کیت تشخیص سریع کرونا با دقت بالا در شرف تولید

رئیس هیئت مدیره شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته اعلام کرد که پنج میلیارد تومان تسهیلات به یک شرکت برای تولید کیت تشخیص سریع کرونا با دقت ۹۸ درصد پرداخت کرده که وضعیت آن دیروز نهایی شده و این محصول در شرف تولید است.

به گزارش ایمنا، رضا نقی پور اصل در نشستی خبری با بیان اینکه دقت تست پی سی آر در بهترین حالت ۹۵ درصد و به طور کلی دقت تشخیص سریع کرونا کمتر است و ممکن است تا ۲۵ درصد هم خطا داشته باشد، اظهار کرد: پیش‌تر هم چند شرکت در حوزه کیت تشخیص سریع کرونا فعالیت کردند و در این بخش شرکت‌هایی که از صندوق حمایت از صنایع پیشرفته تسهیلات دریافت کردند تاکنون ۵۲۵ هزار کیت تشخیص کرونای سریع تولید کردند، اما دقت آن‌ها به اندازه کیت‌های جدید که در شرف تولید است، نبود. البته کیت‌های قبلی باعث کاهش هزینه آزمایش تشخیص کرونا به ۱۱۵ هزار تومان شد.

نیاز صندوق بیش از ۴۶ برابر سرمایه آن!

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به نیاز کل صنایع پیشرفته کشور به ۷۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات، گفت: البته همه این شرکت‌ها وابسته به وزارت صمت نیستند، بنابراین در حال حاضر صندوق حمایت از صنایع پیشرفته برای پاسخ به نیاز متقاضیان خود به ۷ هزار میلیارد تومان منابع نیاز دارد. اما منابع این صندوق در حال حاضر معادل ۱۵۰ میلیارد تومان است و در چنین شرایطی به دلیل محدودیت‌ها از بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ به ۱۰۰ متقاضی تسهیلات پرداخت می‌شود.

نقی پور درباره حمایت از صنایع لوازم خانگی نیز گفت: اگر تولیدکنندگان لوازم خانگی به سمت استفاده از اینترنت اشیا بروند، صندوق حمایت از صنایع پیشرفته می‌تواند به آن‌ها کمک کند.

البته به گفته وی، هرچند معاونت طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت پیگیر افزایش سرمایه این صندوق است، اما هیچ‌گونه افزایش سرمایه در بودجه ۱۴۰۰ دیده نشده است.

مدیرعامل صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته گفت: در ۹ ماهه امسال یک‌هزار و ۵۰ میلیارد ریال تسهیلات مصوب داشتیم که به ۵۷ شرکت پرداخت شده یا در مراحل پرداخت است. این آمار معادل عملکرد ۱۲ ماهه پارسال صندوق است و پیش بینی می‌شود تا پایان سال رشد ۳۰ تا ۳۵ درصدی نسبت به پارسال داشته باشیم.

به گفته وی از ابتدای امسال تا پایان آذرماه استان‌های اصفهان، البرز، آذربایجان شرقی، تهران، خراسان رضوی و فارس بیشترین تسهیلات را در اختیار شرکت‌های مستقر قرار دادند. فقط در حوزه فناوری اطلاعات، حدود ۲۰۰ میلیارد ریال تسهیلات از سوی صندوق در اختیار شرکت‌ها قرار گرفت و پس از آن گروه‌های الکترونیک و نانو الیاف‌ها بیشترین تسهیلات را دریافت کردند.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته با بیان اینکه در ۹ ماهه امسال در حوزه صدور ضمانت‌نامه نیز نزدیک به یک‌هزار و ۱۰ میلیارد ریال ضمانت‌نامه صادر شده است که در حوزه آی. سی. تی ۷۵ شرکت ۶۳۰ میلیارد ریال ضمانت‌نامه دریافت کردند، پیش‌بینی کرد که برای سال ۱۴۰۰ درآمدهای شرکت بین ۹۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش داشته باشد که از محل سود سپرده‌ها و تسهیلات ارزان قیمت و زودبازده امکان پذیر خواهد شد.

نقی‌پور اصل در ادامه با بیان اینکه در نظر داریم از طریق صدور ضمانت‌نامه برای مگاپروژه ها اقدام کنیم که می‌تواند درآمدهای صندوق را افزایش دهد، تصریح کرد: مجموع تسهیلات داده شده و ضمانت نامه‌های انجام شده از شرکت‌ها در ۹ ماه گذشته توانسته زمینه اشتغال به کار ۱۷ هزار و ۳۶۴ نفر- ماه را در آن شرکت‌ها ایجاد کند که به‌طور میانگین معادل یک‌هزار و ۵۰۰ نفر اشتغال پایدار می‌شود.

منبع: ایسنا

کد خبر 464876

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.