بورس ۱۶ دی؛ ابهامات بازار سرمایه در پی اختلاف وزرای اقتصاد و صمت

یک کارشناس بازار سرمایه با بررسی روند طی شده در بازار سرمایه امروز - سه‌شنبه ۱۶ دی ماه- به ابهاماتی که در پی اختلاف نظر وزاری اقتصاد و صمت در بورس به وجود آمده است، اشاره کرد.

محسن رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره روند طی شده در بورس امروز سه‌شنبه - ۱۶ دی‌ماه - اظهار کرد: شاخص کل با افت ۲۴ هزار و ۲۷۲ واحدی به عدد یک میلیون و ۳۵۰ هزار و ۲۱۱ واحد رسید که معادل ۱.۷۷ درصد افت داشته است.

وی افزود: در مقابل، شاخص کل هم وزن با رشد ۲۸۹۱ واحدی به عدد ۴۶۵ هزار و ۳۷۳ واحد رسید و رشدی معادل ۰.۶۳ درصد را ثبت کرد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: امروز با توجه اختلافات بین وزارت صمت و اقتصاد مبنی بر قیمت‌گذاری دستوری در بورس کالا مخابره شده است، امروز سهم‌های بزرگ در بورس کالا روند خوبی نداشته و سهام فلزات اساسی بیشترین تأثیر منفی را در شاخص کل ایجاد کردند.

رضایی افزود: اختلاف بین دولت و مجلس و دو وزیر اوضاع را به نفع سهم‌های کوچک بازار تغییر داد. زیرا زمانی که پول بزرگی در بازار وجود نداشته باشد تحرک قوی در بازار ایجاد نشده و سهم‌های کوچک جذابیت بیشتری خواهند داشت.

وی ادامه داد: نمادهای فملی، فولاد و فارس بیشترین تأثیر منفی را در بورس گذاشتند که نشان دهنده اوضاع نامساعد اقتصاد کلان کشور است. تا زمانی که شرایط کلی اقتصاد و این شرکت‌ها بهبود نداشته باشد نمی‌توان به رشد مداوم بازار امیدوار بود.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: نماد افق بیشترین افزایش ارزش بازار را به خود اختصاص داد و پس از این نماد به ترتیب می‌توان به نمادهای کاما، وامید، کبیر، فولاد و فخوز اشاره کرد
همچنین نمادهای فملی، فولاد، شستا، فارس، کگل، تاپیکو و وبملت، بیشترین کاهش ارزش بازار را تجربه کردند.

رضایی افزود: بیشترین حجم معاملات به ترتیب به نماد سایپا، خودرو، وتجارت، وبصادر و وبملت تعلق داشت. با توجه به بازگشت خودرویی‌ها به روزهای پر حجم، پیش بینی می‌شود پس از کمی تثبیت در این حوالی، وضعیت خوبی را پشت سر گذاشته و به سرمایه گذاران توصیه می‌شود به جای سرمایه گذاری مستقیم بر خودرو سازها، در قطعه سازان سرمایه گذاری کنند.

وی ادامه داد: همچنین نمادهای برکت، خودرو، کاما، کمند، شستا خساپا و شستا بیشترین ارزش معامله را داشتند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: توجه به موضوعات کلان اقتصادی در رکن تصمیم‌گیر و سیاست گذار برای بازار سرمایه این روزها اتفاق نظر وجود نداشته و ابهامات موجود بین دولت و مجلس و وزرای اقتصاد و صمت باعث شده امنیت بازار سرمایه زیر سوال رفته و بسیاری از سرمایه‌گذاران از بازار خارج شوند تا شرایط مساعد تر شود.

کارشناسان اصلی بازار سرمایه با وزیر اقتصاد هم‌نظر هستند

رضایی افزود: باید توجه داشته باشیم به طور کلی کارشناس اصلی بازار با وزیر اقتصاد هم نظر تر بوده و افرادی همچون رئیس سازمان بورس، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و بسیاری از اعضای شورای عالی بورس با قیمت گذاری دستوری در بورس کالا مخالفت کرده و این نظر وزیر صمت مبنی بر این‌که قیمت‌های پایه در بورس کالا عامل تورم در قیمت‌های کالا است، را مورد سوال قرار داده‌اند.

وی ادامه داد: باید توجه داشت بورس کالا با هدف حذف قیمت گذاری دستوری و پایه گذاری روند قیمت‌ها با توجه به عرضه و تقاضا ایجاد شده تا ساختار متعادلی را ایجاد کند، شاید اکنون با حالت ایده‌آل فاصله داشته باشیم اما تنها راه رسیدن به حالت ایده آل، گسترش چنین روشی و قیمت گذاری آزاد است.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: انتقاد از بازار گردان‌ها نیز از جمله نکات مهم این روزهای بازار است، بازار گردانی در بازار ایران با این حجم و کمیت تا کنون بی سابقه بوده است، این کار نیازمند اصلاح قوانین است، اما وجود بازارگردان‌ها در این روزها بازار را متعادل کرده است.

رضایی افزود: سرمایه‌گذران نباید به اشتباه تصور کنند بازار گردان مسئول رشد قیمت یک سهم است، متأسفانه برخی از کارشناسان چنین توقعی از بازار گردان‌ها دارند، فلسفه وجود بازارگردان‌ها متعادل کردن بازار و جلوگیری از هیجان است.

وی ادامه داد: درست است که به طور کلی کمی پول از بازار خارج شده اما با توجه به گم رمق بودن بازارهای موازی، خروج سرمایه به نتیجه مناسبی نرسیده و در نهایت به بورس باز می‌گردد، به سرمایه گذاران توصیه می‌شود در شرکت‌های کوچک‌تر و با بنیاد سرمایه گذاری کنند و در این روزهای رکود بازار بازدهی خوبی را به دست آورند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: بسیاری از سرمایه گذاران تفاوت بین سهم‌های بنیادی و بالغ را نمی‌دانند، سهم‌های بسیار کوچک پر پتانسیلی همچون بیمه، دارو، کانه‌های غیر فلزی و صنایع غذایی وجود دارد که می‌تواند میزبان خوبی برای سرمایه گذاران باشد.

کد خبر 466686

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.