عابدینی: حاج قاسم سلیمانی سرباز واقعی ولایت بود

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: حاج قاسم سلیمانی سرباز واقعی ولایت بود و علی‌رغم اینکه در همه صحنه‌ها حضور جدی داشت، اما هیچ‌گاه از خود صحبت نمی‌کرد.

حسن عابدینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا به مناسبت سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی اظهار کرد: سردار سلیمانی قدرتمندترین فرد در منطقه غرب آسیا بود و هندسه نوین قدرت جهانی را طی ۲۰ سال گذشته در منطقه رقم زد؛ وی فردی بود که محور مقاومت را از یک حالت دفاعی به مصونیت راهبردی رساند و توانست هژمونی نظام سلطه را در منطقه غرب آسیا از بین ببرد و درحالیکه دشمن غربی-عربی-عبری تلاش می‌کرد ضمن تجزیه کشورهای منطقه و ایجاد حصار امنیتی برای رژیم صهیونیستی، فتنه‌ای طائفه‌ای-مذهبی در منطقه ایجاد کند و آن را با شکست مواجه کرد.

وی افزود: حاج قاسم سلیمانی سرباز واقعی ولایت بود و علی‌رغم اینکه در همه صحنه‌ها حضور جدی داشت، اما هیچ‌گاه از خود صحبت نمی‌کرد؛ زیرا زمانی که در خصوص نقش شهید عماد مغنیه و سید حسن نصرالله در جنگ ۳۳ روزه صحبت می‌کند، ممکن است مخاطب این برداشت را داشته باشد که در جنگ ۳۳ روزه، سردار تنها ناظر آن بوده در صورتی که وقتی به دیدگاه نصرالله و مغنیه در قبال حاج قاسم می‌نگریم، می‌بینیم که سردار سلیمانی راهبرد اصلی را طراحی کرده است؛ بنابراین اخلاص و وفاداری به نظام اسلامی به‌ویژه ولی فقیه در وی مشاهده می‌شود.

این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: سردار سلیمانی قسم جلاله می‌خورد که راه عاقبت به خیری را در اتصال دلی و قلبی با رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌بیند. این اتصال قلبی از دیگر رموز موفقیت سردار سلیمانی است.

عابدینی یادآور شد: تیزهوشی، آینده‌نگری، مردمی بودن، داشتن اندیشه راهبردی و نگاه انسانی به همه طوایف و حتی مذاهب در موفق شدن حاج قاسم سلیمانی تأثیرگذار بوده است. سردار سلیمانی محور مقاومت را شکل داد و در آن فرقی بین ایزدی‌های با کردها، شیعیان با سنی‌ها و علوی‌ها و مسیحیان قائل نبود؛ در نیروی مقاومت همه این گروه‌ها و طوایف مذهبی مشارکت داشتند و  این‌ها بخشی از رموز موفقیت فرماندهی شهید حاج قاسم سلیمانی است.

وی تصریح کرد: دوستان و دشمنان به اندازه کافی سردار را می‌شناسند، اما باید در معرفی حاج قاسم سلیمانی، اقدامات بیشتری انجام دهیم و در مورد زندگی وی فیلم‌ها ساخته و رمان‌ها نوشته شود؛ حتی باید خاطرات مختلف را گردآوری کرد. خوشبختانه در سال‌های اخیر تصاویر مختلفی از زندگی سردار به‌ویژه در حوزه جهاد و شهادت وجود دارد که می‌شود آن‌ها را برای آیندگان به ارمغان گذاشت. نباید فراموش کنیم که خداوند متعال خودش وی را به‌گونه‌ای معرفی کرده که شاید تنها شخصیت دنیا و جهان اسلام باشد که پس از شهادتش در مرقد مطهر پنج امام معصوم طواف داده می‌شود.

این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: ما هیچ‌گاه شخصیتی مانند سردار سلیمانی نداشتیم و به احتمال قوی در آینده نیز نخواهیم داشت. در کشور کمتر کسی را می‌بینیم که در دوران دفاع مقدس، دفاع از حرم و مقابله با اشرار در شرق کشور مبارزه کرده باشد، سردار سلیمانی کسی است که هجرت، جهاد و شهادت را تجربه کرده است.

عابدینی در ادامه خاطرنشان کرد: شخصیت‌هایی با ویژگی‌های حاج قاسم سلیمانی کم هستند. خداوند متعال خودش چهره‌های مخلص را نمایان کرده و به جوامع معرفی می‌کند، اما این، وظیفه معرفی حاج قاسم را از دوش ما برنمی‌دارد و باید وظایف خودمان در این حوزه انجام دهیم. حاج قاسم سلیمانی انسان ولایی بود که تمام خصلت‌های یک سرباز ولایت را داشت و هر جا که نظام جمهوری اسلامی اعم از بحران سیل و کمک انسانی به او نیاز داشت وارد میدان می‌شد.

وی یادآور شد: سردار سلیمانی به خانواده شهدا سرکشی می‌کرد و علاوه بر آن در حوزه‌هایی مانند داشتن سیر مطالعاتی و مطالعه کتاب‌های مختلف و تقریظ نوشتن سرآمد بود. باید ابعاد شخصیتی وی را در همه حوزه‌ها اعم از فرماندهی، کمک به محرومان، علاقه وافر به خانواده شهدا، مدیریت در صحنه‌های جهاد، نگاه راهبردی به آینده جهان اسلام، کمک به برگزاری مراسم مذهبی و تلاش برای احداث حرم‌های اهل بیت (ع) نشان دهیم.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه ادامه داد: سال گذشته تشییع با شکوه سردار سلیمانی را از کاظمین گرفته تا نجف و کربلا، از خوزستان تا خراسان، از قم تا تهران و کرمان شاهد بودیم و علاوه بر آن صدها مراسم بزرگداشت در کشورهای دیگر هم برگزار شد که نشان‌دهنده نفوذ معنوی جمهوری اسلامی ایران است.

کد خبر 465714

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.