ارابه‌های آهنی نفس‌ شهر اراک را به شماره انداخته است

حمل‌ونقل عمومی مناسب موجب تامین رفاه حال مردم و بالا بردن انگیزه شهروندان برای استفاده از آن می‌شود و این روند می‌تواند با کاهش بار آلودگی هوا در شهر، شرایط بهتر زیست محیطی را برای زندگی افراد فراهم کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، وقتی با موضوع افزایش جمعیت در کلانشهرها و شهرها رو به رو می‌شویم شاید نیاز به حمل و نقل امن، ارزان و پاک جزو نخستین نیازهای مردم شهر مطرح خواهد شد چرا که اگر حمل و نقل عمومی نتواند پاسخگوی رفع نیاز آنها باشد به طور حتم انگیزه استفاده از خودرو شخصی در افراد بالا می‌رود پس مدیران شهری باید با تجهیز و نوسازی ناوگان‌های مسافربری  در راستای حفظ سلامت شهروندان برنامه ریزی کنند.

اراک یکی از کلانشهرها و یک قطب صنعتی کشور است و امروز با توجه به مهاجرت پذیری به دلیل صنعتی بودن و جذب نیروی کار جمعیت در آن روز به روز در حال افزایش است. اما آیا این شهر فاکتورهای یک شهر مدرن را دارا بوده و حتی در سطح داشتن امکانات رفاهی جایگاه قابل قبولی دارد؟

سرانجام اتوبوس‌های فرسوده

«محمدرضا خسروی»، معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهری شهردار اراک به خبرنگار ایمنا می‌گوید: در خصوص استقبال مردم برای استفاده حمل و نقل عمومی شرایط تعیین کننده وجود دارد که بخشی از آن در اختیار شهرداری‌ها است و بخشی از آن از خارج از توان مدیریت شهری است و نیاز به پشتیبانی دولت و مراجع دیگر دارد.

وی با بیان اینکه ناوگان اتوبوسرانی اراک فرسوده است، می‌افزاید: امروز باید به فکر نوسازی ناوگان اتوبوسرانی باشیم البته نیاز به خرید اتوبوس‌های جدید با استانداردهای بالا یورو ۴ و یورو ۵ دارای ضوابط کاهش آلودگی هوا وجود دارد که با توجه به تحریم‌ها تحقق این مهم یا مقدور نیست یا با شرایط بسیار سخت و قیمت‌های بالایی باید انجام شود.

معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهری شهردار اراک تصریح می‌کند: وقتی با اتوبوس‌های فرسوده بدون استاندارد رو به رو هستیم نتیجه آن آلودگی هوا و نارضایتی شهروندان خواهد بود البته نه تنها در اراک بلکه در بسیاری از کلانشهرها با این موضوع رو به رو هستیم که در این راستا سازمان شهرداری‌ها و وزارت کشور تدابیری را اتخاذ کرده که بتوان از طریق خرید اوراق مشارکت تعدادی اتوبوس وارد چرخه ناوگان کرد تا شهرها به اندازه کافی اتوبوس نو و دارای استاندارد در اختیار داشته باشند.

وی با اشاره به افزایش استقبال مردم از استفاده حمل و نقل همگانی اظهار می‌کند: نخستین و مهمترین موردی که باید در خدمت رسانی مورد توجه قرار بگیرد، داشتن سفر درون شهری استاندارد و پایدار است، وقتی مقرر شده فاصله اتوبوس‌ها در یک خط ۱۰ دقیقه باشد اگر این زمانبندی رعایت شود جلب اعتماد مردم را همراه خواهد داشت.

خسروی با اشاره به استفاده از روش‌های پرداخت الکترونیکی در پرداخت کرایه‌ها ادامه می‌دهد: کارت‌های شهروندی، اپلیکیشن‌ها و QR از روش‌هایی است تا نیازی به استفاده از پول نقد نباشد که در شهر اراک هم علاوه بر صدور کارت‌های اعتباری، بکارگیری روش‌های نوینی برای پرداخت کرایه در دست اقدام است که در سال آینده اجرا خواهد شد.

وی در خصوص اقداماتی که بر اساس طرح جامع ترافیکی شهر اراک در حال پیگیری است، می‌گوید: موارد دیگری که برای اجرا در شهر اراک در نظر داریم نصب مانیتور در اتوبوس‌ها است که علاوه بر نمایش زمان تردد و توقف اتوبوس‌ها، تعداد مسافر را نشان خواهد داد البته برای نمایش تیزرهای تبلیغاتی و برنامه‌های آموزشی نیز می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهری شهردار اراک تصریح می‌کند: علاوه بر این باید مسیرهای اتوبوسرانی را به شکلی ساماندهی کنیم تا مردم کمترین مسافت را تا ایستگاه طی کنند و همچنین باید ایستگاه‌های مناسبی احداث شود تا شرایط ایمنی برای افراد در مقابل نور و گرمای آفتاب در تابستان و سرما و بارندگی در زمستان ایجاد شود.

