پرسپولیس باید عمق دفاع سپاهان را هدف بگیرد/ بعد از پرسپولیس، طرفدار سپاهان و ذوب‌آهن هستم

پیشکسوت پرسپولیس گفت: وحید امیری درست مانند بشار رسن باید از عقب توپ گرفته و بازی سازی کند تا تیم را راه بیاندازد. بازی کردن وحید امیری به عنوان سایه مهدی عبدی نمی‌توان آنچنان مثمر ثمر باشد ولی اگر از عقب زمین که حرکت کند یا وینگر چپ و راست باشد، بازیکن خیلی مفیدی خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ضیا عربشاهی هافبک سابق پرسپولیس و پاس تهران است که ۱۷۳ بار در مدت ۱۱ سال حضورش در پرسپولیس، با پیراهن این تیم به میدان رفته است. او یکی از هافبک‌های تأثیرگذار فوتبال ایران در دهه ۵۰ و ۶۰ شمسی به شمار می‌رود. عربشاهی از سمت مادری اصالتی اصفهانی دارد و به همین بهانه خبرنگار ایمنا درباره دیدار حساس امروز سرخ‌پوشان پایتخت با یکی از تیم‌های قدرتمند اصفهانی با وی گفت‌و گویی داشته است که در ادامه می‌خوانیم:

شاید بتوان گفت روند نتایج چندان خوب پرسپولیس از دیدار فینال آسیا شروع شد، چقدر شکست در آن مسابقه بر شرایط فعلی تأثیر گذاشته است؟

پرسپولیس در بازی فینال تقریباً ۳۵ درصد از تیمش را در اختیار نداشت و با اینکه می‌توانست قهرمان شود، با وجود شایستگی نایب قهرمان شد. در واقع به خودمان باختیم و مقصر بچه‌های پرسپولیس بودند. اولسان نیز آن تیمی نبود که در بوق و کرنا کردند و بزرگش کردند. فکر می‌کنم از پاختاکور ازبکستان نیز ضعیف‌تر بود. قبل از بازی فینال آسیا، باید با نساجی و ذوب‌آهن بازی می‌کردیم که این اتفاق نیفتاد و باعث شد بدون شرایط مسابقه در فینال حضور پیدا کنند. نتیجه دو دیدار با نساجی و ذوب‌آهن آن چیزی نبود که در خور توجه هواداران باشد. همانطور که می‌دانید پرسپولیس حدود ۴۰ میلیون هوادار دارد. پرسپولیس هنوز دو دیدار عقب افتاده بسیار حساس با سپاهان و استقلال و سپس با فولاد دارد که هر سه تیم از مدعیان قهرمانی هستند.

سپاهان نویدکیا را چه طور رقیبی می‌بینید؟

سپاهان از تیم‌های ریشه دار است که می‌توانم به جرأت بگویم حدود ۵۰ سال قدمت داشته و فوتبالیست‌های زیادی را به فوتبال کشورمان معرفی کرده است. سپاهان تیمی است که با تغییر و تحول‌هایی که امسال انجام داده و آمدن نویدکیا و علیرضا مرزبان که از دوستان و همبازیانم در تیم ملی است، تیمش خوب بازی می‌کند. آن‌ها تیم ترفندداری هستند اما نقطه ضعف‌هایی نیز دارند. خط حمله و هافبک سپاهان خیلی خوب است و به خوبی به گل می‌رسند. عیب سپاهان این است که نمی‌تواند گل زده را نگه دارد. سپاهان تیم قدرتی است که فاز تهاجمی خیلی خوبی دارد.

نقطه ضعف‌های سپاهان چیست و پرسپولیس چطور می‌تواند با استفاده از آن به گل برسد؟

سپاهان نقطه ضعفی دارد و آن عمق دفاع این تیم است. به نظرم پرسپولیس می‌تواند عمق دفاع سپاهان را هدف گرفته و به گل برسد. البته ناگفته نماند که تیم پرسپولیس شرایطش به گونه‌ای است که بر عکس تیم سپاهان، در فاز حمله مشکل دارد اما هافبک‌ها و مدافعانش بازیکنان قدرتی و کاملی هستند.

از مشکل پرسپولیس در فاز تهاجمی گفتید، ضعف پرسپولیس در گلزنی چه علتی دارد؟

یحیی گل محمدی در چیدن تیمش کمی محتاط است و ریسک نمی‌کند. او با سیستم ۴-۲-۳-۱ بازی می‌کند که یک مهاجم که مهدی عبدی است در رأس بازی کرده و مهاجم سایه‌اش نیز وحید امیری است. همانطور که بارها در مصاحبه‌هایم گفته‌ام، وحید امیری درست مانند بشار رسن باید از عقب توپ گرفته و بازی‌سازی کند تا تیم را راه بیندازد. بازی کردن وحید امیری به عنوان سایه مهدی عبدی نمی‌تواند آنچنان مثمر ثمر باشد ولی اگر از عقب زمین حرکت کند یا وینگر چپ و راست باشد، بازیکن خیلی مفیدی خواهد بود. مخصوصاً به عنوان وینگر راست خیلی خوب حرکت می‌کند. به نظرم گل محمدی باید پهلوان را کنار عبدی بگذارد چرا که عمق دفاع سپاهان مشکل دارد و باید حتماً دو بازیکن در باکس بازی کنند. وقتی می‌گوئیم دو بازیکن در هجده قدم بازی کنند، برای این است که عمق سپاهان مشکل دارد و به این طریق پرسپولیس می‌تواند از قلب خط دفاع سپاهان به گل برسد.

