ترافیک ناشی از تغییر کاربری‌ها، ابرچالش منطقه ۳ تهران

مشکلات و چالش‌های منطقه سه شهر تهران امروز در جلسه شورای شهر تهران بررسی شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در جلسه امروز (سه شنبه) شورای شهر تهران، آرش ثمری نیک، رابط هیأت رئیسه منطقه سه به نمایندگی از شورایاران این منطقه ضمن برشمردن چالش‌ها و فرصت‌های این منطقه خواست نسبت به رفع چالش‌های این منطقه اقدام کنند.

او در ابتدای ارائه گزارش در ارتباط با مشخصات جغرافیایی منطقه گفت: این منطقه در بخش شمال شرقی شهر تهران با قدمت بیش از ۶۰ سال قرار دارد و از شمال به بزرگراه‌های صدر، مدرس و چمران، از جنوب به بزرگراه‌های رسالت و همت، از غرب به بزرگراه چمران، از شرق به خیابان پاسداران و خیابان شریعتی می‌رسد. منطقه شش، ۲۹۲۸ هکتار وسعت دارد که رتبه هشتمین در شهر تهران را به خود اختصاص داده است.

رابط منطقه سه به ویژگی‌های این منطقه و وجود ۵۳ مرکز سیاسی و باغ سفارت به ابر معضلات ترافیکی ناشی از تغییر کاربری‌ها اشاره کرد و گفت: کمبود پارکینگ عمومی و شبکه حمل و نقل عمومی، قرار داشتن منطقه در مرز شمالی طرح زوج و فرد، نابودی مشاغل قدیمی واحدهای تجاری (شب مردگی)،کمبود فضاهای فرهنگی و ورزشی و میادین میوه و تره بار از مهمترین معضلات این منطقه است.

وی به منظور حل این چالش‌ها پیشنهادهایی از جمله تقویت شبکه حمل و نقل عمومی، اصلاح ترافیکی بر پایه کار کارشناسی، ممانعت از گسترش تغییر کاربری‌ها و بازنگری طرح جامع تفصیلی، تعریف پروژه توسعه محلی مد نظر شورایاران در راستای حل معضلات و مسائل محلات، اصلاحات ترافیکی معابر، احداث و توسعه پارکینگ‌های محلی، رفع کمبودهای محلی در حوزه‌های متفاوت، هرمحله یک میدان میوه و تره بار را بر طبق نظر شورایاران ارائه کرد.

او به اقدامات و پیشنهادات شورایاران در محلات منطقه اشاره کرد و گفت: شورایاران محله‌های ده ونک، آرارات، امانیه،زرگنده، اختیاریه وصدر پیشنهاداتی برای بهبود وضعیت محله و رفع موانع ارائه داده‌اند.

او همچنین در انتها گزارشی از اقدامات شورایاران در کنار سایر نهادهای محلی به منظور مقابله با کرونا را به تفکیک محلات منطقه ۳ قرائت کرد.

در ادامه، زهرا نژادبهرام عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران پس از استماع گزارش رابط شورایاری منطقه سه گفت: مساله ما، در منطقه سه وجود بافت فرسوده در برخی از مناطق تهران است، همانطور که می‌دانید در منطقه سه، سه محله داریم که بافت فرسوده دارند.

منطقه ده ونک، منطقه درب دوم و زرگنده، نوع فرسودگی این دو محله آخر متفاوت از فرسودگی سایر محلات است، به دلیل بافت پله‌ای که در محدوده وجود دارد شامل ارزیابی پهنه طرح تفصیلی نمی‌شوند و برای همین نمی‌توانند از ظرفیت‌های نوسازی برخوردار باشند.

او ادامه داد: صراحتاً از شهردار درخواست می‌کنم که با سازمان نوسازی هماهنگ کنید، این منطقه برای اینکه بتواند نوسازی را در درون خودش رونق بدهد نیازمند یک طرح مشخص و ویژه است و این طرح باید از شورا مجوز بگیرد چون در مجوزهای کلی ما همه را بر اساس پهنه طراحی کرده‌ایم اگر بخواهد باید مجوز شورا را بگیرد.

حسینی میلانی، نایب رئیس ستاد هماهنگی شورایاری‌های شهر تهران هم در این باره گفت: شورایاران باید خود را به ابزارهایی که شورای پنجم برای آنها تدارک دیده است، توانمند کنند. یکی از آنها پیوست ترافیکی ساختمان‌های بزرگ است. این پیوست ابزار مهمی است که الزامات مهمی را ایجاد می‌کند که براساس آن، ساختمان‌هایی که اندازه‌شان از حدی بزرگ‌تر می‌شود باید دارای پیوست‌های محیط‌زیستی و ترافیکی باشند و تهیه آن، باید مطالبه شورایاران باشد.

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به کارآیی سایت شفافیت اظهار کرد: شما با دسترسی به سایت شفافیت می‌توانید تغییر کاربری در پلاک‌های مختلف را دیده و بسنجید که در محله‌تان چه خبر است؛ بخصوص منطقه سه که بافت مسکونی آن در معرض تهدید تجاری‌سازی قرار دارد. به همین خاطر، شورایاران باید خود را به ابزارهای مهم دیده‌بانی تجهیز کنند و در تهیه پیوست‌های محیط‌زیستی و ترافیکی مشارکت داشته باشند.

علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران نیز با ارائه تصویری از مسدود شدن یک پیاده‌رو در منطقه سه شهرداری تهران گفت: این تصویر تقاطع خیابان آفتاب و سئول و نبش بانک گردشگری را نشان می‌دهد که وجود پست برق، پیاده‌رو را مسدود کرده است. در مسیر پیاده رو که عرض مناسب در خیابان وجود دارد یک پست برق وضعیتی را ایجاد کرده است که یک فرد عادی هم نمی‌تواند در آن حرکت کند و برای مسیر فردی که قصد عبور دارد مانع ایجاد کرده است.

