نمونه‌های موفق ابتکارهای شهری

شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان، اکثر پروژه‌های شهری را با مشکلاتی نظیر کاهش بودجه مورد نیاز و یا تأخیر در اتمام آنها مواجه کرده است چرا که هدف اصلی مدیران شهری در شرایط حاضر غلبه بر شیوع بیماری کووید ۱۹ است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مدیران در اغلب شهرهای جهان به محض ظهور ویروس کرونا تمام توان خود را برای مهار شیوع آن به کار گرفتند چرا که حفظ سلامتی شهروندان اولویت آن‌ها محسوب می‌شد؛ هرچند در این میان، پروژه‌های شهری نیز با ابتکارهای جالبی همراه بود که در ادامه مختصری از آن‌ها را بررسی خواهیم کرد:

اسلواکی

شهر کمارنو نخستین شهر اسلواکی است که برای ترویج استفاده از حمل و نقل عمومی، خدمات این ناوگان را برای شهروندان رایگان کرد. تصمیم مقامات شهر بعد از نتایج مطالعه‌ای گرفته شد که نشان می‌داد ساکنین این شهر تمایل بسیار زیادی برای استفاده از خودروهای شخصی برای جابجایی‌های درون شهری دارند. همین اتفاق باعث شده بود که قیمت بلیط حمل و نقل کاهش چشمگیری پیدا کند و این ناوگان متحمل ضرر شدیدی شود.

شورای شهر کمارنو نیز در این رابطه، راهکار رایگان کردن کامل خدمات سیستم حمل و نقل عمومی را در پیش گرفت تا علاوه بر حمایت از اقتصاد محلی، شهر سالم‌تر و سبزتری را برای شهروندان به ارمغان بیاورد.

بلژیک

مدیران شهر لووِن بلژیک در راستای طرح "شهر زیست پذیر" سقف یکی از کارخانه‌های مشهور تولید نوشیدنی این شهر را با پنل‌های خورشیدی پوشاندند. در واقع سه هزار و ۸۰۰ متر مربع صفحه خورشیدی نصب شده بر بام این کارخانه می‌تواند سالانه ۵۷۶ هزار کیلو وات ساعت انرژی سبز تولید کند که معادل انرژی مورد نیاز برای تولید ۸ میلیون بطری نوشیدنی یا تأمین انرژی مورد نیاز ۱۵۰ خانواده در یک سال است. نکته اینجاست که شهروندان لوون می‌توانند با سرمایه گذاری برای خرید و نصب این پنل‌های خورشیدی، برای خود درآمدزایی کنند.

هلند

آمستردامی‌ها برای کاهش گرما و بهبود تنوع زیستی اقدام به احداث ایستگاه‌های دوستدار محیط زیست کردند. این شهر هلندی در زمینه ابتکارات شهری همواره سرآمد شهرهای جهان بوده است. آمستردام در یکی از جدیدترین اقدام‌های خود ایستگاه‌های اتوبوس شهر را با پوشش گیاهی مزین کرده است.

جدا از طراحی جالب ایستگاه که در نوع خود بی نظیر است، اهداف زیست محیطی آن نیز قابل تأمل است؛ ساختار ایستگاه به گونه‌ای است که در روزهای بارانی، آب را جمع‌آوری کرده و آن را برای آبیاری پوشش گیاهی ذخیره می‌کند. خنک کردن مسافران منتظر و فراهم آوردن محیط مناسب برای حشرات نیز از دیگر مزایای این ایستگاه است.

مجارستان

شهردار بوداپست طی اقدامی خیرخواهانه تصمیم گرفت تا استفاده از سیستم حمل و نقل را برای افراد جویای کار رایگان کند تا آن‌ها بتوانند بدون دغدغه هزینه جابجایی در شهر تردد داشته باشند و شغل مورد نظر خود را پیدا کنند. این اقدام شهردار در راستای برنامه تبدیل بوداپست به "شهر اجتماعی" انجام گرفته است.

اسپانیا

دولت اسپانیا برای رسیدن به هدف پایداری، بحث مدیریت مواد زائد و زباله‌ها را با جدیت در پیش گرفته است. اخیراً مسئولان شهر مادرید با ایجاد کانتینرهایی در سراسر شهر دورریزهای مواد غذایی را جمع‌آوری کرده و فرآوری می‌کنند؛ از آنجا که روغن از ارزش اقتصادی بالایی برخوردار است، شهرداری مادرید از بازیافت آن به عنوان منبعی برای کسب درآمد بهره می‌برد.

فرانسه

مقامات پاریسی به منظور افزایش پایداری شهر از شهروندان درخواست کردند در هر نقطه‌ای از شهر که شرایط مناسبی دارد درخت و گیاه بکارند؛ شهردار پاریس بر اساس طرحی با عنوان "هر شهروند پاریسی یک باغبان" به ساکنان شهر اجازه داده است در محوطه‌های خالی این شهر، درخت و گیاه بکارند تا پایتخت فرانسه به یکی از سبزترین شهرهای جهان تبدیل شود.

بلغارستان

در سراسر خیابان‌های شهر بورگاس بلغارستان سازه‌هایی به عنوان جایگاه دوچرخه نصب شده است که با ترویج دوچرخه‌سواری در میان شهروندان نقش بسزایی در کاهش ترافیک خودرو، مرگ و میر جاده‌ای و به حداقل رساندن انتشار گازهای آلاینده در هوا داشته است. این جایگاه‌ها در مکان‌هایی با فاصله معین از مسیرهای پیاده‌روی قرار شده است که امکان دسترسی آسان کاربران به دوچرخه‌ها را افزایش داده است.

کد خبر 466952

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.