عربستان در پی ترور من است/باید با دوره باقی‌مانده ترامپ با هوشیاری تعامل کرد

دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت: از پنج سال پیش بنده به درخواست عربستان و با تأیید آمریکا و اسرائیل هدف ترور بوده‌ام و از چند طرف به ما هشدار داده اند.

به گزارش ایمنا به نقل از العالم، سیدحسن نصرالله در ابتدای گفت‌وگو، میلاد حضرت مسیح و سال نو میلادی را به همه مسیحیان در لبنان و جهان تبریک و تهنیت گفت و آرزو داشت تا سال پیش رو با سال‌های قبل تفاوت داشته باشد.

وی سپس فرا رسیدن سالروز شهادت شهیدان حاج قاسم سلیمانی، فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و «ابومهدی المهندس را تسلیت گفت.

دبیرکل حزب الله لبنان درباره احتمال اینکه رئیس جمهور فعلی آمریکا در روزهای آینده دست به اقدام بزند، گفت: همه احتمالات دراین‌باره به ویژه به دلیل نوع شخصیت ترامپ که جنون بزرگی و عظمت دارد، وارد است ولی همه این اظهارات و اقدامات در قالب جنگ روانی آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه محور مقاومت است.

نصرالله ادامه داد: هیچکس اطلاعاتی موثقی در خصوص این اقدام ندارد ولی تحلیل‌هایی در این خصوص شکل گرفته است و همه طرف‌ها در حال تحلیل و پیش بینی هستند.

وی با بیان اینکه با شخصیتی مثل ترامپ که دچار رفتارهای جنون‌آمیز متعدد از جمله جنون خودبزرگ‌بینی و جنون اقدام و جنون رسانه‌ای است‏، هر چیزی امکان پذیر است اظهار کرد: باید در مدت زمان باقی مانده از زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ باید با هشیاری و احتیاط رفتار کرد و ما باید در این مرحله هفته‌های کم باقیمانده هوشیار و آگاه باشیم تا ما را غافلگیر نکنند.

نصرالله تصریح کرد: این مسئله فقط به طرف‌های خارج از آمریکا از جمله ایران, لبنان‏، فلسطین و سایر کشورها مربوط نیست بلکه در داخل آمریکا نیز سران دو حزب نگران هستند این رئیس جمهور خشمگین و مجنون در چند روز مانده تا پایان ریاست جمهوری‌اش چه کاری انجام خواهد داد.

وی افزود: از پنج سال پیش بنده به درخواست عربستان و با تأیید آمریکا و اسرائیل هدف ترور بوده‌ام و از چند طرف به ما هشدار داده اند. در سال‌های اخیر عربستان عقلانی و منطقی رفتار نکرده مثلاً در جنگ یمن بر اساس کدام اصول و منافع بوده؟ که فقط از سر کینه و خشم است آنها با همه جنبش‌های مقاومت مشکل دارند و در دهه اخیر شریک اسرائیل و آمریکا بودند و همه می‌دانند آنان دارای افکار داعشی افراطی هستند.

دبیرکل حزب الله لبنان ادامه داد: در عراق نیز همه می‌دانند جوانان سعودی هنوز در دادگاه‌های عراقی حضور پیدا می‌کنند هزاران سعودی در عراق خود را میان مردم بی گناه زنان مساجد و کلیساها منفجر می‌کنند کینه کوری بر دل دارند و بر اساس آن می‌خواهند طرح‌های خود را پیش ببرند چون پولدار هستند فکر می‌کنند می‌توانند هر کاری بکنند.

نصرالله تاکید کرد: ترور حاج قاسم طرح سه‌گانه آمریکا صهیونیستی سعودی است اما فقط ترامپ می‌توانست از عهده این کار بربیاید اما عربستان تحریک کرد و هزینه داد؛ زیرا سعودی‌ها فقط پول می‌دهند و هزینه می‌کنند ترور حاج قاسم با وجودی که شبانه انجام شد اما مثل روز روشن بود زیرا عوامل ترور پرواز و تحرکات حاج قاسم را زیر نظر داشتند و با ترور مغنیه و شهید فخری زاده و حتی عباس موسوی تفاوت داشت. ترامپ صراحتاً در تبلیغات انتخاباتی گفته بود من حاج قاسم را کشتم.