اعطا با بیان اینکه ما دائماً شعار مناسب سازی می‌دهیم و طرح و برنامه و ایده ارائه می‌کنیم، گفت: مسائل روشن و واضحی را می‌بینیم که تعجب برانگیز است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در ادامه نسبت به تعلل در اجرای ماده ۱۰۰ تذکر داد و گفت: گزارشاتی در رابطه با تعلل معنادار در اجرای آرای کمیسیون ماده ۱۰۰ در منطقه ٣ به ما رسیده است که به شهردار منتقل کردم اما ظاهراً مرسوم نیست که این مسائل پیگیری شود.

اعطا افزود: در مورد برخی که زور کمتری دارند آرای ماده صد اجرا می‌شود اما در مورد برخی که زور بیشتری دارند و یا ارتباطات ویژه دارند، اجرای آرای ماده صد با تعلل روبروست.

مجید فراهانی؛ رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران نیز پس از استماع گزارش رابط هیأت رئیسه منطقه سه شهرداری تهران گفت: طی بررسی، ابر چالش‌های مناطق و چالش‌های منطقه سه رصد شده است. این منطقه در حوزه توسعه محلی باید مورد توجه قرار گیرد. بودجه منطقه سه کمترین سهم در حوزه توسعه پروژه‌های محلی را دارد.

فراهانی گفت: مهم‌ترین چالش منطقه سه وجود ترافیک و نبود پارک‌های محلی به خصوص در محله‌های امانیه، قبا و آرارات است. بافت منطقه ۳ محل عبور و مرور است به همین دلیل مسئله ترافیک مهم‌ترین مشکل است. نبود پارکینگ محلی در این منطقه مشکل ایجاد کرده و باید به صورت جدی به آن پرداخته شود.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران ادامه داد: از ۱۱ محله‌ای که در منطقه سه داریم، چهار محله ابرچالش خود را نبود میدان عرضه میوه و تره بار می‌دانند یعنی معتقدند این میادین باید ایجاد شود و خواهش من از سازمان میادین و شهردار منطقه توجه به این مهم است.

زهرا صدراعظم نوری نیز در ادامه افزود: مناطق شمالی به ویژه منطقه یک و سه بیشترین تعداد باغات و درختان را دارند و بیشتر از هر منطقه‌ای هم مورد تعرض قرار می‌گیرند. یکی از اقداماتی که باید با جدیت در منطقه دنبال شود، این است که همه پرونده‌هایی که مربوط به تخریب و نوسازی و تخلف پایان کار است، حتماً از کمیسیون ماده هفت استعلام بگیرند تا بتوان در جهت حفظ و گسترش فضای سبز اقدام کرد.

او با اشاره به آرای مربوط به کمیسیون ماده صد گفت: باید نظارت کافی روی اجرای این آرا وجود داشته باشد تا وقتی صادر می‌شود حتماً در منطقه این پرونده‌ها اجرایی شده و حسن اجرای آرا در منطقه پیگیری شود. به ویژه پرونده‌هایی که در ماده صد بررسی می‌شود به تغییر کاربری باز می‌گردد که باید تدبیری اندیشیده شود تا چنین اتفاقی رخ ندهد و یا حق و حقوق شهر و شهرداری ادا شود.

نوری اضافه کرد: مدیریت آبیاری و استفاده از پساب نکته دیگری است که باید مدنظر قرار گیرد و در منطقه گونه‌های کم آب کاشت شده و از کاشت چمن پرهیز شود.

در ادامه این جلسه محمود میرلوحی هم گفت: منطقه ۳ از نظر مکان جغرافیایی تقریباً در قلب پایتخت است. مزیت‌های این منطقه بسیار است و منطقه گردشگری عباس آباد، ونک و بخشی از مناطق اقتصادی ما در این بخش است. پیشنهاد بنده تشکیل یک کارگروه برای استفاده از ظرفیت‌های منطقه است. ما در حال حاضر چندین اقدام متعدد در مناطق انجام می‌دهیم و باید این امور تجمیع شود. اگر این موارد در یک منطقه متمرکز شود به خوبی نتایج این خدمات مشهود می‌شود.

احمد مسجد جامعی نیز در تذکر به رابط شورایار منطقه سه گفت: منطقه سه نسبت به دیگر مناطق شهر مشکلات کم‌تری دارد اما حدود ۷۰ طرح کوچک مقیاس در این منطقه وجود دارد که ناتمام مانده و تکمیل آن‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.

او افزود: ساماندهی جاده شریعتی یا جاده قدیم شمیران نیز در این منطقه در سیاست‌های مدیریت شهری مغفول مانده و باید به آن توجه شود.

مسجدجامعی تصریح کرد: ما باید مشوق‌هایی را برای احیای باغ‌ها توسط صاحبان آنها داشته باشیم و در صورت احیای باغ آرارات مردم منطقه از مزایای آن بهره مند می‌شوند چراکه این باغ دارای چندین قنات است.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تاکید کرد: زمین‌های ده ونک باید به زودی تعیین تکلیف شوند چرا که تا زمانی که تکلیف این املاک به نتیجه نرسد، هیچ اقدام مؤثری در منطقه ۳ تهران نمی‌توان انجام داد. به علاوه یک ملک ۲۷ هزار متری نیز در این منطقه متعلق به شهرداری بوده که قرار بوده در آن هتل ساخته شود اما در ساخت این ملک باید مسئله پارکینگ آن مورد توجه قرار گیرد.

کد خبر 464994

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.