بازسازی قره‌باغ فرصتی برای تحکیم روابط اقتصادی تهران -باکو

سفیر ایران در جمهوری آذربایجان، خواستار ارتقای سطح مناسبات اقتصادی تهران باکو همپای روابط سیاسی موجود بین دو طرف شد و گفت: بازسازی قره‌باغ فرصتی گرانبها برای ارتقای روابط اقتصادی دوجانبه است.

به گزارش ایمنا، سیدعباس موسوی روز پنجشنبه در جلسه ویدئو کنفرانسی با اکبر بهنام‌جو استاندار اردبیل، اظهار کرد: روابط اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان در حد روابط سیاسی عالی و مطلوب نیست و باید برای توسعه دو یا سه برابری مناسبات اقتصادی به خصوص مشارکت در بازسازی قره‌باغ تلاش مضاعف و جدی انجام شود.

وی اضافه کرد: پس از مواضع ایران در جنگ اخیر قره‌باغ، روابط دو کشور وارد دوره جدید گرم و صمیمی شده و این سطح روابط می‌تواند کمک شایانی برای حضور ایران در بازسازی قره‌باغ بکند.

سفیر ایران در جمهوری آذربایجان عنوان کرد: مواضع ایران در جنگ ۴۴ روزه اخیر قره‌باغ که با شفافیت کامل در سطوح مختلف بیان شد، مبتنی بر اصول اسلامی، انسانی، سیاست خارجی جمهوری اسلامی و حقوق بین‌الملل بود که مورد استقبال جمهوری آذربایجان قرار گرفت و نقطه عطفی در تاریخ روابط دو کشور به شمار می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: پس از آزادسازی قره‌باغ و برنامه‌ریزی جمهوری آذربایجان برای بازسازی این منطقه، فرصت گرانبهایی برای استان‌های مرزی به خصوص استان اردبیل ایجاد شده است.

موسوی خواستار استفاده بهینه از مزیت‌ها، ظرفیت‌ها و اشتراک بین اهالی استان با مردم جمهوری آذربایجان شد و اضافه کرد: با توجه به دیدگاه بسیار مثبت مردم و مقامات جمهوری آذربایجان نسبت به استان اردبیل، ظرفیت بالا و استثنایی برای همکاری متقابل و مشارکت در بازسازی قره‌باغ وجود دارد.

وی مشارکت در بازسازی قره‌باغ را به سود دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان دانست و گفت: ایران در بازسازی قره‌باغ وارد فضای رقابتی خواهد شد چرا که هم‌اکنون کشورهای ترکیه، روسیه، آلمان و ایتالیا نیز برای این امر اعلام آمادگی کرده‌اند، اما مزیت هیچکدام از آنها به اندازه ایران و به خصوص استان اردبیل نیست.

سفیر ایران در جمهوری آذربایجان حجم کار عمرانی و فعالیت بازسازی در مناطق آزاد شده قره‌باغ را بسیار وسیع خواند و گفت: دولت جمهوری آذربایجان برای بازسازی قره‌باغ تا پنج سال آینده ۱۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری و هزینه خواهد کرد.

منبع: ایرنا

کد خبر 465583

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.