کرونا چه تاثیری بر اقتصاد شهری گذاشته است؟

عضو هیئت علمی اقتصاد شهری دانشگاه هنر اصفهان گفت: همه بخش‌های اقتصادی شهری کم و بیش از شیوع این ویروس آسیب دیده‌اند اما با بهبود فاکتورهای محیط و ساماندهی فرایند صدور مجوز کسب و کار می‌توان به کمتر شدن این اثرات امیدوار بود.

ناصر یارمحمدیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در رابطه با تأثیر شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد شهر اظهار کرد: شیوع کرونا از سال گذشته روندهای متفاوتی را طی کرده و روند آن در آینده نیز متفاوت است به طوری که از ابتدای اپیدمی کرونا با افزایش، کاهش اخبار تولید واکسن این ویروس شاهد بروز تغییراتی در وضعیت اقتصادی شهرهای جهان بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه بررسی میزان تأثیرات شیوع ویروس بر شهرهای مختلف نیازمند داشتن زیرساخت‌های اطلاعاتی است، ادامه داد: همه بخش‌ها و فعالان از جمله خرده فروش‌ها، سیستم حمل و نقل، تولید کننده‌ها، بنگاه‌های خدماتی، فعالیت‌ها و بنگاه‌های خدمت‌رسانی در حوزه گردشگری چون رستوران‌ها و هتل‌ها تحت تأثیر شیوع این ویروس قرار گرفته و آسیب‌هایی متحمل شده‌اند.

عضو هیئت علمی اقتصاد شهری دانشگاه هنر اصفهان گفت: تا زمانی که اطلاعات لازم را در اختیار نداشته باشیم، نمی‌توان میزان آسیب را اعلام کرد زیرا به عنوان نمونه جدول داده و ستانده را در این رابطه در اختیار نداریم و اثرات مستقیم و غیرمستقیم بر بنگاه‌های اقتصادی وارد شده است؛ کاهش تقاضا مستقیماً بر بنگاه‌های اقتصادی تأثیر گذاشته و روابط بین بنگاه‌ها و خدمات واسطه‌ای نیز با اثر غیر مستقیم موجب کاهش تقاضا می‌شود.

یارمحمدیان افزود: بنابراین باید ضرایب مؤثر هر یک از این بخش‌ها را در اختیار داشته باشیم تا بتوانیم ارزیابی دقیقی داشته باشیم. همه فعالیت‌ها از شیوع ویروس کرونا اثر گرفته‌اند اما بر فعالیت‌های خدماتی‌، گردشگری و اقتصاد رویدادها تأثیر شدیدتری داشته است.

وی افزود: به عنوان نمونه خرده فروشی‌ها در حوزه پوشاک ممکن است کل درآمد سال خود را پیش از عید کسب کنند اما با برگزار نشدن رویداد عید و یا شب چله همچون گذشته، اقتصاد رویدادی این بنگاه‌ها تأثیر پذیرفته و زیان زیادی را متحمل می‌شود. بنابراین لازم است در این زمینه امطالعاتی بشود و ارتباط بین بخشی احصا شود تا بتوان برآورد کرد کدام بخش خسارت بیشتری دیده است.

عضو هیئت علمی اقتصاد شهری دانشگاه هنر اصفهان گفت: از آنجایی که دولت می‌تواند به بخش خصوصی برای جلوگیری از تعطیلی یا افزایش بیکاری کمک کند لازم است این اطلاعات را داشته باشیم زیرا در لایحه بودجه سال آینده منابعی به جبران خسارت ناشی از شیوع کرونا اختصاص داده شده که محدود است و اگر اولویت‌بندی وجود داشته باشد این منابع محدود می‌تواند بیشترین کارایی را داشته و برای بخش‌های اشتغال‌زا که موجب تحرک اقتصادی می‌شود استفاده شود.

یارمحمدیان در پاسخ به این سوال که چه تغییراتی در کسب و کارها می‌تواند اثرات ناشی از شیوع ویروس کرونا را کاهش دهد، اظهار کرد: به طور کلی ویژگی انسان قدرت انطباق پذیری آن است که بر اساس آن فعالیت‌های اقتصادی نیز توانایی انطباق با شرایط را دارند و ماهیت بازار نیز همین‌گونه است که به سمت فعالیت‌هایی که تقاضا برای آن بیشتر است حرکت می‌کند.

وی افزود: اگر برای فعالیتی تقاضا و سود وجود نداشته باشد شکل نمی‌گیرد و در صورتی که تقاضا کاهش یابد انرژی بازار به سمت فعالیت‌های کاراتر حرکت می‌کند. در شرایط شیوع کرونا نیز شاهد چرخشی از برخی فعالیت‌ها به سوی سایر فعالیت‌های سود آور بوده‌ایم.

