احمدی نژاد افشاگری می‌کند؟

فعالیت و اظهارنظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بسته سیاسی به ارائه گزیده اخبار منتشر شده در ۲۴ ساعت گذشته می‌پردازد.

روایت حمیدرضا ترقی درباره رویکردهای انتخاباتی اصولگرایان

حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه در پاسخ به این سوال که چرا جریان اصولگرایی برای انتخابات ریاست جمهوری در درون خود وحدت نداشته است، گفت: یکی از عوامل عدم وحدت به سبب تنوع شرکت‌کننده‌ها در انتخابات و تفاوت شاخص‌های نامزدها به نسبت یکدیگر است.

وی افزود: علاوه بر این‌، فشار جریان‌ها و تشکل‌های سیاسی باعث شده تا اصولگرایان حاضر به حرکت و تصمیم جمعی نباشند؛ موضوعی که البته تا جایی هم به خود نامزدها بازمی‌گردد که حاضر به پذیرش فقدان جایگاه اجتماعی و رای‌آوری شأن نبوده و تصور این است که عده‌ای که هوادارشان هستند از آن‌ها حمایت داشته و اکثریت قابل توجهی را تشکیل می‌دهند؛ بنابراین هر طور شده باید وارد عرصه رقابت شوند؛ موضوعاتی که بسیاری از آنها به نوعی اشتباه محاسباتی، فشار جریانات و گروه‌های سیاسی و تفاوت شاخص‌ها و توانمندی‌های افراد محسوب شده که یکی از عوامل اصلی در عدم وحدت است.

این فعال سیاسی ادامه داد: علاوه بر این زمانی که در یک ائتلاف فصل‌الخطاب قابل توجهی نباشد این پدیده هم رخ می‌دهد؛ معتقدم که در حال حاضر مهم‌ترین نکته این است که جریانات سیاسی باید در ابتدا بر سر مصداق‌ها به تفاهم برسند و یک مصداقی را دنبال کنند که بتواند در همه گروه‌ها وحدت ایجاد کند.

ترقی تاکید کرد: به طور قطع از تکثر نمی‌توان به وحدت دست یافت، بلکه باید از وحدت روی مصداق‌ها به ائتلاف رسید؛ در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ هم مشکل اصولگرایان این بود که نامزدها دیر به تفاهم رسیدند و اگر زودتر به تفاهم می‌رسیدند ائتلاف زودتر اتفاق می‌افتاد؛ اما متأسفانه شیوه مناظره و تخریب رقیب برخی از عوامل ناکامی اصولگرایان بود.

بحث تمایل بایدن به مذاکره با اصولگرایان مطرح است؟

فداحسین مالکی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه در مجلس در پاسخ به این پرسش که این ادعای برخی از اصولگرایان مبنی بر اینکه اصولگرایان و انقلابیون بهتر از اصلاح‌طلبان و دولت روحانی در سیاست خارجی و مذاکرات عمل می‌کنند را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: برخی کشورها از جمله چین در بحث قرارداد ۲۵ ساله با ایران چنین پیش بینی و فرضیه‌ای را داشت که بعداً نیز این موضوع را تأیید کرد. چینی‌ها خیلی علاقه ندارند که این قرارداد را با دولت فعلی اجرایی کنند. آنان منتظر دولت بعدی هستند که تصور می‌شود دولت بعدی یک دولت اصولگرا خواهد بود.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی در مورد برخی اظهارات در پیرامون تمایل اصولگرایان برای مذاکره با واشنگتن تصریح کرد: ما در بحث آمریکا نباید مسائل کلیدی را تا سطح جناح‌های سیاسی و احزاب تنزل بدهیم. این موضوع با منافع ملی کشور گره خورده است و چه اصولگرایان و چه اصلاح‌طلبان نباید در این خصوص از خطوط قرمز عدول کنند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته درباره دولت بایدن که گفته می‌شود شاید علاقمند به مذاکره با ایران باشد، این مساله (تمایل مذاکره با اصولگرایان) مطرح است و علائمی درباره این مساله وجود دارد. اما مساله مهم برای ما این است که آمریکاییان می‌خواهند سر چه مسأله‌ای با ایران مذاکره کنند؟ اگر تصمیم آنان مذاکره درباره برجام باشد که ما قبول نداریم. آنان باید اول از هر چیز درباره تعهدات معوقه خودشان در قبال برجام صحبت کنند. چراکه اساساً پرونده برجام بسته شده است پس مذاکره معنی ندارد. اما اگر بحث و مذاکره درباره موضوعات دیگری باشد، باید مشخص شود تا ایران نظر خودش را درباره آنکه مذاکره می‌کند یا نه، اعلام کند.

مالکی با بیان اینکه اصولگرایان بیشتر از اصلاح‌طلبان در مذاکرات و سیاست خارجی، منافع ملی و حقوق مردم را در نظر گرفته و مراقب هستند که معیارهای انقلاب و ارزش‌های نظام پایمال نشود، اظهار کرد: شرایط امروز کشور خوب نیست، مردم نجیبمان حال و روز خوبی ندارند، زندگی روزمره مردم به سختی سپری می‌شود، بیکاری جوانان در کشور غیر قابل تحمل است متأسفانه دولت اعتدال و اصلاحات هم صرفاً نظاره‌گر خوبی ست و به میخ و به نعل میزند، از ین شاخه به آن شاخه می‌پرند، در حالی که چنین شرایطی در دولت سابق که یک دولت اصولگرا بود مشاهده نمی‌شد.

وی با اشاره به ظریف و جلیلی گفت: موضوع اصلی بحث منافع ملی است که باید رعایت شود. آقای جلیلی بر مواضع خودشان ایستادگی می‌کرد و به این سادگی امتیاز نمی‌داد ولی در این دولت، دوستان این تصور را داشتند که اگر امتیاز بدهند طرف مقابل با خواسته آنان موافقت خواهد کرد ولی دیدیم که چنین اتفاقی رخ نداد.

