کوکاکولای سابق مشهد کارخانه نوآوری می شود

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد گفت: ایده بازآفرینی کارخانه قدیم کوکاکولا در شورای پنجم مطرح شد و مراحل طراحی، امکان‌سنجی و ایجاد کارخانه نوآوری اجرا شد و اکنون آماده افتتاح است.

محمدهادی مهدی‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به آماده افتتاح شدن کارخانه نوآوری مشهد، اظهار کرد: شهرداری در سنوات گذشته کارخانه کوکاکولا سابق مشهد را که به دلیل توسعه شهر در بافت شهری قرار گرفته بود از مالکان آن خریداری می‌کند و ابتدا قرار بود ساختمان آن تخریب و در آن بلندمرتبه‌سازی شود.

وی افزود: شورای پنجم با هدف بازآفرینی اراضی قهوه‌ای یعنی زمین‌هایی که قبلاً دارای کاربری صنعتی یا خدماتی بوده و در نتیجه گذار به وضعیت جدید خالی از نیروی انسانی و کاربری شده و با رویکرد حفظ سازه ساختمان کارخانه قدیمی کوکاکولا، ایده تبدیل آن به کارخانه نوآوری را داد.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: کارخانه‌های نوآوری تجربه قابل قبولی در دنیا بوده و از سیلیکون‌ولی ایالات متحده شروع شد و به سمت اروپا و کشورهای جنوب شرق آسیا توسعه پیدا کرد؛ نمونه ایرانی آن نیز در جاده تهران - کرج با نام کارخانه آزادی شکل گرفته و تجربه مثبتی بوده است.

وی ادامه داد: مشهد علی‌رغم داشتن دانشگاه‌های بزرگ، خلأ وجود چنین عنصری را احساس می‌کرد بدین سبب ایده بازآفرینی کارخانه قدیم با توجه به نزدیکی آن به دانشگاه فردوسی، مطرح شد و مراحل طراحی، امکان‌سنجی و ایجاد کارخانه نوآوری اجرا شد و اکنون آماده افتتاح است.

مهدی‌نیا خاطرنشان کرد: کارخانه نوآوری مشهد شامل فضای کاری مشترک و فضای اختصاصی برای شتاب‌دهنده‌ها و استارتاپ‌ها بوده و فضاهای سبز و فراغتی نیز به عنوان مکمل آن در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به مطرح شدن ایده ایجاد رصدخانه شهری در کارگروه فناوری زیرمجموعه کمیسیون بودجه شورای شهر مشهد، افزود: اکنون تهران رصدخانه شهری دارد و در مشهد نیز مصوب شد که بخشی از کارخانه نوآوری به ایجاد رصدخانه اختصاص یابد و همزمان با یکدیگر افتتاح شود.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: در این بخش بزرگترین ویدئووال کشور نصب شده است با بتواند پایگاهی برای هسته اصلی مرکز اطلاعات و آمار شهری به ویژه زیرساخت اطلاعات مکانی (SDI) مشهد بوده و امکان جمع‌آوری و استفاده از اطلاعات برای بخش‌های مختلف شهرداری و مدیریت شهری را فراهم کند.

وی ابراز امیدواری کرد کارخانه نوآوری مشهد بتواند مرجعی برای جوانان این شهر باشد تا ایده‌های خود در جهت حل معضلات شهری را به مرحله تجاری‌سازی برسانند.

کد خبر 464708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.