پدیده هاله ماه چیست و چگونه اتفاق می‌افتد؟ + عکس

کارشناس مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان گفت: برای اینکه پدیده هاله بزرگ ماه اتفاق بیفتد، سرمای هوا، وجود لایه نازکی از ابر سیروس و نزدیکی ماه به حالت بدر باید باشد.

علیرضا بوژ مهرانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: هاله بزرگ ماه زمانی شکل می‌گیرد که هوا در سطح زمین سرد باشد و در فصول پاییز و زمستان یک لایه ابر بسیار نازک در لایه‌های فوقانی جو زمین و در ارتفاع پنج تا ۱۰ کیلومتری از سطح زمین وجود داشته باشد که معمولاً ابرهای سیروسی در این لایه حضور دارند و چنان نازک هستند که نور ستارگان از آن‌ها عبور می‌کند.

کارشناس مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان تصریح کرد: چنانچه شرایط مناسب باشد در ارتفاع پنج تا ۱۰ کیلومتری از سطح زمین، قطرات ریز آب تبدیل به یخ می‌شود و چنانچه ماه بین شب دهم تا حدود شب بیستم و نزدیک به بدر کامل باشد، بازتابش ماه توسط کریستال‌های ریز یخ موجب ایجاد حلقه بزرگی در اطراف ماه می‌شود که به آن هاله بزرگ ماه می‌گویند.

بوژمهرانی اضافه کرد: سرمای هوا، وجود لایه نازکی از ابر سیروس و نزدیکی ماه به حالت بدر باید باشد تا پدیده هاله بزرگ ماه اتفاق بیفتد.

کارشناس مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان تاکید کرد: امروز آسمان تمام ابری است و در چنین شرایطی نور ماه نیز به زمین نمی‌رسد، این شرایط دیشب مهیا بود، اما این پدیده هر از گاهی در فصول سرد سال (پاییز و زمستان) اتفاق می‌افتد.

کد خبر 464714

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.