برای کاهش آلودگی هوا از حمل و نقل عمومی استفاده کنید

شهردار اصفهان گفت: باید قانون هوای پاک بدون هیچ‌گونه کم و کاستی اجرا شود و تمام دستگاه‌ها تکالیف و وظایف خود را بدانند تا مشکل آلودگی هوا برطرف شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قدرت‌الله نوروزی امروز _ پنجشنبه ۱۱ دی‌ماه ۹۹_ در برنامه رادیویی «شهر پرسشگر، شهردار پاسخگو»، ضمن تسلیت فرارسیدن ایام فاطمیه و سالگرد شهادت سردار شهید سلیمانی همچنین تبریک به مناسبت آغاز سال نو میلادی، اظهار کرد: مسیحیان شهر اصفهان از سال‌ها قبل به صورت مسالمت آمیز در کنار سایر ادیان و مذاهب با صلح و سازش زندگی شرافتمندانه داشته‌اند.

وی با اشاره به تعطیلی دو روزه شهر اصفهان در هفته جاری به دلیل آلودگی هوا، افزود: مردم و دستگاه‌ها ذی‌ربط باید به میدان بیایند تا اقشار آسیب‌پذیر، بیماران، سالمندان و کودکان آسیب نبینند و از آلودگی هوا در امان باشند؛ البته سایر شهرهای اطراف اصفهان که واحدهای صنعتی فعال و آلاینده وجود دارد نیز با توجه به شرایط فعلی به تعطیلی کشیده شده است.

شهردار اصفهان تصریح کرد: باید قانون هوای پاک بدون هیچ‌گونه کم و کاستی اجرا شود و تمام دستگاه‌ها تکالیف و وظایف خود را بدانند و به گونه‌ای عمل کنند تا مشکل آلودگی هوا برطرف شود.

وی با تاکید بر افزایش سهم ناوگان حمل و نقل عمومی در شهر، گفت: مهمترین راهکار غلبه بر سوخت‌های فسیلی، پیاده محور شدن معابر شهر تا حد امکان و توجه به حمل و نقل عمومی همچون تراموا، مترو، BRT، موتورسیکلت برقی و دوچرخه است.

نوروزی با بیان اینکه ۷۷۷ کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری برای شهر طراحی شده است، افزود: در سال‌های گذشته ۳۰ کیلومتر مسیر دوچرخه در سطح شهر ایجاد شده بود که تا پایان امسال این مسیرها به ۱۵۰ کیلومتر می‌رسد.

وی با اشاره به تردد تامل‌برانگیز بعضی از موتورسیکلت‌سواران در مسیرهای دوچرخه، اظهار کرد: انتظار می‌رود با توجه به اقدامات انجام شده شهرداری در ایجاد مسیرهای ایمن برای دوچرخه‌سواران، دیگر شاهد چنین صحنه‌هایی نباشیم زیرا در شأن فرهنگ مردم این شهر نیست.

لزوم شکل‌گیری وجدان عمومی برای آلودگی هوا

شهردار اصفهان با بیان اینکه شهروندان تا حد امکان باید به جای استفاده از اتومبیل، سفرهای درون شهری خود را با استفاده از دوچرخه یا وسایل حمل و نقل عمومی انجام دهند، گفت: این اقدام گام مهمی در کاهش آلودگی هوا و ترافیک سطح شهر خواهد بود؛ البته موتورسیکلت‌های برقی نیز در آینده نزدیک وارد شهر خواهد شد.

وی با بیان اینکه به زودی دو رام قطار شهری به ناوگان حمل و نقل ریلی اصفهان اضافه می‌شود، تصریح کرد: انتظار می‌رود شهروندانی که مسیر آنها با مترو انطباق دارد، حتی‌الامکان از مترو به عنوان وسیله‌ای پاک، ایمن و ارزان استفاده کنند.

نوروزی تاکید کرد: تمام شهروندان در مقابل آلودگی هوای شهر مسئول هستند؛ باید وجدان عمومی شکل بگیرد تا مسائل رفع شود.

وی با ابراز خرسندی از بازگشایی مراکز روباز تفریحی شهر از جمله صفه و ناژوان، گفت: شهروندان هنگام مراجعه به این مراکز باید پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی را رعایت کنند.

تقویت روابط دیپلماسی، بین المللی و دیپلماتیک اصفهان با سایر شهرها

شهردار اصفهان با اشاره به فراخوان طرح «شهروند دیپلمات»، افزود: از تمام دانشگاهیان، فعالان تجاری، فرهنگیان و رسانه‌ها انتظار می‌رود در این طرح با هدف تقویت ارتباطات اصفهان با ۱۳ شهر خواهرخوانده دنیا، شرکت کنند تا سطح شهر را با تعمیق روابط بالا ببریم.

وی تاکید کرد: بی‌شک این اقدام می‌تواند تجربیات اصفهان را به دنیا انتقال داده و تجربیات دنیا را به ما منتقل کند.

