لزوم ایجاد فرودگاه بین‌المللی در زابل و چابهار

ارتقای فرودگاه‌های زابل و چابهار به فرودگاه بین‌المللی با استانداردهای تعریف‌شده می‌تواند به عنوان اتفاق بزرگ و محرک توسعه منطقه در تعامل با کشورهای همسایه باشد.

به گزارش ایمنا، نیاز به ایجاد و تکمیل زیرساخت‌های مختلف از قبیل پروازهای بین‌المللی، هتل‌ها و اقامت‌گاه‌های مناسب در صنعت گردشگری ضرورتی انکارناپذیر است. از آنجایی که شهرسوخته به عنوان کانون اولین‌های دنیا، کوه‌خواجه پدیده منحصر به‌فرد بین‌المللی، شهر تاریخی حوضدار خواستگاه آسبادهای دنیا و وجود دهانه غلامان به عنوان خشت‌شهر هخامنشی در منطقه سیستان واقع شدند، منطقه سیستان به عنوان تنگه احد ایران و بهشت باستان‌شناسان نامگذاری شده است.

سواحل بی‌نظیر مکران و دسترسی به آب‌های آزاد و وجود صدها جاذبه طبیعی از جمله سواحل گواتر، تنگ درک بریس، گل‌فشان‌ها، کوه‌های مریخی، باغات موز و میوه‌های گرمسیری و فرهنگ زنده و پویا باعث شده گردشگران، محققان، تاریخ‌شناسان، باستان‌شناسان، طبیعت‌گردان و سایر گروه‌های گردشگر دنیا، علاقه‌مند به بازدید از این مناطق شوند، اما به دلیل ناپایداری پروازها و عدم وجود دسترسی‌ها و پروازهای بین‌المللی این مهم کمتر محقق شده است.

با توجه به دلایلی که برشمرده شد، شمال و جنوب استان سیستان و بلوچستان نیازمند توجه ویژه برای رسیدن به توسعه دسترسی‌هاست تا با فراهم‌شدن این شرایط سایر شهرها و روستاهای واقع شده در کریدور شمال به جنوب از حضور این گردشگران بهره‌مند شوند.

حوزه جنوب غرب افغانستان شامل قندهار، هلمند، نیمروز و شهر زرنج، به یکی از کانون‌های مهم اقتصادی، تجاری و گردشگری افغانستان تبدیل شده که پیوندها و ارتباطات بین این مناطق با شمال استان به ویژه تسهیل دسترسی، باعث بهره‌مندی دو طرف از مزایای تعاملات و ارتباطات و مزیت‌های مرزی و ایجاد شهرک‌های گردشگری تجاری صنعتی خواهد بود.

از طرفی افزایش مراودات گردشگری با عمان و کشورهای حاشیه خلیج فارس و حاشیه اقیانوس هند برای بهره‌بردن از سفرهای ترکیبی و نقش ممتاز چابهار به عنوان هاب منطقه‌ای گردشگری می‌تواند زمینه تقویت و توسعه گردشگری به عنوان مهم‌ترین و پرسودترین بخش اقتصاد در آینده پساکرونا را فراهم آورد.

با توجه به بسترسازی مناسب برای ایجاد منطقه آزاد سیستان و فعالیت کشور هند در مسیر چابهار میلک و افغانستان، ایجاد فرودگاه زابل و چابهار می‌تواند این ارتباط را تسریع و از این طریق موجب ارزآوری شود.

با توجه به علاقه گردشگران به بازدید از شهرسوخته سیستان، منطقه بست افغانستان و گردشگری دریایی در چابهار، کنارک، دشتیاری و کویرگردی، توجه به حضور سالانه گردشگران و تسهیل رفت و آمد آنها به ارزآوری و تثبیت امنیت منطقه کمک می‌کند.

