کاهش بیماری کرونا در کشور؛ دستاورد بزرگ طرح شهید سلیمانی

دبیر علمی طرح شهید قاسم سلیمانی گفت: اجرای این طرح با وجود گذشت تنها چند هفته، فراتر از حد انتظار در کاهش روند بیماری کرونا نقش داشته است.

به گزارش ایمنا، دکتر حمید سوری دبیر علمی طرح سلیمانی، اظهار کرد: انتظار داشتیم که پس از یک ماه از اجرای طرح شهید سلیمانی ۱۰ درصد در مرگ و میرها و حدود ۳۰ درصد در میزان بستری‌ها کاهش یابد که هم اکنون به موفقیت‌های بهتری در این زمینه دست یافتیم.

وی تصریح کرد: هنوز زود است تا تأثیر هر یک از مداخلات اخیر به دقت مشخص شود اما می‌توان گفت که این طرح در کنترل بیماری کرونا نقش مؤثری داشته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: این طرح به استناد مطالعات بومی مناسب، استفاده از تجربیات کشورهای موفق و بهره‌ گیری از مقالات علمی بین‌ المللی به اجرا درآمد به عبارتی پشتوانه این طرح هم علم دنیا بود و هم مطالعات بومی و دانش اپیدمیولوژی است.

سوری با یادآوری این که طرح شهید سلیمانی بر پایه پیشگیری است و به عبارتی پیشگیری اولویت اصلی آن است، خاطرنشان کرد: مراقبت از بیماری، تشخیص زودرس، شناسایی به موقع افراد در تماس با بیمار از دیگر اولویت‌های اجرای این طرح است.

وی تاکید کرد: این طرح با مشارکت مردمی در حال اجراست و توان بسیج، خانه‌ها و شبکه‌های بهداشت به خدمت گرفته شده است. شاید یکی از کم هزینه‌ ترین طرح‌هایی که انتظار خوبی از آن داریم، طرح شهید قاسم سلیمانی است.

روند بیماری کرونا شکننده است

این اپیدمیولوژیست ادامه داد: هرچند روند بیماری در حال کاهش است و مرگ و میر به کمتر از یک سوم رسیده اما روند ابتلاء به کرونا همچنان شکننده است و با ساده انگاری مردم به راحتی همه موفقیت‌ها در این زمینه به باد می‌رود.

سوری افزود: رعایت نکردن توصیه‌های بهداشتی فقط یک کار شخصی نیست بلکه می‌توانند سبب ایجاد مشکلات جدی و حتی از دست دادن جان افراد دیگری شود.

وی رعایت پروتکل‌های بهداشتی را یک مسؤولیت اجتماعی دانست و گفت: اپیدمی کرونا یک مساله صنفی، گروهی و حزبی نیست و همه مردم باید دست به دست هم دهند تا این بیماری مهار شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: هیچ وزارت بهداشتی در اقصی نقاط جهان به تنهایی، توانایی کنترل و مهار اپیدمی کرونا را ندارد و این کار بار مضاعفی را بر دوش مردم دنیا تحمیل می‌کند.

سوری به ایرنا گفت: مغز متفکر و قوت محرک اصلی مقابله با این اپیدمی وزارت بهداشت بوده است و با همراهی، همفکری دستگاه‌ها به موفقیت‌های خوبی دست خواهیم یافت.

کد خبر 464711

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.