بورس ۱۷ دی؛ تاثیر قیمت گذاری دستوری بر بازار سرمایه

یک کارشناس بازار سرمایه با ارائه گزارشی از روند طی شده در آخرین روز کاری این هفته بازار سرمایه از تاثیرات منفی اخبار منتشر شده مبنی بر قمت گذاری دستوری مجدد فولاد بر بورس خبر داد.

محمد هرورانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بررسی روند طی شده در بازار سرمایه امروز چهارشنبه ۱۷ دی ماه، اظهار کرد: شاخص کل بورس اوراق بهادار با ۳۹ هزار و ۵۶۸ واحد ریزش به عدد یک میلیون و ۳۱۰ هزار و ۶۶۵ واحد و شاخص کل هم وزن با ۴۸۱۲ واحد ریزش به ۴۰ هزار و ۵۶۸ واحد رسید.

وی افزود: از نکات قابل توجه شاخص‌های بازار سرمایه از دست رفتن حمایت مهم یک میلیون و ۳۵۰ هزار واحدی شاخص کل و درگیر شدن شاخص هم وزن با آخرین حمایت یعنی عدد ۴۶۰ هزار واحد است که در نتیجه آن روز کاری آینده می‌تواند برای شاخص کل هم وزن تعیین کننده باشد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: ارزش معاملات خرد ۴,۷۶۵ میلیارد تومان بوده که با رشد ۱.۲ درصدی نسبت به روز قبل در سطح میانگین معاملات پایان هفته بوده و خروج پول حقیقی امروز ۱,۸۰۱ میلیارد تومان بوده و در مجموع در طی هفته کاری گذشته مبلغ ۴,۴۴۰ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سرمایه خارج شده است.

هرورانی افزود: برآیند ورود پول حقیقی‌ها در در پنج روز گذشته حاکی از بیشترین ورود پول به صندوق‌های سرمایه گذاری، صنایع بیمه، صندوق بازنشستگی و محصولات غذایی به جز قند و شکر بوده و خروج پول از صنایع بانک، محصولات شیمیایی و فلزات اساسی اتفاق افتاده و از نکات عجیب امروز بازار سرمایه خروج پول از صندوق اوراق با درآمد ثابت بوده است.

تحولات امروز بازار سرمایه

این کارشناس بازار سرمایه گفت: در حالی امروز قیمت سهام بزرگ و کامودیتی محور تا منفی‌های کامل پیش رفت که قیمت جهانی محصولات نه تنها ریزش خاصی را تجربه نکرده بلکه به عنوان مثال قیمت مس جهانی به بیش از هشت هزار دلار و متانول بیش از ۳۰۰ دلار معامله می‌شود که ریزش خاصی نداشته و قیمت دلار نیز ریزش خاصی را تجربه نکرده است.

وی افزود: در این روز همچنین عرضه اولیه سپیدار انجام شد و حداکثر سهام تخصیص یافته به هر کد معاملاتی هفت سهم بوده که مردم به اندازه چهار میلیون و ۱۹۶ هزار و ۴۶۰ کد معاملاتی در این عرضه مشارکت کردند.‌

هرورانی افزود: در حالی بازار در حال واکنش به خبر دیروز قیمت گذاری دستوری فولادی‌ها بود که خبر مهم دیگری نیز به بازار مخابره شد و در جلسه صبح امروز چهارشنبه ۱۷ دی ماه کمیسیون لایحه بودجه ۱۴۰۰ افزایش قیمت گاز و برق شرکت‌های فولادی و پتروشیمی برای سال آینده تصویب شد و این خبر نیز اثر منفی مجددی بر این صنایع گذاشت.

