احداث ۱۵ هزار واحد مسکونی ویژه مددجویان کمیته امداد

مدیرکل تأمین مسکن و امور مهندسی ساختمان کمیته امداد از احداث ۱۵ هزار واحد مسکونی ویژه مددجویان تحت پوشش کمیته امداد در ۹ ماه گذشته خبر داد.

به گزارش ایمنا، احمدرضا دالوند مدیرکل تأمین مسکن و امور مهندسی ساختمان کمیته امداد، اظهار کرد: یکی از مباحث اصلی کمیته امداد احداث مسکن برای مددجویان تحت پوشش است. چرا که یکی از ارکان توانمندسازی تأمین مسکن برای افراد تحت پوشش است و مسکن گران‌ترین خدمتی است که توسط امداد به مددجویان ارائه می‌شود.

وی افزود: در دو سال اخیر اقدامات مؤثری برای تأمین مسکن مددجویان انجام شده و علی‌رغم اینکه مشکلاتی در یک سال اخیر مشکلاتی به وجود آمده است اما توانسته‌ایم برنامه‌های خود در این حوزه اجرا کنیم.

مدیر کل تأمین مسکن و امور مهندسی ساختمان کمیته امداد خاطرنشان کرد: احداث و خرید مسکن، تعمیرات منازل مددجویان، احداث حمام، سرویس بهداشتی و گازرسانی در مناطق روستایی و محروم و همچنین ورود به ساخت مسکن در حوادث طبیعی از جمله سیل و زلزله از جمله سرفصل‌های تهیه شده در حوزه مسکن کمیته امداد محسوب می‌شود.

دالوند تصریح کرد: منازل ساخته شده توسط کمیته امداد از استحکام قابل قبولی برخوردار هستند چرا که نظارت‌های مستمری در فرآیند ساخت این واحدها توسط کمیته امداد انجام می‌شود. احداث مسکن برای مددجویان تحت پوشش کمیته امداد از سه منبع مالی انجام می‌شود که از آن جمله می‌توان به تأمین منابع از طریق حوزه مشارکت‌های مردمی، منابع دولتی و همچنین منابع صندوق ولایت امداد اشاره کرد.

مدیرکل تأمین مسکن و امور مهندسی ساختمان کمیته امداد گفت: در دو سال گذشته تفاهمنامه‌های متعددی با دستگاه‌ها و سازمان‌ها برای احداث مسکن برای افراد تحت پوشش کمیته امداد به امضا رسیده که از آن جمله می‌توان به احداث ۱۰ هزار واحد مسکونی با همکاری بنیاد مستضعفان و همچنین احداث ۱۰ هزار واحد مسکونی با ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) اشاره کرد که پیش‌نویس این تفاهم‌نامه آماده و طی ۲، ۳ هفته آینده به امضا خواهد رسید.

دالوند تصریح کرد: امضای تفاهم‌نامه با سازمان برنامه و بودجه، سپاه، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از دیگر برنامه‌های کمیته امداد در موضوع مسکن محسوب می‌شود و حوزه محرومیت‌زدایی سپاه اقدامات خوبی را در بخش مسکن محرومان در مناطق روستایی و محروم انجام داده است. همچنین تفاهم‌نامه‌ای با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای احداث ۴ هزار واحد مسکونی در حاشیه شهر زاهدان و چابهار به امضا رسیده است که مشابه این تفاهمنامه در چند هفته آینده در حاشیه شهر مشهد به امضا خواهد رسید.

مدیرکل تأمین مسکن و امور مهندسی ساختمان کمیته امداد ادامه داد: در برنامه امسال کمیته امداد احداث ۶۴ هزار واحد مسکونی و تأمین ۴۹ هزار و ۵۸۱ هزار واحد مسکونی تأکید شده است که از ۶۴ هزار واحد مسکونی نزدیک به ۱۵ هزار واحد تکمیل و تحویل خانواده‌های تحت پوشش امداد شده است و سایر واحدها نیز در مراحل مختلف قرار دارند. از ۴۹ هزار و ۵۸۱ واحد تعمیری مسکن؛ ۲۸ هزار و ۹۰۴ واحد تعمیر شده‌اند و مابقی نیز در فرآیند کاری قرار دارند.

