جزئیات مصوبات کارگروه اضطرار آلودگی هوای اصفهان برای ۱۰ روز آینده

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با تشریح مصوبات کارگروه اضطرار آلودگی هوا برای ۱۰ روز آینده، بار دیگر تاکید کرد: اداره حفاظت محیط زیست استان تاکنون گزارشی مبنی بر استفاده از مازوت در هیچ یک از واحدهای صنعتی به این ستاد ارائه نکرده است.

منصور شیشه‌فروش در گفت وگو با خبرنگار ایمنا، با تشریح مصوبات کارگروه اضطرار آلودگی هوای کلان شهر اصفهان به تدابیر اتخاذ شده برای جلوگیری از تشدید شرایط در روزهای پیش رو اشاره و اظهار کرد: کارشناسان هواشناسی تا سه شنبه هفته آینده پایداری هوا با شدت و ضعف را پیش‌بینی کردند، وضعیت کیفی هوا امروز و فردا چهارشنبه با استمرار سکون نسبی و انباشت آلاینده‌های جوی در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار می‌گیرد اما پایان هفته جاری آلودگی هوا تشدید می‌شود.

با پایداری مطلق جوی روبه‌رو هستیم

وی ادامه داد: آلودگی هوا به سبب فرونشست جو و نفوذ یک توده هوای سرد و سنگین بر منطقه، تشدید شده است و طبق گفته‌های هواشناسی با پایداری مطلق جو روبه‌رو هستیم، از این رو اتخاذ تدابیر لازم برای کنترل شرایط آلودگی هوا و جلوگیری از انباشت آلاینده‌ها الزامی است که این موارد در جلسه کارگروه اضطرار آلودگی هوا شامگاه یکشنبه _۱۴ دی ماه_ تصویب شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: اداره حفاظت محیط زیست به عنوان مسئول پایش و نظارت بر اجرای مصوبات کارگروه اضطرار آلودگی هوا موظف شد با تقویت تیم‌های نظارتی و همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت و شرکت شهرک‌های صنعتی، وضعیت مناطق مختلف استان به ویژه صنایع آن را پایش کند.

وجود ۴۲۰ واحد صنعتی متخلف در لیست سیاه آلایندگی

شیشه فروش ادامه داد: نزدیک به ۴۲۰ واحد صنعتی در لیست آلایندگی اداره حفاظت محیط زیست استان قرار دارد که اینها در شعاع ۵۰ کیلومتری شهر اصفهان است؛ اداره حفاظت محیط زیست با صدور اخطاریه به همه صنایع اعلام کرده است که با توجه به شرایط اضطراری تا ۱۰ روز آینده فعالیت خود را کاهش دهند و کوره‌های تولید گچ و آجر که سهم قابل توجهی در آلودگی هوا دارند تعطیل کنند.

محیط زیست استفاده از مازوت را گزارش نکرده است

وی با تاکید بر اینکه سازمان حفاظت محیط زیست مسئول نظارت بر فعالیت واحدهای صنعتی و خدماتی است و با همکاری دستگاه قضائی با واحدهای متخلف برخورد می‌کند، گفت: اداره حفاظت محیط زیست استان تاکنون گزارشی مبنی بر استفاده از مازوت در واحدهای صنعتی به ما ارائه نداده است؛ طبق قانون هوای پاک، سازمان حفاظت محیط زیست باید شهرهای در معرض آلودگی هوا را شناسایی کرده و با استقرار تجهیزات و سامانه‌های سنجش آلاینده‌های هوا وضعیت شهرها را پایش کند. اصفهان و هشت شهر نجف آباد، شاهین شهر و میمه، مبارکه، فلاورجان، لنجان، برخوار، کاشان و آران و بیدگل متأثر از آلودگی هوا هستند از این رو اداره حفاظت محیط زیست به واحدهای صنعتی در این شهرها اعلام کرده مازوت مصرف نکنند و بر واحدهای صنعتی نظارت دارد و تا این لحظه به ما اعلام نکرده است که واحدی مازوت استفاده می‌کند.