گردشگری سلامت و جذب بیماران افغانستانی از ولایات هلمند، قندهار، جلال‌آباد و قسمت‌های جنوبی ولایت فراه و مناطق مختلف پاکستان و عمان با جمعیت قابل ملاحظه علاقه‌مند به سفر، فرصت دیگری برای سیستان و بلوچستان است.

گردشگری زیارت و علاقه مردم افغانستان و پاکستان به مراکز معنوی و مذهبی و حتی مراکز تفریحی مثل مشهد، قم، شیراز، شمال کشور، اصفهان و چابهار از اهمیت زیادی برخوردار است که به دلیل عدم وجود پروازهای بین‌المللی در زابل و چابهار متوقف مانده است.

بعضی از شرکت‌های گردشگری، ایران‌گردی و بوم‌گردی استان با شرکت مشابه خارجی در رابطه با گردشگری و استفاده از این ظرفیت مهم در استان توافقات اولیه را انجام داده‌اند که در صورت اعلام فرودگاه زابل و چابهار به‌عنوان فرودگاه بین‌المللی و اجازه سرویس‌دهی این فرودگاه‌ها، پروازهای چارتری راه‌اندازی و با صدور ویزای فرودگاهی زمینه تسهیل حضور تعدادی زیادی از گردشگران دنیا به این منطقه فراهم خواهد شد.

با در نظر گرفتن کشورهای آسیای میانه و cis و حاشیه اقیانوس هند می‌توان در کریدور چابهار میلک، انتظار بازارهای جدید برای بهره‌مندی از بندر چابهار داشت و نباید سرعت عمل پاکستانی‌ها برای توسعه بندر گوادر پاکستان با همکاری چینی‌ها را فراموش کرد که در صورت کُند عمل‌کردن، پاکستانی‌ها گوی سبقت را در این شاهراه مهم جهانی از ما خواهند ربود.

سیستان و بلوچستان زمانی به توسعه واقعی خواهد رسید که از زیرساخت‌های ارتباطی هوایی، زمینی و ریلی و دریایی مناسب بهره‌مند شود و زمانی گردشگری در این منطقه توسعه و جریان خواهد یافت که علاوه بر موارد ذکرشده فرودگاهی در سطح بین‌المللی در این مناطق راه‌اندازی شود.

در صورتی می‌توان کشش و جذابیت لازم برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی ایجاد کرد که در چابهار و زابل فرودگاه مناسب بین‌المللی ایجاد و به نقاط مختلف کشور و منطقه پرواز وجود داشته باشد آنگاه می‌توان با توسعه و تجهیز این فرودگاه‌ها زمینه توزیع مسافرانی که از اقصی نقاط دنیا قصد بازدید از وطنشان را دارند فراهم کرد و توجیه لازم را برای ایرلاین‌های خارجی از جمله Turkish, Qatar Airways فراهم کرد.

چراکه این ایرلاین‌ها زمینه توزیع جریان‌های گردشگران VIP را فراهم می‌کنند و هزینه‌کرد بیشتری در مقصد دارند، بنابراین باید دنبال جذب گردشگران فرهنگی که هزینه کرد بالایی در مقصد دارند باشیم و سیستان و بلوچستان را با رویکرد جدی به مقصد جدید اینگونه گردشگران تبدیل کنیم.

به طور حتم راه‌اندازی پروازهای بین‌المللی باعث ایجاد فرصت بازاریابی بین‌المللی برای سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی منطقه می‌شود و همچنین می‌تواند راهگشای مسیرهای کشورهای از دست رفته و تقویت محور شرق و زمینه رشد اقتصادی منطقه شود.

افزایش پروازهای بِیس، پروازهای خارجی و حضور ایرلاین‌های خارجی از جمله انتظارات آینده در منطقه سیستان و بلوچستان در بخش فرودگاهی است که امیدواریم با توجه به شتاب‌گیری اقدامات انجام‌شده در سال‌های گذشته، این امر تا پایان سال ۹۹ تحقق یابد.

*معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان

کد خبر 466940

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.