۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۰۵:۱۴
حسرتی بر دل کودکان آستارا

امروزه زندگی ماشینی و محدود در فضاهای آپارتمانی بیش از پیش ایجاد محیط‌های مناسب برای تفریح و سرگرمی کودکان را ایجاب می‌کند، اما آیا به راستی تنها احداث این اماکن آن هم با امکانات و استانداردهای اولیه، می‌تواند پاسخی مناسب به رفع این نیاز آینده‌سازان جامعه باشد؟

به گزارش خبرنگار ایمنا، کودکان آینده‌سازان جامعه و مهم‌ترین سرمایه انسانی هر کشور هستند. شرایطی که امروز کودکان و نوجوانان در آن رشد می‌کنند، دورنمای جامعه از نظر میزان کامیابی از نعمت‌ها و برخورداری از رفاه اجتماعی را نشان می‌دهد؛ لذا ضروری است امکانات و تسهیلات لازم برای این گروه سنی به وفور و منطبق با استانداردهای علمی فراهم شود.

ایجاد محیط‌هایی امن و شاداب برای بازی و تفریح، از نخستین حقوق کودکان است که سنگ‌ بنای شخصیت و نقطه آغازین شکوفایی استعدادهای آنان را شکل می‌دهد؛ اهمیت این مسئله به حدی است که جزو اصول اساسی و شاخص تعلق عنوان "شهر دوستدار کودک" به شهرهای مختلف جهان است.

والدین کودکان در برخی شهرها از جمله آستارا همواره نگران حفظ سلامت کودکان خود هستند که مبادا وسایل بازی غیراستاندارد یا ناایمن پارک‌ها، سلامت آنان را به مخاطره بیندازد.

چشمان نگران مادران و پدران

سعید سخاوت از شهروندان آستارا می‌گوید: بنده یک فرزند کوچک دارم و ساکن فاز دوم شهرک عباس‌آباد هستم، شهرداری در این منطقه محوطه‌ای را با لوازم و تجهیزات بازی برای کودکان احداث کرده است، اما برای تمامی رده‌های سنی مناسب نیست.

او ادامه می‌دهد: شهرداری در سال گذشته در حاشیه تالاب استیل پارکی را احداث کرده است که در کنار جاذبه‌های طبیعی و بکر همچون تالاب و کوه چشم‌انداز بسیار زیبایی دارد و برای تفریح و سرگرمی خانواده‌ها به ویژه کودکان بسیار مناسب است، شهرداری باید امکانات تفریحی این پارک را افزایش دهد و علاوه بر نصب لوازم بازی، بوفه‌ای برای تهیه تغذیه کودکان ایجاد کند.

این شهروند آستارایی خاطرنشان می‌کند: شهر توریستی و گردشگرپذیر آستارا همیشه از داشتن شهربازی استاندارد، مدرن و با امنیت مناسب برای کودکان محروم بوده است و مسئولان در سال‌های گذشته اقدامات مناسبی در این زمینه انجام نداده‌اند.

سخاوت تاکید می‌کند: با توجه به اینکه اکثر شهروندان در آپارتمان زندگی می‌کنند و در این اماکن مسکونی فضای مناسبی برای بازی کودکان وجود ندارد، شهرداری باید در هر محله‌ای پارک و اماکن بازی مناسب برای کودکان ایجاد کند تا شهروندان بدون دغدغه و با آرامش خاطر در آن به بازی و تفریح بپردازند.

او با بیان اینکه متناسب با تعداد مراکز آموزشی و مناطق پرترافیک، راه دسترسی امن مثل پل هوایی برای عبور و مرور کودکان احداث نشده است و بسیاری از کودکان برای تردد باید از عرض خیابان عبور کنند، اضافه می‌کند: در خیابان فارابی سال‌ها پیش در مقابل تعدادی از مدارس پل هوایی احداث شد، اما بسیاری از مناطق شهری که در آن مراکز آموزشی وجود دارد فاقد پل هوایی برای عبور امن کودکان است.

وسایل بازی فرسوده است

حسین عسگری نوجوان ۱۵ ساله آستارایی می‌گوید: سال‌ها پیش در محله باغ ملی، ساحل سفیر امید و مخیری لوازم بازی نصب شده است که باید بسیاری از آن‌ها تعویض و نوسازی شود.

او می‌افزاید: در پارک‌های بازی کودکان آستارا لوازم متناسب با سن آن‌ها وجود ندارد، از شهرداری انتظار داریم با تهیه لوازم و تجهیزات مناسب و نصب آن در پارک‌ها فضای شاد و پرنشاطی را برای کودکان آستارا ایجاد کند.

این شهروند آستارایی خاطرنشان می‌کند: زمین بازی فوتبال و والیبال در قنبرمحله آستارا وجود دارد که مسئولان می‌توانند با تجهیز آن، برای ورزش کودکان و نوجوانان فضای بسیار خوبی را فراهم کنند.

