تصمیمات یک شبه برای سایت محمدآباد قزوین نتیجه مطلوبی ندارد

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای شهر قزوین گفت: مصوبه کارگروه پسماند استان درباره سایت محمدآباد با نیت عمل به قانون و خدمت بهتر به شهروندان انجام شده است اما تصمیمات یک شبه در شورا یا استان برای موضوعات مهم اینچنینی نمی‌تواند نتیجه مطلوب داشته باشد.

سیده منیره قوامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به آخرین وضعیت سایت دفن پسماند محمدآباد قزوین، اظهار کرد: این سایت با هزینه‌ای بالغ بر ١٨ میلیارد تومان توسط شهرداری قزوین در سال ٨٩ تا ٩١ ساخته شد و علاوه بر لندفیل، سوله و خطوط پردازش و ابنیه، زیرساخت‌های آب، برق و جاده دسترسی نیز برای آن فراهم شد.

وی افزود: در سال ٩٣ و بعد از اجرای طرح طی دستور استانداری و مصوبه شورا این سایت در قالب اذن در انتفاع و حق بهره برداری، به شرکت پردازش پسماند سایت محمد آباد واگذار شد و شهرداری قزوین و سایر شهرداری‌های استان سهامداران این شرکت بودند.

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای شهر قزوین ادامه داد: از سال ٩٥ قرارداد به پایان رسیده و بدون هیچ قرارداد و یا پرداخت اجاره به شهرداری قزوین، از این سایت بهره برداری شد. از سال ٩٦ بارها تذکر داده و اعلام کردیم که مدیریت سایت محمد آباد باید با شهرداری قزوین باشد اما ترتیب اثر داده نشد.

وی تصریح کرد: ظرفیت بارگیری زباله روی دو خط پردازش ٥٠٠ تن در روز است اما طی این چند سال ٧٥٠ تن در روز بارگیری شده که نه تنها باعث استهلاک خطوط می‌شود پردازش زباله را با مشکل مواجه کرده و خروجی آن زباله‌ای با جرم حجمی سه برابر استاندارد لازم برای دفن در لندفیل است.

قوامی با تاکید بر اینکه نتیجه این پردازش غلط و ضعف در انجام کار کارشناسی و فنی، پر شدن زود هنگام لندفیل و ناتوانی در مدیریت شیرابه است که هم اکنون با آن مواجهیم، خاطرنشان کرد: چنانچه شیرابه‌های رها شده در محیط سایت به آب‌های زیر زمینی وارد شود سلامت شهروندان و دام‌های منطقه را در معرض تهدید جدی قرار خواهد داد.

وی افزود: بعد از پیگیری‌های اداره حفاظت محیط زیست استان در خصوص وضعیت اسفبار زیست محیطی سایت و ورود دادستانی به موضوع، حساسیت‌های لازم در استان ایجاد شد و کارگروه پسماند استان طی مصوبه‌ای سایت را به شهرداری قزوین واگذار کرد.

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای شهر قزوین خاطرنشان کرد: شهرداری هم لایحه‌ای با قید دو فوریت به شورا فرستاد تا مجوز دریافت ١٥٠ تومان به ازای پذیرش هر کیلو گرم زباله از شهرداری‌های استان را دریافت کند که لایحه تصویب شد البته مجوز شورا یک ماهه است تا شروط شهرداری مبنی بر اخذ سند مالکیت زمین سایت و تضمین پرداخت هزینه زباله از شهرداری‌ها و همچنین حل و فصل مسائل حقوقی انجام شود.

وی تصریح کرد: قطعاً مصوبه کارگروه پسماند استان با نیت عمل به قانون و خدمت بهتر به شهروندان انجام شده است اما تصمیمات یک شبه در شورا یا استان برای موضوعات مهم اینچنینی نمی‌تواند نتیجه مطلوب داشته باشد. شش سال پیش یک شبه تصمیم گرفتند سایت را از شهرداری قزوین بگیرند و امروز هم با یک تصمیم عجولانه سایت را تحویل شهرداری دادند با این توجیه که پول پذیرش زباله را شهرداری‌های استان پرداخت می‌کنند که این کار در عمل شدنی نیست زیرا شهرداری‌های کوچک که به سختی حقوق پرسنل خود را پرداخت می‌کنند چگونه می‌توانند این هزینه را پرداخت کنند؟

قوامی با بیان اینکه شورا ملزم به اجرای قوانین خارج از چارچوب اختیارات قانونی خود نیست گفت: شورا ملزم به اجرای تصمیم کارگروه استان نیست، مسئولان دلسوز بودند و تلاش کردند که مشکل استان را حل کنند اما اگر شروط شورا و شهرداری توسط شهرهای دیگر استان محقق نشود، کار شهرداری قزوین بسیار مشکل خواهد بود.

وی تاکید کرد: سایت محمد آباد به دست تقدیر سپرده شده است، دریایی از شیرابه‌ها و مواد آلاینده رها شده که در صورت نبود همکاری لازم در استان برای ساماندهی آن، در سال‌های آینده به یک معضل بزرگ در قزوین تبدیل خواهد شد، اگر امروز مسئولان و دلسوزان استان همکاری لازم را با شهرداری قزوین نداشته باشند در آینده مشکل چندین برابر خواهد شد.

کد خبر 465784

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.