وی ادامه داد: از خبرهای مهم دیگر امروز که اقتصاد ایران و دنیا را می‌تواند تحت تأثیر قرار دهد می‌توان به ش مارش آرا در ایالت جورجیا برای تعیین دو کرسی باقی مانده از سنا، اشاره کرد که بر اساس آخرین نتایج اعلام شده، یک کرسی در اختیار جمهوری خواهان و دیگری در اختیار دموکرات‌ها است، در صورتی که تا پایان شمارش تغییری در این نتیجه حاصل نشود، تسلط بر سنا در دستان جمهوری خواهان خواهد بود. اگر هر دو کرسی به دموکرات‌ها اختصاص یابد، تعداد کرسی‌ها، مساوی خواهد شد و در نتیجه با تسلط یافتن دموکرات‌ها کار برای جو باید تسهیل خواهد شد.

تأثیر خبر قیمت گذاری دستوری فولاد بر بازار سرمایه

این کارشناس بازار سرمایه گفت: از دیگر خبرهایی که در آخر وقت روز گذشته و امروز را تحت تأثیر قرار داد، خبر قیمت گذاری دستوری مجدد فولادی‌ها در بورس کالا بود که باید توجه داشته باشیم قیمت گذاری دستوری حاصلی جز فساد نداشته و از طرفی یکی از چالش‌های مهمی که در بازار سرمایه وجود دارد این است که افراد با توجه به ذهنیت‌ها و افکار خودشان بازار سرمایه را تفسیر می‌کنند در حالی که ملاک قیمت گذاری در بازارهای مختلف قانون بوده و بر اساس قانون قیمت گذاری دستوری در بورس کالا ممنوع است.

هرورانی افزود: این قیمت گذاری دستوری برای اولین بار اتفاق نیفتاده و در سال ۹۷ به مدت سه ماه از مرداد تا مهرماه چهار هزار میلیارد تومان رانت در کشور توزیع شد و در اسفند ۹۸ نیز تا اردیبهشت ماه ۹۹ رانت هشت هزار میلیارد تومانی توزیع شد که مصرف کننده و تولید کننده را همزمان متضرر کرد.

وی ادامه داد: خبر نماینده مجلس به منظور حل همین مشکل نیز از جمله اخباری بود که امروز اعلام شد و بر اساس آن طرح تولید و توسعه پایدار زنجیره فولاد در کمیسیون صنایع مطرح شد تا ساماندهی این موضوع به هفته آتی موکول شود.

رفع ابهامات مفروضات تحلیلی، راه رسیدن بورس به ثبات است

هرورانی افزود: پیش بینی می‌شود تا زمانی که ابهامات موجود در مورد دلار، برجام، FATF و رفع تحریم‌ها و سایر ابهاماتی که با نزدیک شدن به انتهای سال و نرخ‌های تأمین مالی به خصوص تصمیم‌گیری در مورد افزایش یا عدم افزایش نرخ سود بانکی رفع نشود، و مفروضات تحلیلی به ثبات و پایداری نرسد وضعیت بازار همچنان نوسانی باشد.

وی ادامه داد: برای رسیدن روند بازار سرمایه به ثبات بیش از هر چیزی به ثابت شدن مفروضات سرمایه گذاران نیازمند هستیم و تا زمانی که این ابهام و نقطه تاریک برای سهامداران وجود درد شاهد این هستیم که با کوچک‌ترین درگیری بین فعالان بازار سرمایه و نهادهای تصمیمی گیر شاهد خرید و فروش‌های هیجانی در بازار سرمایه باشیم.

راه حل خروج از وضعیت فعلی بازار سرمایه

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بهتر است نهاد تصمیم گیر کمی در اظهار نظرها دقت بیشتری داشته باشد تا سهامداران خرد بازار بیش از پیش متضرر نشوند، گفت: بهترین راه حل برای جلوگیری از زیان در روزهای فعلی و حتی کسب سود از نوسانات بازار برای سهامداران این است که فارغ از هیجانات موجود در بازار سرمایه به حد ضررها و حد سودها پایبند باشند و مشخص کنند دید سرمایه گذاری آنها بلند مدت یا کوتاه مدت است. بنابراین توصیه می‌شود، سهامداران صرفاً از روی تحلیل و با دلیل و به روز رسانی مفروضات سرمایه گذاری بر مبنا اخبار جدید مخابره شده به بازار خرید فروش داشته باشند.

کد خبر 466887

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.