وی افزود: شهید قاسم سلیمانی از بعد انسانی و اخلاقی، بسیار منحصر به فرد بود و راز موفقیت وی شخصیت اخلاقی و انسانی وی بود ژنرال‌ها معمولاً دارای تیپ و پرستیژی و شیوه نامه‌ها و حد و مرزها هستند اما وی که مسئولیت بزرگی در ایران نیروی بزرگ منطقه داشت بسیار متواضع بود و در اولین دیدار نیم ساعت یک ساعت اول تصور می‌کردی در برابر یک دوست، رفیق و محبوب هستی انگار سالیان سال وی را می‌شناختی اصلاً تصنعی نبود حاضر بود برای دیگران جانفشانی کند.

دبیرکل حزب الله لبنان ادامه داد: شهید سلیمانی بسیار عاطفی و احساسی بود یک بار می‌خواستیم به مشهد برویم در مسیر فرودگاه قبل از جنگ ۲۰۰۶ در خودرویی بودیم که یک خانم و بچه در حال عبور از خیابان تصادف می‌کنند، وی خیلی نگران شد؛ گویی همسر و بچه‌ی خودش بودند. راننده را متوقف کرده و پیاده شد، در حالی که پروتکل‌ها اجازه چنین کاری را نمی‌دهد. ما همه متأثر شدیم ولی وی خیلی بیشتر متأثر شد.

نصرالله در پاسخ به اینکه سردار سلیمانی برای قدس چه اقداماتی کرد، گفت: وی از گروه‌های مقاومت فلسطین حمایت کرد و آن‌ها را برای مقابله با دشمن صهیونیست متحد کرد.

وی گفت: نقش سردار شهید در تجهیز این گروه‌ها به تسلیحات و انتقال تکنولوژی ساخت موشک و راکت به غزه مهم است.

دبیرکل حزب الله لبنان به نحوه دست‌یابی این حزب به موشک‌های کورنت روس در جنگ با اسرائیل اشاره کرد و گفت: وزارت دفاع سوریه این موشک‌ها را با پول خود خرید و حزب‌الله از آن در نبرد با صهیونیست‌ها استفاده کرد.

به گفته نصرالله، شهید سلیمانی از جمله کسانی بود که خواستار تحویل این موشک‌ها به گروه‌های مقاومت در غزه بود و در حمایت از گروه‌های مقاومت هرگز کوتاهی نکرد.

وی افزود: بشار الاسد، رئیس جمهور سوریه شخصاً با خرید و ارسال این موشک‌های ساخت روسیه به حماس و جنبش جهاد اسلامی فلسطین در غزه موافقت کرد.

دبیرکل حزب الله لبنان ادامه داد: همه می‌دانند که حاج قاسم و برادران در جمهوری اسلامی، از روابط دیپلماتیک هم برای کمک به مقاومت استفاده کرده‌اند. مثلاً اسرائیلی‌ها انبارهای سلاح و مهمات در سودان را که از آنجا به غزه ارسال می‌شد، بمباران کردند هر چند سودانی‌ها خیلی روشن درباره آن صحبت نکردند اما اسرائیلی‌ها صحبت کردند».

نصرالله در ادامه به موضوع فلسطین و موضع کشورهای عربی در قبال آن اشاره کرد و گفت: قبلاً خیانت حکام عرب به فلسطین و رها کردن این کشور عربی اسلامی در برابر دشمن صهیونیست فقط حرف و حدیث بود ولی در صحنه واقعی چیزی دیده نمی‌شد ولی الان واقعیت‌ها عیان شده و این حکام عادی‌سازی روابط با این رژیم را آغاز کرده‌اند و معترف‌اند که سال‌هاست که با تل‌آویو روابط پنهانی داشته‌اند.

وی تاکید کرد: توجیه کشورهای عربی مثل سعودی و امارات برای ارتباط با اسرائیل، ایران است اما حقیقت آن است که فلسطین باری بر دوششان بوده که می‌خواهند از آن خلاص شوند؛ چرا که آن‌ها دنباله‌رو آمریکا بودند و طبیعتاً این مسئله آن‌ها را به سمت همکاری و عادی‌سازی با تل‌آویو سوق داد.

