تقویت زیرساخت‌های گردشگری خلاق در سه کلانشهر

رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان گفت: با انعقاد تفاهم‌نامه گردشگری خلاق بین شهرهای رشت، مشهد و اصفهان زیرساخت‌های گردشگری خلاق بین این کلانشهرها تقویت و بسترهای دانشی و اجتماعی آن در کنار بسترهای فرهنگی و هنری ارتقا می‌یابد.

محمد عیدی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه گردشگری خلاق بین شهرهای رشت، مشهد و اصفهان، اظهار کرد: توسعه پایدار به معنای داشتن رشدی متناسب با شاخص‌های زیست بومی است و دلالت بر روئیدن سر ریشه‌ها دارد، بدان معنا که امکانات را دسترس‌پذیر و توزیع متعادلی از آن را ارائه کنیم تا بتوانیم شهری داشته باشیم که در آن رقابت‌پذیری و زیست‌پذیری به عنوان دو شاخص جلوه کند.

وی افزود: باید ضمن افزایش سطح مشارکت‌ها، به درجه‌ای از خلاقیت فرهنگی دست یابیم که مؤلفه‌های حیات را در فضای شهری بازآفرینی کنیم.

معاون شهردار اصفهان با بیان اینکه با شکل‌گیری جهانی شدن، روابط اجتماعی شهرها فراسوی مرزهای جغرافیایی در بُعد ملی و بین‌المللی گسترش پیدا کرده است، تصریح کرد: در فرآیند جهانی شدن هویت‌های شهری در بستر جهانی قرار گرفتند و بسیاری از شاخص‌های محدود کننده خود را از دست دادند، به گونه‌ای که جهانیان به این استدلال درست رسیدند که در پروسه جهانی شدن ابتدا باید بومی بود یعنی باید بوم‌های جهانی شده را شکل دهیم.

وی ادامه داد: امروزه شهرها در صدد هستند تا تقلید از چشم‌اندازهای جهانی را فروگذاشته و با توانمندسازی و ارتقای توانایی‌های بومی، استعدادیابی و شبکه‌سازی، حیات شهری را بر مبنای شاخص‌های بومی بازآفرینی کنند.

عیدی اظهار کرد: یکی از اقدامات شده در این راستا شکل‌گیری شبکه شهرهای خلاق است و شهرهای خلاق می‌کوشند تا بر مبنای تجربه زیسته خود با جهانیان سخن گفته و بر اساس داشته‌های خود توسعه پیدا کنند.

وی گفت: بر این اساس گردشگری خلاق یکی از ابزارهای مهم صورت‌بندی شهرهای خلاق دانسته شده و شهرهایی که در سر ایده توسعه پایدار را می‌پرورانند، نمی‌توانند به رونق گردشگری خلاق برای صورت‌بندی شهر خلاق توجه نکنند.

معاون شهردار اصفهان تصریح کرد: از این رو شهرداری اصفهان در این دوره مدیریت شهری سطح روابط خود را فراسوی مرزهای جغرافیایی و تعریف شده حقوقی گسترش داده و تبدیل به کانون میان فرهنگی شده تا بتواند در مرزهای جغرافیایی ایران اسلامی، محل تأثیر بوده و در حوزه روابط بین‌الملل نیز کالاهای هویتی خود را عرضه کرده و از این طریق درآمدهای پایدار و گردشگری خاص را جذب کند.

وی با بیان اینکه گردشگری خلاق می‌کوشد تا در گردشگر رغبتی را برانگیزد و دانش ناشناخته‌ای از فرهنگِ میزبان را به گردشگر یا میهمان عطا کند، گفت: در گردشگری خلاق، تنها بودن مهم نیست، بلکه بودن باید با عمل کردن در هم آمیزد تا تجربه زیسته میزبان نیز توسط میهمان تجربه شود و از این طریق اصالت، آموزش و رشد برای میهمان ایجاد شود.

عیدی ادامه داد: با توجه به اینکه توسعه پایدار یک منظومه تعاملی بوده و زنجیره ارزش را می‌طلبد و هر شهری نمی‌تواند به خودی خود فرآیندهای توسعه پایدار را شکل ببخشد، با توجه به این هدف که از اصفهان کانون میان فرهنگی بسازیم (چنانکه در گذشته بوده) و زنجیره ارزشی ایجاد کنیم تا به صورت هم‌افزا همراه دیگران رشد کنیم، تلاش کردیم در روابط به دیگر شهرهای کشور که محل کانون‌های فرهنگی بسیار قدرتمند هستند، نزدیک شده و با انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی روابط بین فرهنگی را تحکیم ببخشیم.

وی با بیان اینکه سال گذشته تفاهم‌نامه گردشگری بین اصفهان، یزد و شیراز منعقد شد و مثلث گردشگری محقق شد، خاطرنشان کرد: در کنار انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی با کلانشهر تبریز و «هم‌پیوندی با شهر بنت» در استان سیستان و بلوچستان، شهرداری مثلث دیگری را در گردشگری خلاق صورت‌بندی کرد و تفاهم نامه‌ای بین سه جهان‌شهر ایران «اصفهان، رشت و مشهد» منعقد شد که هر کدام از این جهان‌شهرها روایت‌های بسیار خواندنی و شنیدنی دارند.

معاون شهردار اصفهان اظهار امیدواری کرد: با انعقاد این تفاهم‌نامه زیرساخت‌های گردشگری خلاق بین این کلانشهرها تقویت شده و بسترهای دانشی و اجتماعی آن در کنار بسترهای فرهنگی و هنری ارتقا یابد و از سوی دیگر شاخص‌هایی همچون خطرپذیری، انعطاف‌پذیری، خلاقیت و ابتکار و رهبری متناسب با گردشگری خلاق در شهرها تقویت شده و از ارکان گردشگری خلاق یعنی مردم، بنگاه‌های اقتصادی، نهادهای مردمی و شبکه‌های ارتباطی قدرتمند نهایت استفاده را ببریم.

وی اظهار کرد: انعقاد این تفاهم‌نامه به عنوان مثلث گردشگری شمال (اصفهان، رشت و مشهد) در کنار مثلث گردشگری جنوب (اصفهان، یزد و شیراز) می‌تواند برجستگی‌های فرهنگی ایران اسلامی را بیش از پیش برای جهانیان نمایان کند.

کد خبر 465430

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.