صنایع و حمل ونقل؛ دو متهم آلودگی هوا در زمستان

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اعلام اینکه انواع آلاینده‌های معیار در تهران اندازه‌گیری می‌شوند و برای هر آلاینده معمولا یکی از منابع بیشترین تاثیر را دارد، گفت: آلاینده‌ای که در فصل سرد سال مؤثرتر است، ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون است که مهم‌ترین منابع تولید آن صنایع و حمل و نقل هستند.  

به گزارش ایمنا، به نقل از روابط عمومی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، حسین شهیدزاده با تاکید بر اینکه در مجموعه حمل و نقل و خودروها، بیشترین سهم آلودگی را خودروهای دیزل دارند، تصریح کرد: این خودروها شامل کامیون‌هایی هستند که بیشتر اوقات شب‌ها جابه‌جا می‌شوند و بعد از کامیون‌ها، اتوبوس‌های سرویس، اتوبوس‌های شرکت واحد و مینی‌بوس‌ها بیشترین سهم را در آلودگی هوا دارند.

به گفته وی این اطلاعات مربوط به سال ۹۶ است و اگر صنایع بیش از سال‌های قبل سوخت پرگوگرد بسوزانند، در رتبه اول آلودگی هوا و قبل از حمل ونقل قرار خواهند گرفت.

شهیدزاده با اشاره به اینکه بر اساس اطلاعات سال ۹۶ بعد از حمل ونقل، صنایع بیشترین نقش را در تولید ذرات معلق دارند، اظهار کرد: البته با توجه به اینکه در حال حاضر بخش قابل توجهی از آلودگی به پالایشگاه‌ها، نیروگاه‌ها و صنایع باز می‌گردد که به دلیل افزایش مصرف گاز خانگی سوخت پرگوگرد بیشتری می‌سوزانند و ذرات معلق بیشتری تولید می‌کنند بنابراین احتمال می‌رود سهم صنایع در آلایندگی هوای تهران از حمل و نقل بیشتر شده باشد.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با بیان اینکه بدون تردید صنایع از منابع اصلی آلودگی هوای تهران هستند، گفت: این موضوع هنگامی بیشتر به چشم می‌آید که در یک روز تعطیل و خلوت که خودروهای کمتری در سطح شهر تردد می‌کنند آلودگی هوا بالا می‌رود که مسلماً این افزایش از منبع دیگری به جز حمل ونقل تولید می‌شود و این منبع بیشتر صنایعی هستند که آلودگی آن‌ها وارد شهر می‌شود.

شهیدزاده در پایان با تاکید بر اینکه این شرکت، منابع تولید آلودگی را صرفاً در محدوده شهر تهران اندازه‌گیری می‌کند و خیلی از منابع تأثیرگذار بر آلودگی هوای تهران ممکن است دورتر از شهر باشند و ما برای اندازه‌گیری آنها دسترسی نداشته باشیم، تصریح کرد: حتی ذرات معلق بزرگ‌تر از ۱۰ میکرون که عموماً شامل گرد و خاک هستند، ممکن است از فاصله بسیار دور وارد تهران شده و بر آلودگی هوای این کلانشهر اثرگذار باشند.

کد خبر 464977

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.