روایتی از حمایت مرحوم آیت‌الله حائری شیرازی از فیلم «مارمولک»

سخنگوی شورای شهر شیراز گفت: حمایت مرحوم آیت الله «حائری شیرازی» از اکران فیلم سینمایی مارمولک باعث شد این فیلم قریب سه هفته در شیراز روی پرده باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا, سعید نظری در صفحه اینستاگرام خود نوشت:

"فیلم مارمولک سال ۸۳ فقط توی شیراز و تهران بود که فرصت بهتری برای اکران پیدا کرد و چند هفته‌ای روی پرده بود. گروه‌های فشار در شهرهای مختلف به سینماها حمله کردند و اجازه ندادند این فیلم اکران شود.

همان زمان به اتفاق «فرزاد صدری» با مرحوم آیت الله «حائری شیرازی» درباره فیلم مارمولک مصاحبه کردیم و حمایت ایشان در آن مصاحبه باعث شد این فیلم قریب سه هفته در شیراز روی پرده باشد.

بعد از آن مصاحبه جمعی از طلاب تندرو در قم علیه آیت الله بیانیه صادر کردند و البته آیت الله بیانیه دیگری را صادر کرده و به تشریح نظر خود در مورد این فیلم پرداختند.

حالا اما حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با جمعی از هنرمندان از کلیت فیلم مارمولک دفاع کردند. چه‌ها از دست تندروهای کاسه از آش داغ‌تر نکشیدیم و نمی‌کشیم؟ "

او در ادامه متن این مصاحبه کوتاه با آیت الله حائری شیرازی در اردیبهشت‌ماه ۸۳ را منتشر کرد:

"کسانی که می‌گویند این فیلم اشکال دارد باید به سنواتی که سینما را حرام کردیم، برگردند. اگر از آن سال‌ها کارشناس و هنرپیشه از خودمان گذاشته بودیم، اگر اشکالی هم ایجاد می‌شد، کسی پیدا می‌شد و فیلم دیگری می‌ساخت که خوبی‌های مارمولک را داشت و از بدی‌ها آن را پاک می‌کرد. چیزی را که خدا حرام نکرده است، چرا ما حرام کنیم؟ امام خمینی (ره) فرمودند که ما با سینما مخالف نیستیم. اما این در تئوری ماند و و مثل ازدواج موقت است که در تئوری حلال است و در عمل حرام شده است. ما در عمل نخواستیم که جوانان متعهد وارد عرصه سینما و نمایشنامه نویسی شوند بنابراین سینما را عملاً حرام کردیم. در جریان کامل فیلم مارمولک از طریق فرزندانم هستم. نظر من این است که قسمت آخر این فیلم که قرار است بازیگر نقش اول، متنبه شود و آدم درستی شود ممکن است در باور مردم ضعیف جلوه کند و در این صورت فیلم به نتیجه اصلی خود نخواهد رسید. ممکن است برخی بگویند قسمت آخر، فقط برای دریافت مجوز ساخته شده است و بی‌اهمیت جلوه کند. مشکل، یک فیلم نیست بلکه مشکل جریانی است که بعضاً “ «کارشناس خداشناس» و «خداشناس کارشناس» نداریم."

کد خبر 465330

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.