دبیرکل حزب الله لبنان افزود: حزب‌الله به عادی‌سازی روابط بین کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی از این دریچه نگاه می‌کند که دیگر بازار نفاق و دو رویی پایان یافته و نقاب‌ها از چهره خیانت‌کاران افتاده است و واقعیت و ماهیت این رژیم‌های سازشکار با صهیونیست‌ها عیان شده است.

نصرالله اظهار کرد: امروز حتی در مقام حرف زدن هم، کنار فلسطین ایستادن هزینه دارد. زمانی بود که آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها پشت پرده به برخی رژیم‌های عربی می‌گفتند، هر چه می‌خواهید بگویید، اما امروز وضعیت تغییر کرده است و حتی دفاع در مقام حرف هم هزینه دارد.

وی ادامه داد: فلسطینیان ۴۸ جز برادران و قوم و خویش مقاومت در لبنان هستند و دل آن‌ها با حزب‌الله است؛ چرا که امیدوارند روزنه و کور سوی امیدی برای آزادی اراضی اشغالی آن‌ها ایجاد شود.

دبیرکل حزب الله لبنان به روابط حماس و دولت سوریه اشاره کرد و گفت: این روابط باید عادی‌سازی شود و به حالت قبل برگردد و مقامات و رهبران حماس بیانیه‌ها و مواضع خوبی در برابر حملات هوایی رژیم صهیونیستی به مناطق سوریه داشته‌اند و این حملات را طی سال‌های گذشته محکوم کرده‌اند.

نصرالله از رویکرد برخی از احزاب اسلامی در قبال مسائل اسلام و مسلمانان و فلسطین انتقاد کرد و گفت: عربستان حماس را به دلیل اخوان المسلمینی بودن تحت فشار می‌گذارد، اما سعودی‌ها و اماراتی‌ها که در کل منطقه و دنیا با اخوان مبارزه می‌کنند، چطور است که حزب الاصلاح در یمن که اخوانی است در صف آنان علیه صنعاء و عبدالملک الحوثی و انصارالله می‌جنگد؟ الاصلاح زیر پرچم چه کسی می‌جنگد؟ زیر پرچم سعودی‌ها و در نهایت زیر پرچم آمریکایی‌ها.

وی در مورد رزمایش‌های گروه‌های فلسطینی در غزه نیز گفت: این رزمایش گامی مهم است که دشمن را می‌ترساند و قدرت مقاومت را نشان می‌دهد. تلاش حاج قاسم و نیروی قدس در حمایت از گروه‌های مقاومت به دور از انظار و پشت پرده بود.

دبیرکل حزب‌الله لبنان ظاهر شدن سردار سلیمانی در رسانه‌ها را به جنگ علیه داعش مرتبط دانست و گفت؛ حضور رسانه‌ای و تصویری سردار سلیمانی در خط مقدم مقابله با داعش، تعمدی نبود و من از نظر امنیتی مخالف بودم، اما بعد از شنیدن نظر شهید سلیمانی نظرم عوض شد. معتقدم امروز این موضوع به نفع مقاومت شد؛ چون مشخص شد چه کسانی مقابل داعش ایستادند.

نصرالله روابط سردار شهید با مرجعیت دینی عراق را خوب دانست و گفت: این روابط به ویژه در پرونده‌ها و مسائل مهم تجلی یافت.

وی با بیان اینکه مقاومت عراق در رویارویی با اشغالگران آمریکایی و داعش حمایت واقعی را از نیروی قدس و شهید سلیمانی دریافت می‌کرد، گفت: ارتش آمریکا شهید سلیمانی و نیروی قدس را تهدید به هدف قرار دادن مراکزشان در ایران تهدید کرد و گفت که اگر این حمایت‌های از مقاومت عراق ادامه داشته باشد، تهدید را عملی خواهد کرد. ولی نتوانستند.

