نشست کنگره برای تایید نایجه انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا از سر گرفته شد

نشست کنگره برای شمارش آرای گزینشگران انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و تایید پیروزی جوبایدن که در پی یورش طرفداران شورشی ترامپ به ساختمان کنگره تعلیق شده بود، پس از حدود ۶ ساعت و بعداز اخراج شورشیان توسط نیروهای ضدشورش از سرگرفته شد.

به گزارش ایمنا، «مایک پنس» معاون ترامپ که ریاست جلسه کنگره را برعهده دارد در سخنان ابتدایی خود و در شروع دوباره جلسه کنگره با محکوم کردن حمله هواداران ترامپ به ساختمان کنگره گفت که خشونت هرگز برنده نخواهد شد.

پنس که چهار سال معاون ترامپ بوده است حاضر نشد دستور او برای برهم زدن جلسه کنگره و جلوگیری از تأیید بایدن را بپذیرد.

بر اساس مقررات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، چهارشنبه ششم ژانویه (۱۷ دی ماه) موعد نشست مشترک مجلس نمایندگان و سنای ایالات متحده برای شمارش تاییدیه‌های ارسالی از ایالت‌ها بود تا نتیجه نهایی انتخابات بر اساس آرای تأیید شده گزینشگران نهایی شود.

این نشست ساعت ۱۲.۳۰ دقیقه به وقت محلی آغاز شد اما پیش از آن، با فراخوان دونالد ترامپ تجمع بزرگی در مقابل کاخ سفید برگزار شد تا با پیروزی جو بایدن نامزد دموکرات‌ها در این انتخابات مخالفت کنند.

در این اجتماع علاوه بر برخی نمایندگان جمهوری‌خواه، وکیل شخصی و فرزندان ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا هم حضور یافت و خواستار ایستادگی در برابر این تقلب شد و گفت نباید اجازه دهیم این اتفاق بیفتد.

سپس وی تاکید کرد که همراه معترضان به مقابل ساختمان کنگره خواهد آمد.

از آن سو، کنگره به ترتیب آرا در حال شمارش و تأیید آرای ایالت‌ها بود که پس از شمارش ۱۲ رأی متعلق به ترامپ، نوبت به آریزونا رسید. آرای گزینشگران این ایالت با اعتراض سناتور تد کروز و ۶ جمهوری‌خواه دیگر قرار گرفت.

پس از آن، دو مجلس از هم جدا شدند تا این اعتراض رسیدگی شود. ساعتی از نشست بررسی این اعتراض نگذشته بود که به دلیل ورود مهاجمان حامی ترامپ به حالت تعلیق درآمد.‌

با از سرگیری نشست کنگره، مایک پنس معاون رئیس جمهوری آمریکا که ریاست این نشست را برعهده داشت، در ابتدای جلسه گفت: امروز یک روز تاریک در تاریخ کنگره ایالات متحده بوده است.

وی افزود: خشونت از طرف مأموران اجرای قانون تحت فشار قرار گرفت و اکنون ساختمان کنگره امن است و کار مردم ادامه دارد.

رئیس سنای آمریکا ادامه داد: ما خشونتی را که در اینجا رخ داد، در قوی‌ترین شکل محکوم می‌کنیم. کسانی که امروز در پایتخت ما ویرانی کردند، برنده نشدند. خشونت هرگز پیروز نمی‌شود، آزادی پیروز می‌شود.‌

سناتور میچ مک کانل رهبر اکثریت جمهوری‌خواهان در سنای آمریکا هم پس از این اظهارات پنس، گفت: سنای ایالات متحده مرعوب نخواهد شد. نمی‌تواند ما را از این سالن با گردن‌کلفتی، غارتگری و تهدید بیرون کنید.

وی افزود: ما در برابر بی قانونی یا ترساندن تعظیم نخواهیم کرد. ما به پست‌های خود برگشتیم ما به وظیفه خود طبق قانون اساسی و برای ملت عمل خواهیم کرد.

رهبر اکثریت جمهوری‌خواهان در سنای آمریکا ادامه داد: ما امشب قصد انجام آن را داریم. ما این وظیفه عالی را بیش از دو قرن است که هر چهار سال انجام داده‌ایم. کشور ما در جنگ، صلح یا تحت هر نوع تهدید حتی در طی یک شورش مسلحانه و یک جنگ مدنی، دموکراسی را حفظ کرده است.

سناتور چاک شومر رهبر اقلیت دموکرات در سنای آمریکا هم پس از همتای جمهوری‌خواه خود در سخنانی گفت: کسانی که اقدامات مذموم امروز را انجام دادند، آشوبگران، شورشیان، اراذل و اوباش و تروریست‌های داخلی بودند.

وی افزود: آنها نماینده آمریکا نیستند، آنها افراط گرایانی خشن بودند که سعی در تصرف کنگره داشتند. آنها باید به طور کامل تحت پیگرد قانونی قرار گیرند.

این سناتور دموکرات تاکید کرد: اما امشب دموکراسی پیروز خواهد شد.

سناتور کوری بوکر که در رقابت مقدماتی در برابر جو بایدن قرار داشت، در اظهارات خود، تلاش آشوبگران برای برهم زدن روند رای گیری انتخاباتی کنگره را محکوم کرد.

وی گفت که فقط می‌تواند دو لحظه از تاریخ ایالات متحده را به یاد بیاورد که افراد کنگره را محاصره کردند: جنگ ۱۸۱۲ و امروز.

این سناتور دموکرات افزود: جالب است که هر دو پرچم را برای یک شخص به حرکت در می‌آوردند و اصولل دموکراتیک ما را تسلیم کیش شخصی می‌ساختند.

بوکر تاکید کرد: یکی در انگلستان پادشاه بود و دیگری پرچم‌هایی بود که در کنگره از جمله در راهروها و این سالن دیدیم. برای شخصی به نام دونالد ترامپ.

این سناتور مخالف اعتراض به آرای گزینشگران تصریح کرد: تفاوت غم انگیز بین این دو آن است که آن یکی مربوط به کشور دیگری بود که می‌خواست ایالات متحده را به چالش بکشد اما این بار، این جهنم را از درون خود بیرون آوردیم.

بوکر کسانی را که در حال انتشار تئوری‌های توطئه و ادعاهای دروغین درباره تقلب انتخاباتی رئیس جمهوری ترامپ را مورد حمله قرار داد.

وی گفت: بی‌سابقه است که او طرفدار شعله‌های تئوری توطئه برای ایجاد صفحه‌ای غبارآلود در این کشور است. برای پوشاندن آنچه او در تلاش است انجام دهد که اصول دموکراتیک ما را تضعیف می‌کند. اما فقط این نیست.

خبر تکمیل می‌شود...

منبع: ایرنا

کد خبر 466980

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.