آیین کریسمس در نقاط مختلف دنیا

بسیاری از کشورهای سراسر دنیا، کریسمس را جشن می‌گیرند که البته آیین و فرهنگ‌های آن‌ها در نقاط مختلف ممکن است بسیار با یکدیگر متفاوت باشد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شیوع ویروس کرونا باعث شد برگزاری جشن کریسمس امسال متفاوت با سال‌های گذشته باشد. در بسیاری از کشورهای جهان حتی محدودیت‌های کرونایی در این ایام بیش از پیش افزایش یافت تا گردهمایی‌های سنتی منجر به سرعت گرفتن همه‌گیری بیماری کووید -۱۹ در میان مردم نشود. البته مقامات رسمی در کشورهای زیادی تلاش کردند به شیوه‌های مختلف نظیر برگزاری رویدادهای فرهنگی به صورت مجازی مردم را سرزنده نگه دارند یا اینکه حمایت‌های مالی خود از آن‌ها را در این ایام افزایش دهند. صرف نظر از شرایط به وجود آمده از ظهور کروناویروس، هر ساله مراسم جشن کریسمس در کشورهای مختلف جهان به صورت متفاوت از هم برگزار می‌شود، تا حدی که گاهی هیچ نقطه اشتراکی بین آیین‌های آن‌ها در ایام سال نو وجود ندارد. در ادامه فرهنگ‌های متفاوت این جشن در بعضی از کشورهای جهان شرح داده می‌شود:

یونان

کودکان، به ویژه پسرهای کوچک، در ایام کریسمس به خیابان‌ها می‌روند و سرود محلی "کالاندا" سر می‌دهند. آن‌ها دسته به دسته همزمان با خواندن آواز طبل می‌نوازند و گاهی با خود قایق‌های طلایی کوچکی پر از آجیل حمل می‌کنند. چنانچه همخوانی کودکان برای مردم جذاب باشد، هدایای ویژه‌ای به عنوان عیدی دریافت خواهند کرد یا اینکه به آن‌ها خوراکی‌هایی مانند شیرینی، شکلات و انجیر خشک داده می‌شود.

از دیگر آیین‌های قدیمی مردم یونان می‌توان به وجود کاسه‌های چوبی کم‌عمق در خانه‌ها اشاره کرد که یک سیم دور تا دور آن را احاطه می‌کند. از این سیم شاخه‌های ریحان آویزان می‌شود و در داخل کاسه مقداری آب ریخته می‌شود. آب موجود در داخل کاسه، باعث شادابی ریحان می‌شود و از پژمرده شدن زودهنگام آن جلوگیری می‌کند. جالب است بدانید که روزانه یکی از اعضای خانواده، معمولاً مادر، در هر قسمت خانه قطره‌هایی از آب مقدس داخل کاسه می‌پاشد تا اعضای خانواده را از بلایای ممکن در سال پیش رو حفظ کند.

آرژانتین

در آرژانتین، آب و هوا در ایام کریسمس گرم است و به همین دلیل مردم از اوایل ماه دسامبر و حتی گاهی از اواخر ماه نوامبر خود را برای سال نو آماده می‌کنند. بسیاری از مردم این کشور از مذهب کاتولیک پیروی می‌کنند و در نتیجه ظهور عیسی مسیح را نیز همزمان با سال نو جشن می‌گیرند.

مردم خانه‌های خود را با لامپ‌هایی زیبا و رنگارنگ تزیین کرده و دور تا دور منازلشان را با حلقه‌های گل به رنگ‌های سبز، طلایی، قرمز و سفید می‌پوشانند. در هشتم ماه دسامبر، درخت‌های کریسمس سراسر شهر را فرا می‌گیرد چرا که کاتولیک‌های آرژانتینی بر این باورند که در این روز حضرت مریم از لحظه باروری به بعد از گناه پاک شد. برخی از مردم نیز توپک‌های پارچه‌ای سفیدرنگی با نماد برف زمستانی از درخت‌های کریسمس آویزان می‌کنند. بد نیست بدانید که در آرژانتین درخت‌های مصنوعی بسیار بیشتر از سبزهای واقعی رایج است و به رنگ‌های مختلف، مثلاً آبی یا سفید، در قسمت‌های مختلف شهرها به چشم می‌خورد.

پرو

پرو در نیمکره جنوبی واقع شده است و به همین دلیل، مردم ایام کریسمس را در فصل تابستان جشن می‌گیرند. مورخان ادعا کرده‌اند که این عید برای اولین بار در سال ۱۵۳۵ در پرو برگزار شد و پس از آن به سنتی دائمی در میان مردم تبدیل شد.

ساکنان کشور پرو در ایام سال نو رویدادهای مختلفی برگزار می‌کنند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به جشن "شکلات‌ها" اشاره کرد. در این رویداد، مردم به بازدید آشنایان خود می‌روند و در آنجا انواع شیرینی‌ها و نوشیدنی‌های شکلاتی را میل می‌کنند. جشن شکلات‌ها برای اولین بار در تاریخ کشور، توسط گروهی از خیرین آغاز شد تا مردم یاد بگیرند در ایام شادی کریسمس، خوردنی‌های خود را با فقرا تقسیم کنند.

هنگ کنگ

مسیحیان مقیم در هنگ‌کنگ اغلب مراسم خود را در کلیساها برگزار می‌کنند و به برپایی آیین مذهبی می‌پردازند. از آنجا که بسیاری از مردم دنیا، اغلب با هدف کسب و کار، در هنگ کنگ سکونت دارند، جشن‌ها و آیین کریسمس به زبان‌های انگلیسی و چینی برگزار می‌شود. البته مردم چینی زبان و سایرین در ساعات مختلف روز و جدا از هم در مراسم کریسمس شرکت می‌کنند و به خواندن آوازهای گروهی و بازدید از بازارهای مخصوص سال نو می‌پردازند. تزئین خانه‌ها به وسیله گل، چراغ‌های رنگارنگ و وسایل دارای زرق و برق سنت مردم سراسر کشور به شمار می‌رود که از نظر آن‌ها خوش‌اقبالی را در سال نو برایشان به ارمغان می‌آورد.

کد خبر 465141

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.