و چرا پهلوان؟

پهلوان بازیکنی تکنیکی است که به راحتی مدافع مقابل را از پیش رو بر می‌دارد. سرعت او نیز بالا است و به نظرم اگر پهلوان و عبدی کنار هم بازی‌کنند، برای سپاهان خیلی مشکل‌ساز خواهند شد. یکی از آن‌ها سرزن و دیگری تکنیکی است و به همین دلیل، مکمل هم خواهند شد. با مقداری هوشمندی و ریسک پذیری می‌توانیم سه امتیازی که مدنظر یحیی است را به دست آوریم.

جدایی بشار رسن چقدر در روند بازی‌سازی پرسپولیس تأثیر گذاشته است؟

بشار واقعاً بازیکن خلاقی بود. اگر بازی‌هایش را نگاه کرده باشید، می‌دانید بشار بازیکنی بود که توپ را از خط دفاع می‌گرفت و به حمله می‌آورد. بشار بازیکنی بود که واقعاً به درد پرسپولیس می‌خورد. او یکی از خارجی‌های خوب است که البته از کشور همسایه ما است و همانطور که گفتم، کاملاً شبیه فوتبالیست‌های ایرانی است. از نظر تکنیکی و قدرتی فوتبالیست‌های عراقی و کمی سوریه‌ای‌ها شبیه فوتبالیست‌هایمان هستند. بشار هیچ فرقی با بازیکنان ایرانی نمی‌کرد و به پرسپولیس کمک‌های زیادی کرد. جای خالی بشار کم و بیش احساس می‌شود ولی پرسپولیس تیمی نبوده است که احتیاج به یکی دو بازیکن داشته باشد. پرسپولیس همیشه با توجه به ۴۰ میلیون هوادارش و حمایت‌هایی که از طرف آن‌ها می‌شود تیم بالایی است.

دیدارهای سپاهان و پرسپولیس همواره حواشی فراوانی داشته است، نظرتان در این باره چیست؟

تیم‌های خودم بعد از پرسپولیس، سپاهان و ذوب‌آهن هستند. دوست دارم که فوتبال زیبایی را ببینیم و حساسیت میان بازیکنان نباشد و این مسابقه را از بعد اخلاقی، حساسش نکنند.

همانطور که می‌دانید سعید آقایی در بازی قبل اخراج شد و در دیدار با سپاهان محروم خواهد بود. خیلی‌ها از علی شجاعی به عنوان جانشین او نام می‌برند؟ آیا شما با بازی کردن شجاعی در مسابقه امروز موافقید؟

شجاعی بازیکن خوش قواره و فیزیکی است. به نظر می‌تواند در پست دفاع چپ بازی کند. البته ناگفته نماند که سعید آقایی اشتباه کرد که چنین حرکتی را انجام داد. بارها خودمان بازی کرده‌ایم و بازیکنی آمده به بچه‌های پرسپولیس و من پرخاش کرده است اما هیچ موقع واکنشی نشان نداده‌ام. بعضی از تیم‌ها مخصوصاً به بازیکن پرسپولیس بی‌احترامی می‌کنند و اینطور نباشد که بازیکنان پرسپولیس بخواهند جواب‌شان را داده و از زمین اخراج شوند چرا که به ضرر تیم خواهد شد.

باید حرفه‌ای باشیم و فقط اینطور نباشد که پول حرفه‌ای بگیریم! بلکه باید همه چیزمان حرفه‌ای باشد. به نظرم سعید آقایی اشتباه کرده است؛ او بازیکن خوبی است و دوستش دارم چون به خوبی دفاع کرده و در فاز حمله شرکت می‌کند. بال‌های چپ و راست باید به حمله اضافه شوند و سعید آقایی جایش در بازی فردا خالی است چرا که گوشه سمت راست سپاهان بازیکن خیلی خوبی است و البته جایش را مرتباً عوض کرده و به سمت چپ یا راست می‌رود. به طور کلی کناره‌های سپاهان خیلی خوب است و امیدوارم اگر شجاعی در این پست بازی می‌کند، موفق بوده و جایگزین خیلی خوبی برای سعید آقایی باشد.

گفت و گو از: سروش فدایی خبرنگار سرویس ورزش ایمنا

کد خبر 466483

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.