قطر می‌تواند نقش میانجی‌گر منطقه را بازی کند؟

یک کارشناس مسائل بین المللی گفت: قطر از نظر اقتصادی در وضعیت خوبی قرار دارد و می‌خواهد ایمنی دیپلماسی برای خود ایجاد کند و در این راستا در عرصه رسانه و ورزش سرمایه‌گذاری‌های زیادی کرده تا به اهداف خود نزدیک‌تر شود.

جلال خوشچهره در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در مورد نقش قطر در جهت ایجاد صلح منطقه‌ای اظهار کرد: وزیر خارجه قطر در گفت‌وگو با همتای روس خود در رابطه با مسائل مختلف منطقه و تحولات و بحران کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با قطر و همچنین توافق هسته‌ای ایران بحث و رایزنی کرده است و  امنیت خلیج فارس را یک اولویت برای قطر دانسته و افزایش تنش را به سود هیچ یک از طرفین نمی‌داند و به همین علت خواهان گفت‌وگو بین کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و ایران بوده و از هر ابتکار عملی که منطقه را باثبات می‌کند، استقبال می‌کند. وی بر حل عادلانه و بر اساس قوانین بین‌المللی مشکلات فلسطین معتقد است. هیچ راه‌حلی جز پایان اشغالگری رژیم صهیونیستی و ایجاد دولت فلسطینی وجود ندارد و تمام بحران‌ها باید از طریق گفت‌وگوی مستقیم و سازنده حل شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: ایران نیز از این گونه گفت‌وگوها استقبال می‌کند و همواره تاکید داشته که مشکلات منطقه باید توسط کشورهای آن و با ابتکار عمل حل شود و همواره مخالف ورود سایر کشورها به این مساله بوده است. از این حیث پیشنهاد قطری‌ها می‌تواند بسیار مفید باشد.

خوشچهره ادامه داد: زمانی که برخی کشورهای منطقه در خواست شرکت در برجام داشتند، ایران با آن مخالفت کرد؛ زیرا این بستر را مناسب برای حل مشکلات منطقه نمی‌دانست؛ بستری که ریشه آن مسائل هسته‌ای و اختلاف ایران با کشورهایی خارج از منطقه بوده است.

وی خاطرنشان کرد: ایران از هر نوع تنش زدایی در منطقه استقبال می‌کند، به شرطی که هیچ کشوری قصد سوءاستفاده از آن را نداشته باشد. نکته‌ای که در این میان حائز اهمیت است این خواهد بود که آیا قطر می‌تواند در این میان به عنوان یک میانجی عمل کند یا خیر؟ جواب این سوال به این بستگی دارد که کشورهای عربی این کشور را به عنوان نماینده خود قبول کنند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل یادآور شد: قطر در سال‌های اخیر با کشورهای عربی مشکل داشته و مدت کوتاهی است که این تنش‌ها با واسطه‌گری آمریکا کاهش یافته است، اما تهران و دوحه از گذشته روابط خوبی با یکدیگر داشته‌اند و به نحوی می‌توان این طرف مساله را حل شده دانست؛ زیرا پیشنهاد قطر نمی‌تواند برای ایران مضر باشد.

خوشچهره خاطرنشان کرد: قطر با قدرت نرم و مراودات بین‌المللی دنبال این است تا جایگاهی جهانی برای خود ایجاد کند. دوحه قصد دارد با این جایگاه و تعاملات برای خود امنیتی پایدار برقرار کند و به سرنوشت شوم برخی کشورهای عربی دچار نشود و تهدید برخی از همسایگان خود را خنثی کند. آنها از نظر اقتصادی در وضعیت خوبی قرار دارند و می‌خواهند ایمنی دیپلماسی برای خود ایجاد کنند و در این راستا سرمایه‌گذاری‌های زیادی در عرصه رسانه و ورزش انجام داده‌اند تا به اهداف خود نزدیک‌تر شوند.

کد خبر 464508

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.