روحانی نبرد/ قالیباف نباخت

تست اولین واکسن ایرانی، تاثیر بازگشت احتمالی قیمت خودرو و مسکن به پلتفرم‌های آنلاین و تصویب کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ در کمیسیون تلفیق مجلس از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _چهارشنبه دهم دی ماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی در صفحه نخست امروز خود با تیتر «آغاز تست واکسن کرونای ایرانی» به بررسی تولید واکسن ایرانی پرداخت و نوشت: بالاخره روز گذشته اولین واکسن ایرانی کرونا در هتل ارم تهران، (محل قرنطینه داوطلبان مرحله نخست تست بالینی) روی انسان آزمایش شد و شاید این آغازی برای تحولی بزرگ در کشوری باشد که روزگاری نه‌چندان دور نخستین و بزرگترین تولید کننده واکسن در آسیا لقب داشت.

در مرحله نخست آزمایش واکسن ایرانی کرونا، این واکسن بر روی ۵۶ نفر آزمایش می‌شود و اولین داوطلب دختر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) بود که جلوی چشمان پدر این واکسن را تزریق کرد. دومین واکسن نیز علی عسگری، معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) دریافت کرد و مهندس خلیلی، مدیرعامل یکی از شرکت‌های زیرمجموعه ستاد اجرایی فرمان امام، سومین تزریق واکسن کرونای ستاد اجرایی فرمان امام را انجام داد و به زودی ۵۳ داوطلب دیگر واکسن خود را تزریق خواهند کرد و تیم علمی شرکت دانش بنیان «شفامدار» در انتظار نتایج این واکسن بر روی آنها خواهند بود تا مرحله دوم را آغاز کنند.

واکسن موسوم به «کُوو ایران برکت» را شرکت شفافارمد با نظارت بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام از ویروس کرونای غیرفعال ساخته است. این واکسن از ویروس کشته و ضعیف‌شده به همراه ترکیبات آلومینیوم است که به اعتقاد مسئولان و کارشناسان وزارت بهداشت، مصونیتی بالای ۷۰ درصد و گاه تا ۹۰ درصد ایجاد می‌کند. اما در جریان آغاز فاز انسانی آزمایش واکسن ایرانی کرونا، وزیر بهداشت گفت «تزریق به دختر آقای مخبر پیامی بود به ملت ایران که چیزی را که قرار است به ملت ایران تزریق کنیم، خودمان باورش داریم و قبولش داریم و اگر عارضه‌ای داشته باشد ما و خانواده‌هایمان برای اولین بار با جان و دل خریداریم. این روزی امیدوارکننده برای مردم است.»

سعید نمکی که پیش‌تر وعده داده بود که دنیا را با این واکسن شگفت زده خواهیم کرد، معتقد است که «امکان عارضه در آن وجود دارد ما و خانواده‌هایمان با جان و دل خریدار آن هستیم، خون هیچکدام از ما سرخ‌تر از خون ملت ایران نیست.» این صحبت‌های وزیر در حالی مطرح می‌شود که ۳۶ هزار نفر برای فاز انسانی آزمایش واکسن کرونای ایرانی داوطلب شده‌اند و پذیرش داوطلبان شرایطی داشت از جمله سن افراد بین ۱۸ تا ۵۰ باشند و سابقه ابتلاء به کرونا هم نداشته باشند. گفته می‌شود داوطلبان در مدت کارآزمایی در یک جای خاص نگهداری می‌شوند چون به دلیل شیوع زیاد کرونا در جامعه اندازه‌گیری پادتن کرونا در خون آنها دچار اشکال نشود.

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود با تیتر «شکست یک سیاست دستوری» به بررسی تأثیر بازگشت احتمالی قیمت خودرو و مسکن به پلتفرم‌های آنلاین پرداخت و نوشت: در پی نوسان شدید قیمت‌ها در بازار خودرو و مسکن، توجه بسیاری از مسئولان و صاحبنظران به سمت سایت‌های مجازی جلب شد و آنها از قیمت‌گذاری کاذب و غیرواقعی در این سایت‌ها خبر دادند، به همین دلیل حذف قیمت از پلتفرم‌های آنلاین اولین راهکار کنترلی برای از بین بردن مشکلات به وجود آمده بود. این سیاست واکنش‌های متفاوتی را در پی داشت، برخی از کارشناسان و صاحبنظران از حذف قیمت آگهی‌ها استقبال می‌کردند و این سیاست را راهی برای به آرامش رسیدن بازارها می‌دانستند.