علت بالا رفتن شاخص‌های کیفی هوا در بامداد باید بررسی شود

شیشه فروش در پاسخ به استفاده از مازوت در صنایع کوچک مانند ریخته‌گری‌ها و کوره‌های گچ و آجر گفت: واحدهای صنعتی کوچک و بزرگ طبق مصوبات در شرایط آلودگی هوا نباید مازوت مصرف کنند، از روز یکشنبه با همراهی دستگاه قضائی مقرر شد هر موردی مبنی بر تخلف به اداره حفاظت محیط زیست گزارش شد پلمب شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه اداره محیط زیست روز گذشته با ۲۱ واحد تولید گچ، آجر و زغال متخلف برخورد کرده است، درباره چرایی افزایش شاخص‌های کیفی هوای اصفهان در ساعات بامداد، اظهار کرد: این موضوع به مطالعات فنی متخصصان هواشناسی، محیط زیست و دانشگاهی نیاز دارد زیرا عجیب است که در شرایط ممنوعیت تردد در ساعات شب و تعطیلی برخی واحدهای صنعتی و جلوگیری از مصرف سوخت مازوت شاخص‌های کیفی هوا افزایش می‌یابد.

وی در عین حال نفوذ توده هوای سرد و بسیار سنگین و نبود وزش جریانات جوی را یکی از علت‌های بروز این معضل دانست و تاکید کرد: این موضوع باید در قالب کارگروه تخصصی بررسی شود.

اعمال قانون ۶ هزار خودروی دودزا و فاقد برگه معاینه فنی

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان همچنین به اجرای طرح " کهاب" در جایگاه‌های سوخت استان اشاره کرد و گفت: این طرح با هدف جمع آوری و جلوگیری از بخارات بنزین اجرا می‌شود؛ همچنین باید در حدود ۳۵۵ جایگاه سوخت استان سوخت پاک و یورو چهار توزیع شود.

شیشه فروش با بیان اینکه طرح زوج و فرد ترافیک در هسته مرکزی شهر تا پایان دی ماه برقرار است، افزود: تاکنون ۶ هزار خودروی دودزا و فاقد برگه معاینه فنی اعمال قانون شده‌اند و تردد در محدوده ترافیکی، مشمول جریمه ۱۰۰ هزار تومانی است. پلیس راهور در مدت ۱۰ روز آینده برخورد با خودروهای دودزا و فاقد معاینه فنی را تشدید کرده و از تردد کامیون‌ها در محدوده جلوگیری می‌شود.

طرح شهرداری برای جایگزینی ۱۱ هزار موتورسیکلت برقی تا پایان سال ۱۴۰۰

وی با بیان اینکه شهرداری تردد اتوبوس‌های شهری را در شرایط اضطرار آلودگی هوای روزهای آینده محدود می‌کند، خاطرنشان کرد: شهرداری اصفهان تا پایان سال جاری یک هزار دستگاه موتورسیکلت برقی را جایگزین موتورسیکلت‌های کاربراتوری می‌کند و تا پایان سال آینده نیز ۱۰ هزار دستگاه دیگر را جایگزین خواهد کرد.

شیشه فروش با اشاره به ممنوعیت هرگونه عملیات ساختمانی و گودبرداری، گفت: ادارات استان موظف شدند سیستم‌های موتورخانه‌ها را استاندارد کرده و مصرف گاز و برق را نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد کاهش دهند.

لزوم کاهش ۱۰ درصدی مصرف گاز در همه واحدهای تجاری و اداری

شیشه فروش تاکید کرد: حتی با خاموش کردن یک لامپ می‌توان کمک کرد که در شرایط سرما امکان تأمین گاز برای همه بخش‌ها فراهم باشد و نیروگاه‌ها مجبور به استفاده از سایر سوخت‌ها نباشند.

وی ادامه داد: حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار مشترک مصرف گاز در اصفهان وجود دارد که همه باید در بخش‌های تجاری و اداری مسکونی با صرفه‌جویی کردن کمک کنند. از این رو شرکت گاز استان نیز طرحی تشویقی برای مشترکان خانگی کم مصرف در نظر گرفته است که اگر تا ۲۰۰ مترمکعب در ماه صرفه‌جویی کنند مشمول بخشودگی هزینه و تخفیف شوند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گازسوز کردن ۱۶۰ هزار خودرو ادارات را از دیگر مصوبات برشمرد و گفت: ناوگان فرسوده حمل و نقل کارکنان ادارات و کارخانجات باید از رده خارج شود.

شیشه فروش با تاکید بر لزوم تقویت بستر دولت الکترونیک برای کاهش مراجعات مردمی در شرایط آلودگی هوا و کرونا، ادامه داد: در همه ادارات مسئول کنترل انرژی وجود دارد که بر مصرف بهینه برق، گاز و آب نظارت می‌کند؛ همچنین در ۲۰۰ صنعت بزرگ مسئول بهداشت و محیط زیست وجود دارد که همراه با بازرسان اداره کار بر رعایت استاندارهای محیط زیست در صنایع نظارت دارند.

کد خبر 466594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.