دبیرکل حزب‌الله لبنان ادعای رئیس جمهور آمریکا در توجیه ترور سردار سلیمانی را رد کرد و گفت: چنین ادعاهایی صحت ندارد و یکی از ژنرال‌های سیاه‌پوست ارتش آمریکا بعد از ترور سردار شهید با انتقاد از این اقدام، گفت که جناب رئیس سربازان ما در عراق چه می‌کنند که کسی به آن‌ها حمله کنند؛ مگر نه این است که ما در آنجا اشغال‌گر هستیم و پرونده از کشتار و جنایت‌ها در کارنامه‌های خود داریم.

نصرالله نقش مقاومت عراق در مقابله با داعش را مهم دانست و گفت: اگر مقاومت نبود گروه تروریستی داعش بر منطقه سیطره پیدا می‌کرد و سفارت آمریکا در بغداد، همه‌کاره عراق می‌شد.

وی افزود: آمریکا معتقد بود که با ترور شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس، محور مقاومت به پایان خواهد رسید حال آنکه این محور محدود به یکی دو نفر نبوده و نخواهد بود.

دبیرکل حزب الله لبنان با درخواست محاکمه برای کسانی که اقدام به ترور شهیدان مقاومت در عراق کردند، گفت: پاسخ ترور شهید سلیمانی و المهندس، مسئله امروز و فرداست. خونشان روی زمین نمی‌ماند.

نصرالله افزود: کسانی که برای سوریه و بحران این کشور طی سال‌های گذشته از جنگ جهانی سوم استفاده کردند، اشتباه نکردند، چرا که این کشور دشمنان زیادی در منطقه و دنیا داشت. جنگ در سوریه یک تصمیم بین‌المللی و منطقه‌ای بود و معارضان آلت دست این دشمنان بودند. ارزیابی آن‌ها از شرایط سوریه اشتباه از آب درآمد و پیشنهاد دولت سوریه مبنی بر گفت‌وگو و ایجاد راه حل را رد کردند.

وی ادامه داد: هدف از تلاش‌ها برای تغییر نظام در سوریه این بود که نظامی شکننده و ضعیف جایگزین آن شود و سازش با اسرائیل را توجیه کند و از حق خود بر جولان اشغالی صرف نظر کند و سیاست مماشات با آمریکا را در پیش بگیرد.

دبیرکل حزب الله لبنان گفت: همه اقدامات آمریکا علیه ایران از تحریم و تهدید صرفاً به خاطر حمایت جمهوری اسلامی از گروه‌های مقاومت در منطقه و در رأس آن‌ها گروه‌های فلسطین نبوده، بلکه واشنگتن به دنبال سیطره بر این کشور و چپاول منابع آن است همانگونه که در زمان شاه این گونه بود.

نصرالله یادآور شد: سوریه نیز وضعیت مشابهی داشت و هدف قرار دادن نظامی در این کشور نه به دلیل حمایت این کشور و شخص رئیس جمهور از قضیه فلسطین و گروه‌های مقاومت بلکه به دلیل این بود که آمریکا چشم طمع به منابع انرژی سوریه دوخته بود.

وی افزود: روسیه در ابتدای امر مردد بود که وارد جنگ در سوریه شود و حاج قاسم سلیمانی با استدلال و شخصیت کاریزماتیک خود آن هم بر روی نقشه و توضیحاتی واقعی در جلسه‌ای که با رئیس جمهور روسیه داشت، او را متقاعد کرد که برای مقابله با تروریست‌ها و جلوگیری از سقوط دولت سوریه، به مسئله این کشور ورود کند.

دبیرکل حزب الله لبنان ادامه داد: در آن جلسه دوساعته، پوتین به حاج قاسم گفت من قانع شدم. این چیزی بود که از حاج قاسم شنیدم. ببینید من نمی‌خواهم قصه تعریف کنم. موضوع کاملاً واقع‌گرایانه و مستدل و علمی بود. حاج قاسم توانست با استدلال و تشریح واقعیت رئیس پوتین را قانع کند و توانست روشن کند که نتیجه این ورود چه خواهد بود. الان همه می‌دانند که روسیه از دروازه سوریه به دنیا بازگشت.