عضو هیئت علمی اقتصاد شهری دانشگاه هنر اصفهان گفت: البته اگر آزادی انتخاب و اقتصاد بازار برقرار باشد سرمایه‌ها و نیروی کار به صورت خودکار به بخش‌های کارا تغییر می‌کند. به عنوان نمونه فروشگاه سنتی به سمت مدرن شدن حرکت می‌کند و سرمایه گذاری در اقتصاد دیجیتال در این شرایط افزایش می‌یابد، دولت الکترونیک باید محقق شود بنابراین شرکت‌های فعال در فناوری اطلاعات مزیت رقابتی داشته و در آن‌ها سرمایه‌گذاری بیشتری می‌شود.

یارمحمدیان افزود: برای تحقق این مهم لازم است دولت محیط کسب و کار را بهبود دهد، در کشور ما شرایط کسب و کار به قدری نامناسب است که فعالان اقتصادی برای کوچک‌ترین فعالیت‌ها باید بیش از یک ماه دنبال اخذ مجوز باشند، ورود و خروج به صنایع و بخش‌های مختلف اقتصادی مشکل است و فرایند صدور مجوز برای برخی فعالیت‌ها انحصاری است که این موضوع باعث شده اقتصاد بازار به خوبی کار نکند و در نتیجه اقتصاد کند پیش برود.

وی افزود: در موضوع تولید ماسک تجربه چند ماهه موفقی داشته‌ایم که مجوز تولید این کالا برای مدتی آزاد شد و محدودیت‌ها از بین رفت که در نتیجه آن در موضوع تولید خودکفا شدیم.

عضو هیئت علمی اقتصاد شهری دانشگاه هنر اصفهان گفت: علاوه بر موارد گفته شده روند دیجیتالی شدن فعالیت‌ها نیز کند بوده و سرمایه گذاری بر فعالیت‌هایی که مزیت دارند سریع انجام نمی‌شود که ناشی از نااطمینانی از آینده بازار است.

یارمحمدیان افزود: به عنوان نمونه مشخص نیست تحت تأثیر شیوع کرونا شرایط قرار است چگونه ادامه یابد که این موضوع نیز ناشی از سیاست‌های دولت و پروتکل‌هایی است که ناگهانی اعلام می‌شود. سیاست‌گذاری‌های دولت نامعلوم است البته خود دولت نیز تحت تأثیر این نااطمینانی است.

وی ادامه داد: منشأ دوم نیز به دلیل آینده نامعلومی است که وجود دارد؛ هر مرتبه که بحث تولید یا توزیع واکسن مطرح می‌شود و مشخص نیست از چه زمانی قرار است این واکسن در دسترس همگان قرار بگیرد و این موضوع که ویروس جهش ژنتیکی پیدا می‌کند. آینه مناسبی که این نا اطمینانی‌ها را منعکس می‌کند بازار بورس بوده که این اتفاق در بازارهای جهانی نیز اتفاق افتاده است.

عضو هیئت علمی اقتصاد شهری دانشگاه هنر اصفهان گفت: نوسان در بازارهای بورس به شدت افزایش یافته است، در سایر بازارها از جمله نفت و طلای جهانی نیز شاهد نوسان هستیم، این نا اطمینانی‌ها ممکن است در کسب و کارها به وضوح مشخص نباشد اما وجود دارد و در بخش واقعی اقتصاد نیز در بلند مدت اثر گذار خواهد بود.

یارمحمدیان افزود: اگر ماده ۷ قانون محیط کسب و کار که مجوزهای دولتی را یکپارچه می‌کند اجرا شود اشغال افزایش می‌یابد، وضعیت نا به سامان ناشی از شیوع ویروس کرونا نیز بهبود یافته و سرمایه‌ها و نیروهای کارآفرینی از بخش‌هایی که مزیت رقابتی خود را از دست داده‌اند می‌توانند به حوزه‌های دیگری وارد شوند.

وی افزود: سیاست گذاری نامعلوم حتی برای چند ماه آینده برای مقابله با کرونا تأثیر بسزایی در نا اطمینانی از انجام فعالیت‌های اقتصادی داشته است، هر چقدر اقدامات مقابله با کرونا بیشتر شود وضعیت اقتصادی کم رونق تر خواهد بود، بنابراین لازم است افق سیاست گذاری دولت حداقل در چند ماه آینده مشخص باشد.

عضو هیئت علمی اقتصاد شهری دانشگاه هنر اصفهان گفت: همچنین لازم است برای اقتصادهای محلی زیرساخت‌های اطلاعاتی فراهم باشد تا بتوان منابع لازم را به شکل کاراتری به فعالان اقتصادی آسیب دیده از شیوع کرونا اختصاص داد.

کد خبر 465530

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.