عسگری با بیان اینکه شهر توریستی و گردشگرپذیر آستارا به شدت نیازمند یک شهربازی مدرن و استاندارد برای کودکان است، می‌گوید: نبود اماکن و شهربازی مناسب در این شهر جزئی از حسرت‌های زندگی کودکی من و دوستانم بوده است.

در پارک‌های کودکان، بزرگسالان بازی می‌کنند!

عسل سیاوش دیگر نوجوان آستارایی می‌گوید: من به همراه خانواده‌ام در کوی پاسداران زندگی می‌کنیم، در محله ما یک پارک بازی وجود دارد که متأسفانه لوازم و تجهیزات آن به دلیل استفاده بزرگسالان از آن‌ها، فرسوده و شکسته شده و نیازمند تعویض و نوسازی است.

او با بیان اینکه برای نحوه استفاده از لوازم بازی کودکان، فرهنگ‌سازی نشده است، تصریح می‌کند: متأسفانه در بسیاری از مواقع بزرگسالان از لوازم بازی کودکان به صورت نادرست استفاده می‌کنند که این اقدام به دلیل وزن بالای آنان باعث شکستن و از بین رفتن لوازم بازی می‌شود.

این شهروند آستارایی می‌افزاید: پارک دیگری برای بازی کودکان در ساحل سفیر امید احداث شده که فاصله زیاد آن تا محلات، باعث شده تا کودکان برای حضور در این پارک تمایلی نداشته باشند.

او با بیان اینکه متأسفانه در آستارا اماکن بازی استاندارد و دارای امکانات و تجهیزات مناسب با رشد فکری کودکان وجود ندارد، می‌گوید: شهر آستارا فاقد هرگونه امکانات ورزشی و مراکز ارائه خدمات مناسب به کودکان دارای نیازهای ویژه و توانایی‌های متفاوت است.

سیاوش عنوان می‌کند: محل عبور و مرور و دسترسی به مراکز آموزشی و فوق برنامه کودکان در خیابان اصلی مثل فارابی با ایجاد پل هوایی از سوی شهرداری مناسب‌سازی شده است، اما لازم است در سایر خیابان اصلی و فرعی نیز این امکانات ایجاد شود.

او تصریح می‌کند: پل هوایی فارابی هم که سال‌ها قبل احداث شده، فرسوده است و به وضع آن رسیدگی نشده است و استانداردهای لازم را برای رفت و آمد کودکان ندارد و به دلیل مسقف نبودن، در شرایط جوی مختلف دچار لغزندگی شدید می‌شود و هنگام تردد روی آن احتمال سرخوردن و آسیب دیدگی کودکان وجود دارد.

این شهروند آستارایی تاکید می‌کند: شهرداری و سایر مسئولان متولی باید در هر محله‌ای فضا و امکانات بازی و ورزشی امن، متنوع و رایگان متناسب با جمعیت و مراحل رشد کودکان ایجاد کنند تا این آینده سازان جامعه در آن به تفریح و ورزش بپردازند.

بزرگسالان وسایل بازی کودکان را خراب می‌کنند

گلایه‌های شهروندان در حالی مطرح می‌شود که جواد معیتی، شهردار شهر بندری آستارا می‌گوید: شهرداری برای تفریح، سرگرمی و بازی کودکان، محوطه‌ای را در باغ ملی، طرحی در ساحل سفیر امید و شهرک عباس‌آباد با تجهیزات و لوازم مناسب ایجاد کرده است.

او می‌افزاید: در غلام‌محله غربی، پارکی با تجهیزات و امکانات لازم برای بازی و تفریح کودکان در حال احداث است که در دهه فجر سال جاری به بهره برداری می‌رسد.

شهردار آستارا در پاسخ به این سوال که به نظر شما آیا لوازم و تجهیزات نصب شده برای بازی کودکان در این شهر از امنیت کافی برخوردار است یا خیر؟ می‌گوید: این تجهیزات و لوازم بازی در زمان نصب از امنیت کافی برخوردار بوده است، اما متأسفانه در بسیاری از مواقع بزرگسالان از لوازم بازی کودکان استفاده می‌کنند و باعث شکستگی و از بین رفتن آن‌ها شده‌اند.

معیتی با بیان اینکه برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی به کودکان کفپوش‌های پلیمری و چمن مصنوعی در محوطه بازی کودکان نصب شده و دور تا دور محیط آن‌ها فنس‌کشی شده است، اضافه می‌کند: در اماکن تفریحی کودکان تأسیسات روشنایی مناسبی نصب شده تا در شب‌ها به راحتی بتوانند از لوازم بازی استفاده کنند.

او با بیان اینکه محل بازی کودکان در باغ ملی و طرح ساحلی سفیر دارای نگهبان است، می‌گوید: تمامی اماکن بازی کودکان دارای مسئول بوده و روزانه کار نظافت و تعمیر و بازسازی لوازم انجام می‌شود.