واکنش رئیس جمهور سابق به احتمال رد صلاحیت شدنش از سوی شورای نگهبان

محمود احمدی‌نژاد در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی الشرق به موضوعاتی درباره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ و حضورش در این انتخابات پرداخته است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا حاضر به گفت‌وگو درباره حضورش در انتخابات ۱۴۰۰ نیست، گفت: من فکر می‌کنم که درباره هر موضوعی باید در زمان خودش صحبت شود. امروز مسائل مهمتری در منطقه و کشور ما جریان دارد که من وقتم را به آنها اختصاص داده‌ام. مسائل ملت ایران و عموم مسائل منطقه برای بنده اولویت دارد و تمرکز بنده نیز بر این گونه مسائل است و البته هر وقت لازم شد درباره انتخابات هم نظر خودم را مطرح خواهم کرد.

رئیس جمهور سابق کشور درباره رد صلاحیت شدنش از سوی شورای نگهبان تاکید کرده است: درباره این موضوع هم باید در وقت خودش صحبت کرد و در سوال اول پاسخ آن را دادم.

احمدی نژاد در پاسخ به این سوال که «به فرض اینکه شما کاندیدا شدید و در انتخابات به پیروزی رسیدید، در آن صورت ما در سیاست خارجی ایران چه تغییری را شاهد خواهیم بود؟» گفت: فارغ از انتخابات، بنده همیشه دیدگاهم را درباره سیاست خارجی و تحولات بین‌المللی اعلام کرده‌ام و معتقدم که تحت هر شرایطی باید آن اصول را پیگیری کنیم زیرا در سایه آن بسیاری از مسائل و مشکلات منطقه‌ای و جهانی حل و فصل خواهد شد. بر این باورم که بین همه کشورها و ملت‌ها اصل بر رابطه بر اساس عدالت و احترام و دوستی است. عدالت، دوستی، احترام، رفاه و امنیت باید برای همه وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: جهان در حال تغییرات صریحی است. دوره جناح بازی‌های سیاسی به پایان رسیده است. اینکه چند گروه تشکیل شوند و برای قدرت با یکدیگر رقابت کنند و ملت‌ها سوخت موتور این جناح‌های قدرت باشند. اینکه یک عده قلیلی در دنیا تصمیم بگیرند و برای ملت‌ها تصمیم بگیرند. این دوره و دوره سلطه‌گری و داروینیسم سیاسی به پایان رسیده و فصل اعمال اراده ملت‌ها آغاز شده است. برای اینکه ما بتوانیم دنیای بهتری سرشار از امنیت و رفاه بسازیم و از آزادی و عدالت و احترام برخوردار باشیم، همه ملت‌ها و انسان‌ها باید در این تلاش مشترک، مشارکت داشته باشند. هیچ فرد یا گروهی نباید خودش را برتر از دیگران بداند. من معتقدم که مسابقه ویرانگر تسلیحاتی باید کنار گذاشته شود و از بین برود و ادبیات تهدید و سلطه‌گری پایان یابد. دوستی و محبت و احترام باید جایگزین دشمنی و خودخواهی و برتری‌جویی شود.

رئیس جمهور سابق کشور در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود که اگر شما رد صلاحیت شوید، قصد دارید اسراری را افشا کنید، آیا چنین چیزی درست است؟، گفت: در خصوص انتخابات انشاالله در وقتش صحبت خواهم کرد.

باقری: در ارتباط با پرونده سردار سلیمانی ۴۸ متهم شناسایی و تحت تعقیب هستند

علی باقری، دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران در مورد پرونده ترور سردار سلیمانی، اظهار کرد: در ارتباط با پرونده شهید حاج قاسم سلیمانی ۴۸ متهم شناسایی شدند و اقدامات لازم برای تحت تعقیب قراردادن آن‌ها انجام شده است.

وی افزود: از کشورهایی که به نوعی دخیل و درگیر در این جنایت ترور بودند، درخواست شده که اطلاعات و مستندات را در اختیار دستگاه قضائی ایران قرار دهند.

دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران گفت: آخرین کشور آلمان بود؛ اخبار و اطلاعاتی به دست ما رسید که پایگاه آمریکایی‌ها (رامشتاین) در آلمان در تبادل اطلاعات میان پهپادهای آمریکایی که در جنایت ترور شهید سلیمانی درگیر بودند دخیل بوده است.

صلاحیت مهدی کروبی رد شد

اسماعیل گرامی مقدم، سخنگوی فعلی حزب اعتماد ملی از تصمیم کمیسیون ماده ۱۰ احزاب وزارت کشور درباره عضویت چهار نفر از اعضای شورای مرکزی حزب متبوعش خبر داد و گفت که صلاحیت خودش، آقای ابوالحسنی، حسین کروبی (فرزند مهدی کروبی) و مهدی کروبی را رد شده است.

الیاس حضرتی قائم مقام حزب اعتماد ملی در گفت‌وگویی به این تصمیم وزارت کشور انتقاد و اعتراض کرده است.

کنگره حزب اعتماد ملی ششم مهرماه سال ۹۷ برگزار شده بود و مهدی کروبی غیابی در انتخابات شورای مرکزی شرکت داده شده بود.

الیاس حضرتی که در مجلس دهم نمایندگی مردم تهران را بر عهده داشت و هم اکنون مدیر مسئول روزنامه اعتماد ملی است، با ۴۰۹ رأی به عنوان قائم مقام دبیرکل انتخاب شد تا در غیاب مهدی کروبی امورات حزب را پیش ببرد.

کد خبر 464893

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.