وی با اشاره به بازدیدها و سفرهای استانی رئیس کمیته امداد خاطرنشان کرد: بنا بر تصمیم اخذ شده در این سفرها قرار شده است گازرسانی برای واحدهای مسکونی مددجویان در مناطق محروم و همچنین احداث سرویس بهداشتی و حمام برای این واحدها در دستور کار قرار بگیرد که فرآیند شناسایی آنها انجام شده است و ۴۸ هزار و ۸۷۹ خانوار نیاز به گازرسانی دارند که این موضوع در دستور کار قرار گرفته است. علاوه بر اینکه ۳۹ هزار و ۹۰۳ واحد نیز نیاز به سرویس بهداشتی و ۳۳ هزار و ۹۰۶ واحد نیز نیاز به حمام در مناطق محروم دارند که این موارد برای ساخت در دستور کار قرار دارند.

مدیرکل تأمین مسکن و امور مهندسی ساختمان کمیته امداد تصریح کرد: برای احداث حمام و سرویس بهداشتی و گازرسانی واحدهای مسکونی مددجویان در مناطق مختلف قرار بر این شده است که ۵۰ درصد از منابع مورد نیاز توسط استان و مابقی توسط کمیته امداد تأمین شود.

دالوند گفت: همچنین بنا بر تفاهم‌نامه انجام شده با قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه قرار است ۶ هزار و ۵۰۰ هزار واحد برای مددجویان احداث شود که احداث این واحدها از سال گذشته آغاز شده است و تا امروز دو هزار و ۳۶۰ واحد احداث و واگذار شده است. مابقی واحدها در دستور کار قرار دارند.

وی ادامه داد: همچنین تفاهم‌نامه‌ای با سازمان برنامه و بودجه برای احداث واحدهای مسکونی ویژه مددجویان تحت پوشش کمیته امداد در سال گذشته در سه استان خراسان جنوبی کرمان و سیستان بلوچستان به امضا رسیده است که بر اساس این تفاهم‌نامه قرار است ۱۶ هزار واحد در این مناطق احداث شود که از این تعداد پنج هزار واحد در خراسان جنوبی، ۵ هزار واحد در کرمان و ۱۶ هزار واحد در سیستان و بلوچستان احداث خواهد شد که تا سال گذشته ۶۰۸ هزار و ۵۰۰ واحد ساخته و واگذار شد و مابقی واحدها در دستور کار قرار دارند همچنین دو هزار و ۱۰۵ واحد از ۱۶ هزار واحد اشاره شده نیز آماده واگذاری هستند.

مدیرکل تأمین مسکن و امور مهندسی ساختمان کمیته امداد ادامه داد: همچنین بر اساس تفاهم‌نامه انجام شده با صندوق توسعه ملی قرار است هزار واحد برای ایتام تحت پوشش امداد احداث شود که این تفاهم‌نامه در اواسط امسال به امضا رسیده است به طوری که در یک بازه زمانی ۴۵ روزه ۲۲ واحد مسکونی برای این افراد احداث و واگذار شده است.

وی همچنین از احداث مسکن برای مددجویان سیل زده در فروردین ماه سال گذشته خبر داد و گفت: ۲۵ هزار و ۷۰۸ واحد نیاز به تعمیرات داشتند که از این تعداد ۱۵ هزار و ۳۳۴ واحد تعمیر و واگذار شد همچنین ساخت ۱۰ هزار واحد نیز در دستور کار قرار گرفت که از این تعداد تنها ۷۸ واحد مسکونی به دلیل عدم تأمین زمین هنوز آماده نشده است که ظرف ۲، ۳ ماه آینده نیز این واحدها تکمیل و واگذار خواهد شد.

منبع: تسنیم

کد خبر 464804

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.