شهردار آستارا در پاسخ به این سوال که مدیریت شهری برای ایمن کردن عبور و مرور کودکان چه اقداماتی کرده است؟ می‌گوید: شهرداری در تمامی نقاط شهر به ویژه مراکز تفریحی، آموزشی و فرهنگی به اندازه کافی تأسیسات روشنایی نصب کرده و خط‌کشی عابر پیاده انجام داده و تابلوهای مخصوص عبور کودکان و پل عابر پیاده در شهر احداث کرده است.

معیتی می‌گوید: برای تردد و دسترسی آسان کودکان و نوجوانان معلول، تمامی ورودی‌های مراکز آموزشی و فرهنگی و تفریحی با نظارت کارشناسان بهزیستی با ایجاد رمپ، مناسب سازی شده است.

او به اقدام شده توسط شهرداری برای افزایش مبلمان شهری برای کودکان اشاره می‌کند و می‌گوید: برای ایجاد شادی و افزایش نشاط کودکان بر روی بسیاری از دیوارهای شهر با تصاویر زیبا توسط هنرمندان بومی، نقاشی کشیده شده است.

شهردار آستارا با بیان اینکه شهرداری برای دسترسی به امکانات ورزشی برای کودکان زمین ورزشی مجهز به چمن طبیعی در بلوار خرمشهر ایجاد و دور آن را فنس کشی کرده تا کودکان بتوانند با امنیت کامل در آن فوتبال بازی کنند، یادآور می‌شود: مدیریت شهری در دوره پنجم برای تفریح و سرگرمی و آموزش کودکان، همه ساله جشنواره‌های بادبادک، تفکیک زباله از مبدا و تئاتر و جشن ویژه کودکان با حضور هنرمندان شهرستانی، استانی و کشوری را در ساحل سفیر امید و سایر نقاط شهر برگزار کرده است.

جای خالی کودکان در مصوبات شورا

سروش وظیفه، سخنگوی شورای شهر آستارا اما با بیان اینکه شورای دوره پنجم در راستای ایجاد امکانات تفریحی کودکان مصوبه‌ای نداشته است، می‌گوید: شهرداری در این دوره دو مورد مجوز راه‌اندازی پارک بازی با لوازم و امکانات مناسب در ساحل مخیری را صادر کرده است.

او می‌افزاید: کلاس‌های آموزشی شطرنج و شنا در کانون دریا متناسب با سن کودکان و نوجوانان برای غنی‌سازی اوقات فراغت آن‌ها زیر نظر مربیان مجرب برگزار می‌شود و مدیریت شهری نیز در این راستا با دستگاه‌های اجرایی مرتبط همکاری کرده و تیم‌های پایه فوتبال باشگاه شهرداری آستارا نیز تشکیل شده است.

سخنگوی شورای شهر آستارا عنوان می‌کند: شهرداری در دوره پنجم برای تفریح و سرگرمی و آموزش کودکان، همه ساله جشنواره‌های متعددی همچون بادبادک، تفکیک زباله از مبدا و تئاتر و جشن ویژه کودکان با حضور هنرمندان شهرستانی، استانی و کشوری در ساحل سفیر امید و سایر مراکز شهر مثل آموزش و پرورش برگزار کرده است.

او با بیان اینکه در زمینه ایجاد امکانات آموزشی، تفریحی، رفاهی و امنیت روحی و روانی کودکان باید اقدامات زیربنایی خوبی زیر نظر کارشناسان در شهرها اجرا شود، می‌گوید: شهرداری و شورای شهر آستارا در این راستا در حد توان خود اقداماتی کرده است، اما همه این امکانات در یک مکان به صورت استاندارد و کامل نبوده است.

وظیفه تاکید می‌کند: ایجاد شهربازی و پارک کودک در دوره پنجم همواره یکی از پیشنهادات و دغدغه‌ها اصلی شهردار بوده و در این راستا بارها از بخش خصوصی برای سرمایه گذاری دعوت شده است، اما متأسفانه به دلیل جمعیت کم شهرستان آستارا و نداشتن صرفه اقتصادی، سرمایه گذار حاضر به سرمایه گذاری در این بخش نشده است.

سخنگوی شورای شهر آستارا با بیان اینکه شهرداری به دلیل محدودیت‌های شدید مالی توان احداث شهربازی و ایجاد امکانات تفریحی مدرن و امن متناسب با رشد کودکان را ندارد و تنها با کمک بخش خصوص می‌تواند این مراکز تفریحی را برای کودکان ایجاد کند، یادآور می‌شود: افرادی که در این راستا تمایل به سرمایه‌گذاری در شهر آستارا را داشته باشند مدیریت شهری با آغوش گرم از آن‌ها استقبال می‌کند.

کد خبر 465700

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.