ساداتیان: بایدن به برجام بازمی‌گردد

سفیر سابق ایران در بریتانیا گفت: جو و شرایطی ایجاد شده که بگویند ایران برجام را نقض کرده، در صورتی که همه اتفاقات به صورت قانونی و در پاسخ به بدعهدی طرف مقابل صورت گرفته است. نقطه عطف این ماجرا در هفته‌های آینده رقم خواهد خورد که احتمالاً بایدن نیز از کنار این مساله گذشته و به برجام برمی‌گردد.

جلال ساداتیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در مورد افزایش حجم غنی سازی اورانیوم اظهار کرد: دولت به وضوح اعلام کرده که در راستای خواسته مجلس، حجم غنی‌سازی را به ۲۰ درصد رسانده و خود راضی به این کار نبوده است. آنچه در این میان اهمیت دارد، واکنش جو بایدن به این موضوع است؛ زیرا جو سنگینی در اطرافش ایجاد شده تا تصمیماتش را تحت تأثیر قرار دهد.

وی افزود: اگر بایدن تابع شرایط ایجاد شده قرار بگیرد، مشکلات دوچندان می‌شود و یادآور این است که ایران نتوانسته از شرایط به وجود آمده در ایالات متحده استفاده کند. بایدن تصمیم گرفته به برجام بازگردد و اگر این امر تحقق یابد تا حدود زیادی موانع ایجاد شده رفع می‌شود.

سفیر سابق ایران در بریتانیا ادامه داد: باید به این نکته توجه کرد که اروپا از شرایط خود عدول کرده و به این نتیجه رسیده که بدون شرط برجام را احیا کرده و با بایدن همراه شود؛ هرچند گزارشاتی که مدیرکل آژانس منعکس کرده، منجر به واکنش اروپایی‌ها شده است، اما هنوز واکنش‌ها جدی نشده و در حدی نیست که موضعگیری جدی علیه ایران قلمداد شود.

وی تاکید کرد: اگر این وضعیت برای بایدن هم رقم بخورد و در عمل به برجام بازگردد، می‌توان گفت که همه چیز به نفع ایران در حال رقم خوردن است. ایران اقدامات لازم را در تمامی عرصه‌ها انجام داده و امروز باید منتظر واکنش طرف‌های مقابل باقی ماند. به نظر می‌رسد بایدن مسیر برجام را در پیش خواهد گرفت و مقداری از تحریم‌ها را نیز لغو خواهد کرد.

سفیر سابق ایران در لندن یادآور شد: بسیاری در تلاش بودند تا شروطی را بر بایدن تحمیل کنند که قدرت دفاعی و منطقه‌ای ایران بخشی از آن بود، اما بایدن باز هم حرفی از آنها نزد. در این میان شاید اقدام مجلس، دست دولت را در برخی عرصه‌ها می‌بندد، اما دولت می‌تواند از این غنی‌سازی به عنوان یک ابزار استفاده کند تا از طرف مقابل امتیازاتی گیرد.

ساداتیان خاطرنشان کرد: ایران در راستای نشان دادن متعهد بودن خود به برجام، همیشه عنوان کرده که تمامی این مراحل قابل بازگشت است. جو و شرایطی ایجاد شده که بگویند ایران برجام را نقض کرده، در صورتی که همه اتفاقات به صورت قانونی و در پاسخ به بدعهدی طرف مقابل صورت گرفته است. نقطه عطف این ماجرا در هفته‌های آینده رقم خواهد خورد که احتمالاً بایدن نیز از کنار این مساله گذشته و به برجام برمی‌گردد.

کد خبر 466782

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.