غریب آبادی: آژانس آغاز تولید اورانیوم تا غنای ۲۰ درصد را تایید کرد

سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان های بین المللی در وین، روز دوشنبه اعلام کرد که آژانس بین المللی انرژی اتمی آغاز تولید اورانیوم تا غنای ۲۰ درصد را تایید کرد.

به گزارش ایمنا، کاظم غریب آبادی در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: به دنبال ارائه اصلاحیه پرسشنامه اطلاعات طراحی سایت فردو به آژانس و حضور بازرسان در این سایت در صبح روز جاری برای راستی آزمایی اطلاعات ارائه شده و برداشتن مهر و موم سیلندر حاوی اورانیوم ۴.۱ درصد، مدیرکل آژانس طی گزارشی آغاز تولید اورانیوم تا غنای ۲۰ درصد را تأیید کرد.

وی افزود: در این گزارش آمده است که بازرسان آژانس مهر و موم یک سیلندر ۱۳۷.۲ کیلوگرمی اورانیوم ۴.۱ درصد را برداشته و این سیلندر به خط تولید وصل و تولید اورانیوم تا غنای ۲۰ درصد از سوی ایران آغاز شد.

نماینده دائم کشورمان توضیح داد: این اقدام به دنبال نامه مورخ ۱۱ دی ماه ایران به آژانس صورت گرفت. در این نامه که طی گزارشی از سوی آژانس به اطلاع کشورهای عضو نیز رسیده، آمده است: «مطابق مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی و به منظور پایبندی به این مصوبه، سازمان انرژی اتمی قصد دارد اورانیوم تا غنای ۲۰ درصد را در کارخانه غنی سازی سوخت فردو تولید نماید. پرسشنامه اطلاعات طراحی سایت فردو نیز متعاقباً بروز رسانی خواهد شد».

پیش‌تر سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که فرایند تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد در مجتمع غنی‌سازی شهید علیمحمدی (فردو) آغاز شده است.

علی ربیعی، درباره چگونگی اجرایی شدن آئین نامه قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها بیان داشت: دولت پیش از این هم اعلام کرده که قانون مصوب مجلس را لازم‌الاجرا می‌داند و به آن پایبند خواهد بود. هرچند دولت از ابتدا این طرح را به مصلحت ندانسته و به خاطر طرف مشورت قرار نگرفتن دولت در تصویب نهایی آن انتقادهایی را وارد می‌دانست اما این مسائل تأثیری بر تعهد دولت به اجرای این قوانین نداشته است.

سخنگوی دولت افزود: رئیس جمهور در روزهای گذشته دستور راه اندازی غنی سازی ۲۰ درصد را صادر نمودند و از ساعاتی پیش پس از انجام اقدامات اولیه از قبیل اطلاع‌رسانی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و تحویل پرسشنامه طراحی بر مبنای تعهدات پادمانی کشور، فرآیند تزریق گاز شروع شد و تا ساعاتی دیگر اولین محصول «یو اف ۶»(UF۶) به دست خواهد آمد.

ایران ۲ سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تعلل طرف‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان در این توافق، گام‌هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش آغاز و پیوسته اعلام کرد در صورت بازگشت آمریکا به برجام و اجرای تعهدات برجامی از سوی دیگر طرف‌های این توافق بین‌المللی، گام‌های برداشته شده در مسیر کاهش تعهدات برجامی از سوی تهران به سرعت برگشت پذیر خواهد بود.

منبع: ایرنا

کد خبر 466449

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.