آلودگی هوا باعث بروز چه مشکلاتی می‌شود؟

آلودگی هوا باعث بروز بیماری‌های خود ایمنی، سقط جنین، زایمان زودرس، مرگ زودرس، مشکلات یادگیری و تحریک چشم و بینی می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تأثیرات مخرب آلودگی هوا بر بدن انسان قابل انکار نیست. نتایج مطالعات زیادی نشان می‌دهد که ذرات ریز معلق در هوا و گازهای گلخانه‌ای و سمی بر سلامت انسان تاثیر منفی می‌گذارد. آلودگی هوا مشکلاتی مانند تنگی نفس، آسم، خس خس سینه و بیماری‌های قلبی عروقی را ایجاد می‌کند. در ادامه به بیان دیگر مشکلات ناشی از آلودگی هوا بر سلامت انسان‌ها می‌پردازیم:

آلودگی هوا و بیماری‌های خود ایمنی

زمانی که سیستم ایمنی به سلول‌های بدن حمله کند، بیماری‌های خود ایمنی رخ می‌دهد و بافت‌های بدن آسیب می‌بیند. محققان معتقد هستند که آلودگی هوا باعث ایجاد پاسخ ایمنی در ریه‌های فرد می‌شود که ممکن است شرایط خاص خودایمنی را به وجود بیاورد. دلیل این اتفاق هنوز مشخص نشده است، اما به نظر می‌رسد ذرات آلودگی هوا وارد ریه‌ها می‌شود و پاسخ‌دهی سیستم ایمنی را تحریک می‌کند.

آلودگی هوا و سقط جنین

گاز ازون و ذرات موجود در هوای آلوده ممکن است نقش مهمی در بروز سقط جنین در نیمه اول بارداری داشته باشند. محققان هنوز به طور دقیق دلیل این اتفاق را نمی‌دانند، اما به نظر می‌رسد که سقط جنین در این شرایط به دلیل التهاب اطراف جفت جنین رخ می‌دهد. نتایج مطالعه انجام شده در ایالات متحده آمریکا و اسرائیل نشان می‌دهد بین آلودگی هوا و سقط جنین در هفته‌های ۱۰ و ۲۰ بارداری ارتباط مستقیمی وجود دارد.

آلودگی هوا و زایمان زودرس

قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا با زایمان زودرس ارتباط دارد. آلودگی هوا میزان مواد شیمیایی سمی را در خون افراد افزایش می‌دهد. این اتفاق باعث می‌شود سیستم ایمنی زن باردار تحت فشار قرار گیرد و در نهایت زایمان زودرس رخ دهد. علاوه بر این آلودگی هوا ممکن است در طولانی مدت باعث بروز مشکلات سلامتی در کودک یا حتی منجر به وزن کم نوزاد هنگام تولد شود.

آلودگی هوا و مرگ زودرس

نفس کشیدن در هوای آلوده حتی برای مدت کوتاه می‌تواند باعث کاهش طول عمر افراد شود. سالیانه بیش از چهار میلیون نفر در سراسر جهان به دلیل اینکه در معرض هوای آلوده قرار دارند جان خود را از دست می‌دهند. این افراد معمولاً به دلیل بیماری‌هایی مانند سرطان ریه، انسداد مزمن ریوی (COPD)، بیماری قلبی، سکته مغزی و عفونت‌های تنفسی فوت می‌کنند. سمی‌ترین و کشنده‌ترین اجزای آلودگی هوا شامل ازون، دی اکسید نیتروژن و دی اکسید گوگرد می‌شود.

آلودگی هوا و مشکلات حافظه

نتایج مطالعات محققان نشان می‌دهد که آلودگی هوا می‌تواند تاثیر منفی بر مغز داشته باشد. آلودگی هوا مربوط به ترافیک می‌تواند روند رشد مغز کودکان را کاهش داده و خطر ابتلا به زوال عقلی را در افراد مسن افزایش دهد. محققان معتقد هستند که آلودگی هوای ناشی از ترافیک قسمت‌هایی از مغز مانند ماده سفید مغز، ماده خاکستری مغز و گانگلیون‌های بازال (Basal ganglia) را هدف قرار می‌دهد. رخ دادن چنین تغییراتی بر روند رشد مغز تاثیر چشمگیری می‌گذارد.

آلودگی هوا و تحریک چشم و بینی

آلودگی هوای فضای باز ممکن است باعث بروز مشکلات سلامتی شود، اما آلودگی در محیط بسته نیز تاثیرات مشابهی خواهد داشت دیوارهای تازه رنگ شده می‌توانند گاز و ترکیبات آلی فرار (VOCs) آزاد کنند که باعث تحریک چشم و بینی افراد می‌شود. مبلمان یا فرش جدید نیز ممکن است مواد شیمیایی با بوی شدید داشته باشند که باعث بروز سردرد یا سرگیجه می‌شود. علاوه بر این، مواد شیمیایی موجود در محصولات تمیز کننده نیز چنین مشکلاتی را به وجود می‌آورد. سیستم گرمایش یا سرمایش موجود در منزل باعث می‌شود این مواد شیمیایی در محیط بسته به گردش در بیاید. بنابراین لازم است از تهویه مناسب منزل خود مطمئن شوید.

کد خبر 466936

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.