این در حالی است که عده‌ای دیگر از تحلیلگران نظری متفاوت داشته و سیاست‌های دستوری را مناسب احوال بازارهای اقتصادی نمی‌دانستند. به گفته آنها این سیاست نه تنها کاهش قیمت را به دنبال نخواهد داشت بلکه افزایش قیمت با سرعت بیشتری اتفاق می‌افتد. بررسی‌ها نشان داد که از زمان اعمال محدودیت درج قیمت برای سایت‌های اینترنتی، قیمت مسکن در تهران تا آبان ماه هر ماه حدود ۱۰ درصد بالا رفت تا اینکه در آبان ماه تحت تأثیر تحولات سیاسی سرعت رشد قیمت گرفته شد و به ۱.۸ درصد رسید. سپس در آذر ماه متوسط قیمت هر متر مسکن در تهران با ۱.۱ درصد کاهش نسبت به آبان ۲۶ میلیون و ۹۱۰ هزار تومان شد.

اما مخالفت‌ها با این راه حل، کارساز نبود و با دستور قضائی درج قیمت آگهی مسکن و خودرو در پلتفرم‌های آنلاین ممنوع اعلام شد. اما این پایان ماجرا نیست و آنطور که به نظر می‌رسد اخیراً مجلس چراغ سبزی برای بازگشت قیمت به سایت‌های مجازی نشان داده است.

روزنامه اعتماد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «روحانی نبُرد / قالیباف نباخت» به بررسی تصویب ناپلئونی کلیات بودجه پس از ارسال نامه رئیس‌جمهوری به رئیس مجلس پرداخت و نوشت: بیست‌وهشت روز پیش بود که مهم‌ترین سند مالی سال آینده کشور در غیاب رؤسای دو قوه انتخابی ایران در شرایطی از سوی حسینعلی امیری در قامت معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری به علی نیکزاد، نایب‌رئیس دوم یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی تقدیم شد که تنش و خصومت میان پاستور و پارلمان از سطح رسانه‌ای گذشته و به تریبون‌های رسمی دو نهاد رسیده و حالا مدتی است که علنی‌تر از هر زمان در جریان است.

تفاوت نگاه حسن روحانی و محمدباقر قالیباف به سبک و سیاق اداره کشور از یک‌سو و تنش در روابط بدنه قوای مجریه و مقننه از سوی دیگر سبب شد تا تقریباً همگان آینده و روزگاری سخت را پیش‌روی لایحه بودجه ۱۴۰۰ ببینند ولی کمتر کسی تصور می‌کرد اوضاع چنان شود که تصویب کلیات آن در کمیسیون تلفیق بودجه مشروط شود به نظر رئیس مجلس و البته نامه رئیس‌جمهوری؛ نامه‌ای که اعضای کمیسیون تلفیق از آن به عنوان «تعهد کتبی دولت» نام می‌برند تا خود را پیروز جدال میان قوای مجریه و مقننه معرفی کنند ولی دولتی‌ها همچنان از عدم اصلاح بودجه می‌گویند تا هم اصرار خود را عیان کرده باشند و هم آخرین بودجه قرن را سند مالی قابل دفاع و عامل خروج ایران از بحران اقتصادی معرفی کرده باشند.

مجتبی یوسفی، فرهاد طهماسبی و علی‌اصغر خانی، اعضای کمیسیون تلفیق بودجه پیش‌تر در جریان گفت‌وگوی خود با روزنامه «اعتماد»، شرط مجلس و این کمیسیون برای «رأی‌گیری» درباره کلیات لایحه بودجه را «تعهد کتبی دولت» عنوان کرده بودند. ماجرا از آن قرار بود که با موافقت مشروط عالی‌ترین مقام جمهوری اسلامی با کاهش سهم صندوق توسعه ملی در بودجه ۱۴۰۰، دولت با کسری حدود ۹۳ هزار میلیارد تومانی مواجه شده بود.

کسری بودجه‌ای که محمدباقر نوبخت به عنوان رئیس سازمان برنامه و بودجه در نشست خود با اعضای کمیسیون تلفیق مجلس یازدهم وعده حل و فصل آن را طی نامه‌ای از سوی حسن روحانی به محمدباقر قالیباف داده بود. این نامه قرار بود روز دوشنبه به دست نمایندگان برسد اما علت بروکراسی پیچیده بود یا سایر دلایل خفیه، این مهم محقق نشد تا نشست کمیسیون تلفیق بدون نتیجه پایان یابد.

