عقب ماندگی کشور در تولید روغن/ضریب اتکای روغن به ۱۶ درصد رسید

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به عقب ماندگی کشور در زمینه تولید روغن گفت: هم اکنون ضریب اتکای روغن به ۱۶ درصد رسیده است.

به گزارش ایمنا، کاظم خاوازی با اشاره به واردات روغن اظهار کرد: در زمینه دانه روغنی، کشور ظرفیت بالایی دارد، در ماه‌های آتی سیاست و برنامه‌های خوبی برای تولید روغن مورد نیاز کشور در دست اجرا داریم.

وی با بیان اینکه اما در مورد برخی گیاهان مانند دانه‌های روغنی عقب افتادگی داریم افزود: گیاه کلزا که از موارد اصلی آن در کشور است زمان کشت مقارن با گندم دارد و در نتیجه مقدار زیادی از آن در کشور تولید نمی‌شود.

خاوازی گفت: در خصوص مواد پروتئینی همچون گوشت قرمز، مرغ، ماهی و میگو از نظر تولید مشکل خاصی نداریم، اما برای تأمین مواد خوراکی آنها که از خارج از کشور وارد می‌شوند دچار محدودیت هستیم و به سختی آنها را تأمین می‌کنیم.

وی با اشاره به کسری سه میلیون تنی نهاده‌ها در بخش کشاورزی اضافه کرد: این امر موجب بروز مشکلات زیادی در زمینه تولید صنعت آبزی پروری و سایر بخش‌های کشاورزی کشور شده است.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به تولید ۱.۵ میلیون شکر طی سال جاری در کشور گفت: تولید ۲.۶ میلیون تن برنج و نیاز و مصرف سه میلیون تنی برنج در کشور به همراه تولید ۱۱ میلیون تن گندم از ظرفیت‌های بالای کشور در بخش تولیدات کشاورزی است که در بسیاری از بخش‌ها به خودکفایی لازم رسیده‌ایم.

خاوازی تولید ۲.۶ میلیون تن مواد پروتئینی، ۱۱.۵ میلیون تن شیر در کشور را مورد اشاره قرار داد و افزود: هم اکنون سرانه مصرف کشور در بخش مرغ ۳۲ کیلوگرم و بالاتر از میانگین کشوری است که اقتصادی کشور است.

وزیر جهاد کشاورزی از واردات ۱۷ میلیون تن گوشت به کشور خبر داد و عنوان کرد: در بخش تولید و مصرف گوشت در کشور فاصله بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تنی را شاهد هستیم.

وی، افزایش تولید در زیر بخش‌های مختلف کشاورزی و ورود دانش برای دستیابی به ضریب خوداتکایی بالا را از راهبردهای وزارت جهاد کشاورزی در سال جهش تولید عنوان کرد و گفت: تولید محصولات زراعی از ۶۸ میلیون تن در سال ۹۲ به ۸۳ میلیون تن در سال ۹۸ افزایش یافته و پیش بینی می‌شود این میزان تولید تا پایان امسال به ۸۸ میلیون تن برسد.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: تولید محصولات باغی از ۱۶ میلیون تن در سال ۹۲ به ۲۴ میلیون تن در سال ۹۸ رسیده و پیش بینی می‌شود تولید این محصولات تا پایان سال جاری به ۲۵ میلیون تن افزایش یابد.

منبع: مهر

کد خبر 466478

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.