسوتان و نسل میانی و همچنین نسل جوانی است که در حوزه شعر قدم بر می‌دارند. جشنواره‌های شعر در کل سال و به طور خاص جشنواره شعر فجر با ویژگی‌ها، تمرکز و محوریتی که دارد این فرصت را پدید می‌آورد که یک ارتباط بین نسلی را بین شاعران کشور به وجود بیاورد. البته جشنواره شعر فجر امسال به خاطر شرایط خاص با محدودیت‌هایی روبه رو است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: همانگونه که همه می‌دانیم زبان فارسی یک خط ارتباطی و دیپلماسی فرهنگی بین ایران و بخش‌های قابل توجهی از منطقه پیرامونی است. جشنواره شعر فجر به نوعی فرصتی برای دیپلماسی فرهنگی برمبنای شعر و زبان فارسی است که اینها تنها بخشی از کارکردهای جشنواره شعر فجر به شمار می‌رود.

صالحی در پاسخ به این سوال که تفاوت جشنواره امسال با دوره‌های پیشین در چیست، گفت: از جهات مختلف امسال جشنواره شعر فجر شرایط متفاوتی را تجربه می‌کند. مهم‌ترین آن شرایط کرونا است که جشنواره‌‎های مختلف را تحت تاثیر خودش قرار داده است. طبعاً اجتماعات و تجمعات تابع محدودیت‌ها و شیوه‌نامه‌های کرونایی است. در فضای جشنواره شعر فجر از امروز که افتتاحیه آن را داریم شاهد هستیم که محدودیت‌ها آثار خود را بر جای گذاشته است.

وی اظهار کرد: البته در شرایط سخت است که انسان‌ها می‌توانند با نوعی از اندیشه و تامل فرصت‌های جدیدی را هم خلق کنند، همانطور که مشاهده می‌کنید این امر تبدیل به یک فضایی شده است که بتوانیم آن را از طریق صداوسیما، فضای مجازی و فضاهای آفلاین که بعداً امکان عرضه را پیدا می‌کنند داشته باشیم. محفل‌ها در گذشته از لحاظ جمعیت بیشتر بودند اما از لحاظ دایره مخاطب وسعتی که پیدا می‌کنند کمتر از قبل نیست بلکه بیشتر هم هست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: نقطه دیگری که امسال در جشنواره شعر فجر داشتیم مصادف شدن آن با چهلمین سالگرد دفاع مقدس، اولین سالگرد شهادت سردار سلیمانی و چهلمین روز شهادت دکتر فخری‌زاده است که با این مناسبت‌ها امسال افتتاحیه جشنواره شعر فجر را از کنار ضریح متبرک امامزاده صالح (ع) برگزار کردیم، مکانی که مزار شهید فخری‌زاده و شهدای هسته‌ای است. ما با این نقطه شروع می‌خواهیم خط ارتباطی بیشتری با ایثار و شهادت را در جشنواره برقرار کنیم.

کد خبر 467006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.