سران قوا که پس از حدود ۷ ماه در ساختمان مجلس کنار هم جمع شدند، امیدها برای تعیین تکلیف بودجه بیشتر شد ولی بازهم اختلافات پابرجا ماند تا اینکه سرانجام صبح روز گذشته نامه حسن روحانی به مجلس رسید. رئیس جمهور در این نامه در دو بند آثار تغییرات بودجه ۱۴۰۰ را شرح داد و تأیید کرد که مصارف دولت حدود ۹۳ هزار میلیارد تومان با کسری بودجه مواجه است.

روحانی درباره چرایی ایجاد این کسری نوشت: «بازپرداخت تعهدات دولت به صندوق توسعه ملی بابت اقساط تسهیلات ۱۷۵ میلیون یورویی به بیمه سلامت به میزان ۳ هزار میلیارد تومان»، «افزایش مصارف بابت جبران موارد مندرج در جدول بند (ه) تبصره (۴) به میزان ۵۰ هزار میلیارد تومان» و «کاهش منابع ناشی از مجوز استفاده از ۱۸ درصد سهم صندوق توسعه ملی صرفاً در صادرات یک میلیون بشکه در روز به میزان ۴۰ هزار میلیارد تومان.»

بدین‌ترتیب رئیس‌جمهوری بالاخره کسری بودجه ۹۳ هزار میلیارد تومانی دولت پس از موافقت مشروط رهبری را تأیید کرد اما نکته قابل‌توجه، منابعی است که در نامه روحانی برای تأمین این مبلغ پیش‌بینی شده است. رئیس‌جمهوری منبع تأمین ۵۳ هزار میلیارد تومان از این مبلغ را «از محل افزایش فروش اوراق مالی» اعلام کرد ولی برای ۴۰ هزار میلیارد تومان باقی مانده، عملاً منبعی در نظر گرفته نشده است.

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «زیان بورس در راه است؟» به رمزگشایی از مصوبه اخیر دولت در مورد بورس پرداخت و نوشت: دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ پیش‌بینی کرده مالیات بر نقل و انتقال سهام در مقایسه با رقم مصوب سال ۱۳۹۹، ۶.۲ برابر شود؛ یعنی دوباره یک موج شدید از هیجانات در بورس به راه خواهد افتاد که به گفته کارشناسان محوریت سوداگری‌ها با حضور و نقش‌آفرینی بانک‌ها در این موج شدید هیجان به چشم می‌خورد.

بر این مبنا کارشناسان معتقدند تبی شش برابر بزرگ‌تر از آنچه در سال ۹۹ ایجاد شد، به وجود خواهد آمد و سهام‌داران حقیقی خرد درگیر این هیجانات می‌شوند. در جریان حباب شکل‌گرفته در بورس نیز نقل و انتقالات شدت می‌گیرد و از این کانال دولت گمان می‌کند درآمدهای مدنظرش از محل مالیات بر نقل و انتقالات تأمین شود. در این بین حقوقی‌های بازار پس از فروکش‌کردن تب بازار و ارزان‌شدن قیمت سهام، سهم‌های ارزان‌شده را جمع می‌کنند و دست آخر این حقیقی‌های خرد هستند که زیان می‌بینند.

امروز مقدمات این اتفاق از سوی دولت در حال فراهم‌شدن است. در مصوبه اخیر دولت پیش‌بینی شده ۴۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از سهام شرکت‌های دولتی واگذار شود و از این میزان حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان به بانک‌ها به‌منظور تأدیه بدهی واگذار می‌شود. متن مصوبه دولت به گزارش «پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر هیئت دولت» به قرار زیر است: «وزارت امور اقتصادی و دارایی (سازمان خصوصی‌سازی) مکلف گردید مجموعاً معادل مبلغ ۴۳۵ هزار میلیارد ریال از باقی‌مانده سهام متعلق به دولت در شرکت‌های پالایش نفت تهران، تبریز، اصفهان، بندرعباس و شرکت‌های سرمایه‌گذاری ملی ایران، تولید تجهیزات سنگین – هپکو و ایران ترانسفو را به بانک‌های ملت، صادرات و تجارت واگذار نماید. لازم به ذکر است معادل ۲۹۰ هزار میلیارد ریال از سهام موضوع این تصویب‌نامه بابت تأدیه بدهی دولت به بانک‌های فوق واگذار می‌گردد.»