نصرالله اظهار کرد: شهید سلیمانی چه در جنگ ۳۳ روزه و چه بعد از آن نقش مهمی داشت و تنها طی این مدت ۴۸ ساعت ضاحیه را به منظور ارائه گزارش ترک کرد و بعد از آن، مسئولیت اسکان آوارگان لبنانی و سر و سامان دادن آن‌ها را برعهده گرفت.

وی در ادامه بر تصمیم مقاومت لبنان بر گرفتن انتقام رزمنده خود که در حمله هوایی رژیم صهیونیستی به حومه دمشق به شهادت رسید، تأکید کرد و گفت: وضعیت، قدرت و معنویات و عزم و اراده حزب‌الله طی این مدت تغییری نکرده و بلکه بیشتر از این نیز شده است و ما همچنان سر قول خود هستیم و به شهادت علی محسن در سوریه پاسخ خواهد داد و انتقام خواهیم گرفت.

دبیرکل حزب‌الله لبنان آمادگی این حزب برای مقابله با دشمن صهیونیست را خوب دانست و گفت: شمار موشک‌های نقطه زن مقاومت اسلامی در لبنان دو برابر سال قبل شده است و هر هدفی در امتداد مساحت فلسطین اشغالی را می‌تواند با دقت هدف قرار دهد.

نصرالله به توانمندی‌های حزب‌الله برای مقابله با پهپادهای مهاجم و متجاوز رژیم صهیونیستی در آسمان لبنان اشاره کرد و گفت: این رژیم می‌داند که حزب‌الله از سلاح مناسب برای هدف قرار دادن این پهپادها استفاده می‌کند ولی این موضوع علنی نشده است.

وی تأکید کرد: حزب‌الله باید معادله بازدارندگی در برابر این رژیم را اجرا کند و انتقال رزمنده خود را بگیرد؛ چرا که اگر این پاسخ صرفاً به زدن تانک و خودرو و هدف قرار دادن آهن آلات باشد، بازدارنده نخواهد بود.

دبیرکل حزب‌الله لبنان درباره مذاکرات بین این کشور با رژیم صهیونیستی جهت ترسیم مرزهای آبی نیز گفت: در حال حاضر این گفتگوها متوقف شده است و به نظر من در زمان ترامپ توافقی در این موضوع رخ نخواهد داد. ما میگوییم هر چیزی که حق و حقوق ماست از دریایی و زمینی و دولت لبنانی آن را لبنانی می‌داند، حق ماست.

نصرالله در چرایی تأخیر در تشکیل دولت در لبنان نیز گفت: سعد الحریری، نخست‌وزیر مأمور به تشکیل کابینه در علت‌یابی این تأخیر درست گفته بود و آن اینکه مشکل تشکیل کابینه از دست دادن اعتماد مردم است.

وی در ادامه شرایط آمریکا بعد از پیروزی بایدن در انتخابات اشاره کرد و گفت: ایران کشوری نیست که در مسائل و پرونده‌های مختلف خریده یا فروخته شود و یا اینکه به نیابت از ملت‌های منطقه با آمریکایی‌ها مذاکره کند. کما اینکه به اروپایی‌ها نیز گفته است که مذاکره و گفت‌وگو به نیابت از یمنی‌ها یا دیگران در منطقه به آن مربوط نمی‌شود.

دبیرکل حزب الله لبنان ادامه داد: واشنگتن اصرار داشت که با تهران بر سر میز نشسته و پرونده عراق را بررسی کند. وقتی خیلی اصرار کردند، ایران پاسخ داد، با عراقی‌ها صحبت کنید، اگر آنها صلاح دیدند، ما مانعی نداریم اما به دو شرط؛ مذاکره با حضور طرف عراقی باشد و دوم اینکه دیدار علنی باشد.

نصرالله افزود: حتی در پرونده سوریه هم ایران همینطور است. مسائل را برای طرف سوری مطرح می‌کند تا خودشان تصمیم بگیرند. این مکانیزم ایران است. اگر کسی در منطقه منتظر مذاکره و سازش ایران و آمریکاست در اشتباه است. اگر کسی منتظر است که ایران به ضرر پرونده‌های منطقه مذاکره کند در اشتباه است.

کد خبر 464670

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.