نوروزی بیان اینکه شهرداری درصدد تقویت روابط دیپلماسی، بین‌المللی و دیپلماتیک اصفهان با سایر شهرها است، تصریح کرد: در سال‌های اخیر از فرصت‌ها به خوبی استفاده شده و در این دوره سطح فروکش شده برخی روابط با شهرهایی همچون شیان، کویت و بارسلونا را با انجام مکاتبات به جایگاه قابل قبولی رساندیم.

وی ادامه داد: به مناسبت نکوداشت روز اصفهان شهرداران بسیاری از شهرهای دنیا با ارسال پیام این روز را تبریک گفته و در جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان مداخله داشتند، حتی در شرایط کرونایی شهرداری اصفهان ویدئو کنفرانس‌هایی را با شهرهای مختلف دنیا برگزار کرد.

شهردار اصفهان با بیان اینکه در اصفهان به عنوان یک شهر جهانی باید زیرساخت‌های لازم آن وجود داشته باشد، گفت: در شهر جهانی زیرساخت‌هایی همچون تراموا و مترو و ابزار و مقدمات مقابله با آلودگی هوا وجود دارد.

وی با اشاره به بازدید روز گذشته از پروژه‌های مسیر رینگ چهارم و بازدید امروز از محل استقرار TBM در ایستگاه کهندژ، اظهار کرد: اجرای این پروژه‌ها در راستای کاهش آلودگی هوا و ترافیک شهر در حال انجام است.

انجام بررسی برای پیاده راه شدن رفیوژ میانی خیابان حمزه اصفهانی شمالی

نوروزی در ارتباط با جانمایی مسیر دوچرخه خیابان علامه امینی غربی در محدوده منطقه چهار، گفت: طراحی و مکان‌یابی مسیرها توسط معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری انجام می‌شود، اما اگر مسیر دوچرخه حتی ذره‌ای حادثه‌خیز و نارضایتی شهروندان را به همراه داشته باشد، باید چاره‌اندیشی لازم انجام و در طراحی مسیر تجدید نظر شود.

وی با اشاره به پیشنهاد یکی از شهروندان مبنی بر پیاده راه شدن رفیوژ میانی خیابان حمزه اصفهانی شمالی، اظهار کرد: سیاست شهرداری عریض کردن پیاده راه‌ها و کم عرض کردن خیابان‌های شهر برای تبدیل شهر از خودرو محوری به پیاده محوری است، بنابراین پس از انجام بررسی رفیوژ میانی خیابان حمزه اصفهانی شمالی، در صورت امکان پیاده راه شدن مسیر، این اقدام انجام خواهد شد.

آسفالت خیابان میر پس از پایان عملیات ترمیم و تعویض شبکه فاضلاب

شهردار اصفهان با اشاره به آسفالت خیابان میر، گفت: سال گذشته تناژ آسفالت انجام شده در شهر چند برابر سال‌های گذشته بوده و حتی تمام کوچه‌ها و معابر محله حصه آسفالت شده است، اما دلیل آسفالت نشدن خیابان میر، ترمیم و تعویض لوله‌ها و شبکه فاضلاب این خیابان بوده است که پس از اتمام عملیات شرکت آب و فاضلاب، آسفالت آن انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه شبکه‌های فرسوده آب و فاضلاب در بسیاری از خیابان‌های شهر در حال ترمیم یا تعویض است، تصریح کرد: این اقدامات برای جلوگیری از نشت آب در حال انجام است و اقدامات شرکت آب و فاضلاب استان در این راستا رضایت‌بخش بوده است.

استفاده از هیچ حقی نباید باعث تضییع سایر حقوق شهروندان شود

نوروزی با تاکید بر ممنوعیت استفاده پیمانکاران خدمات شهری از دستگاه‌های برگ جمع‌کن (دستگاه دمنده و مکنده بلوئر)، اظهار کرد: در فصل برگریزان پاییزی به ویژه در فضاهای سبز و مکان‌هایی که درختان چنار زیاد است، حجم زیادی از برگ‌های درختان به زمین می‌ریزد که برای جلوگیری از خطراتی همچون آتش سوزی باید هر چه سریع‌تر جمع‌آوری شود، در این مواقع پیمانکاران می‌توانند در ساعاتی که مزاحمتی برای شهروندان ایجاد نشود از دستگاه‌های برگ جمع‌کن استفاده کنند.

وی ادامه داد: فرایند حقوق شهروندی و پاسخگویی مسئولان، برای آسایش و آرامش هر چه بیشتر شهروندان است، بنابراین استفاده از هیچ حقی نباید باعث تضییع سایر حقوق شهروندان شود.

شهردار اصفهان تصریح کرد: در تمامی قراردادهای پیمانکاران فضای سبز قید شده تنها در ساعات مشخص و مکان‌های مناسب برای جمع آوری برگ‌ها امکان استفاده از دستگاه‌های برگ جمع‌کن وجود دارد.

کد خبر 465516

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.