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «آغاز تست انسانی واکسن کرونا افتخار ایرانی و حیرت جهانی» به بررسی تزریق واکسن کرونا به فرزند رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) پرداخت و نوشت: پس از شیوع جهانی کرونا و ورود این ویروس به کشورمان، شاید کمتر کسی در دنیا تصور می‌کرد طی کمتر از یک سال، دانشمندان ایرانی همپای چند کشور پیشرفته و پیشرو در ساخت واکسن بیماری ناشناس و سهمگین کرونا، به مرحله تولید و تست انسانی این واکسن برسند.

دیروز اما این رؤیای شیرین همچون بسیاری دیگر از جلوه‌گری‌های دانشمندان و جوانان توانمند کشورمان در حوزه‌های مختلف علمی محقق شد تا دستیابی ایران به واکسن کرونا حیرت جهانیان را در پی داشته باشد.

فاز تست انسانی نخستین واکسن ایرانی کرونا، تولید شده توسط ستاد اجرایی فرمان امام دیروز با حضور محمد مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام، سعید نمکی وزیر بهداشت و سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری آغاز شد.

نخستین تزریق واکسن بر روی «طیبه مخبر»، فرزند رئیس ستاد اجرایی فرمان امام و سپس بر روی دو تن از مدیران ارشد ستاد اجرایی فرمان امام انجام شد. این آزمایش طی روزهای آینده نیز بر روی چهار نفر و در مرحله نهایی بر روی ۵۶ نفر انجام خواهد گرفت.

وزیر بهداشت در حاشیه مراسم آغاز تست انسانی واکسن کرونای ایرانی، گفت: امروز یکی از روزهای بسیار امیدوارکننده برای ملت ایران است و روزی است که ما بعد از مدت‌ها تلاش و پیگیری همکاران و دانشمندان برجسته کشور در حوزه تکنولوژی و داروهای بایوتک که واکسن کووید ۱۹ را بعد از طی مراحل مختلفی، اعم از مطالعات و مدل‌های حیوانی، تولید کردند توانستیم اولین تزریق را بر روی انسان انجام دهیم.

سعید نمکی افزود: این انسانی که اولین تزریق واکسن کووید ۱۹ بر رویش انجام شد، دختر نازنین دکتر مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، بود. این پیامی بود به ملت ایران که چیزی را که قرار است به ملت ایران تزریق کنیم، خودمان نیز به آن باور داشته و قبولش داریم و اگر عارضه‌ای داشته باشد، ما و خانواده‌هایمان برای اولین بار با جان و دل خریداریم. ما خون هیچ کداممان را سرخ‌تر از خون ملت شریف ایران نمی‌دانیم و جان افراد خانواده‌مان را عزیزتر از فقیرترین و زحمتکش‌ترین فرد در دورترین نقاط محروم این کشور نمی‌دانیم.

نمکی با بیان اینکه تهیه واکسن کرونا با تکیه بر توان و غرور ملی آغاز شد، خاطرنشان کرد: بنده این افتخار را داشتم که به عنوان یک ایمونولوژیست، سال‌ها در زمینه ارتقای واکسن سازی این کشور خدمت کنم. ما ۱۰۰ سال است که در منطقه واکسن‌ساز هستیم. کسانی که فکر می‌کنند اولین بار است که داریم واکسنی را تزریق می‌کنیم، بسیار در اشتباه هستند. در سال ۱۲۹۹ انستیتو پاستور و در سال ۱۳۰۳ انستیتو رازی را داشتیم، تمام مردم دوران زندگی شأن را با واکسن‌های ایرانی آغاز کردند. ما اولین واکسن ساز آسیا بودیم و ما بودیم که به بسیاری از کشورهای دنیا و منطقه واکسن صادر می‌کردیم.

وی ادامه داد: امروز ما در کشور پلتفرم‌های مختلفی را به طور همزمان دنبال کردیم که یکی از آنها آزمایش انسانی است که امروز آغاز شد. برای اینکه از دنیا عقب نمانیم و در عین حال بتوانیم اگر یک پلتفرم موفق نبود، پلتفرم دیگری را به عنوان تولید ملی جایگزین کنیم، تمام راه‌ها را رفتیم. در روزهای بسیار نزدیک آتی، زحمتی که همکارانمان در انستیتو رازی کشیدند و کارشان را بر روی مدل‌های حیوانی انجام دادند و دارند مجوز تست انسانی را دریافت می‌کنند، تجربه خواهیم کرد. انستیتو رازی به عنوان یکی از بزرگترین و باسابقه‌ترین واکسن سازهای منطقه است.

وزیر بهداشت گفت: بعد از آن پلتفرم جدید دیگری قرار دارد که وارد فاز حیوانی شده و به تدریج وارد فاز انسانی خواهد شد.

کد خبر 465189

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.