وی می‌افزاید: در نظر داریم خطوط بی. آر. تی (تندرو) را در سال آینده راه اندازی کنیم تا اتوبوس‌ها در حداقل زمان بیشترین فاصله و مکان را طی کنند تا در کاهش ترافیک و آلودگی هوا گام مؤثری برداشته شود.

امکانات ویژه برای معلولان شهر

خسروی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۸۵ اتوبوس در سطح شهر فعال است البته جوابگوی رفع نیاز شهر اراک نیست و باید افزایش یابد، خاطرنشان می‌کند: با تلاش‌های شده ۵۰ دستگاه اتوبوس اسکانیای جدید وارد چرخه ناوگان شده که مجهز به رمپ برای معلولان است، همچنین تمام ایستگاه‌ها مجهز به صندلی و سایبان شده و در هر ایستگاه یک رمپ برای معلولان در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه توسعه حمل و نقل عمومی در هر شهر تحت تأثیر شرایط اقلیمی، جغرافیایی، فرهنگی، اجتماعی و بافت شهری است، می‌گوید: امروز شاخص حمل و نقل عمومی در اراک بسیار پایین بوده و در حد استاندارد نیست پس باید به گونه‌ای عمل کرد تا شهروندان انگیزه بیشتری برای استفاده از خدمات حمل و نقل عمومی داشته باشند.

معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهری شهردار اراک اظهار می‌کند: اکنون بخش خصوصی و بهره‌برداران کل، ارائه خدمات اتوبوسرانی شهر اراک را انجام می‌دهند در حالی که بر اساس بخشنامه‌ها و ضوابط در سال‌های گذشته، مقرر بود دولت در نقش حمایتی کمک هزینه‌هایی به بهره برداران پرداخت کند که به دلایلی از جمله مشکلات اقتصادی محقق نشد و در حال حاضر اتوبوس‌هایی که ۱۰ سال عمر مفید آن‌ها گذشته، باید از ناوگان خارج شوند، اما مطابق بخشنامه‌های جدید این اتوبوس‌ها باید با هزینه دولت و شهرداری بازسازی شود و مجدد به چرخه بازگردد که اعتبارات خاص خود را نیاز دارد و در حال پیگیری است.

وی با اشاره به شیوع ویروس کرونا در ایران می‌افزاید: در اسفندماه سال گذشته و فروردین ماه سال ۹۹ با توجه به شرایط کرونایی، ناوگان اتوبوسرانی به حالت تعطیل و نیمه تعطیل در آمد که حتی کرایه‌های دریافتی از هزینه سوخت اتوبوس‌ها هم کمتر بود به طوری که بعد از اردیبهشت ماه به دلیل رعایت موارد بهداشتی استفاده از اتوبوس‌ها تا ۳۰ درصد کاهش پیدا کرد.

خسروی تصریح می‌کند: با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک و عملیات ضدعفونی و گندزدایی در اتوبوس‌ها وضعیت بهتر شد، در همین راستا با مصوبه شورای اسلامی شهر و دستور شهردار اراک به دلیل کاهش درآمد اتوبوس‌ها بعد از شیوع کرونا، کمک هزینه‌ای به بهره برداران تعلق گرفته و همچنین مصوبه دیگری نیز در شورا در حال پیگیری است که به محض ابلاغ، ماهانه کمک هزینه‌ای به خطوط اتوبوسرانی تعلق می‌گیرد.

یک سوم اتوبوس‌های شهر باید زیر نظر شهرداری باشد

«طوفان محمدی» رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر اراک به خبرنگار ایمنا می‌گوید: مقرر شده بود برای خدمات جانبی اتوبوس‌ها، شهرداری و دولت یک سوم حمایت مالی بدهند اما این مهم محقق نشد، بنابراین بعد از گذشت ۱۰ سال از برون سپاری اتوبوس‌ها، بسیاری از این اتوبوس‌ها از ناوگان خارج شده‌اند. در حال حاضر ۸۰ اتوبوس در اراک فعال است که از این تعداد ۵۰ اتوبوس از سوخت پاک استفاده می‌کنند و۳۰ اتوبوس باقی مانده هم گازسوز هستند و بقیه اتوبوس‌های فرسوده از دور خارج شده و در پارکینگ نگهداری می‌شود.

وی می‌افزاید: ۳۰ اتوبوس گازسوز در ناوگان وجود دارد که به دلیل نقص فنی، بعد از تاریخی که وارد ناوگان شدند یک یا دو سال بیشتر فعالیت نکرده و بعد در پارکینگ ماندند، اکنون در حال بازسازی برای بازگرداندن به ناوگان اتوبوسرانی هستند.

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر اراک با بیان اینکه شورای شهر علاوه بر خرید اتوبوس‌های بیشتر، از شهرداری درخواست کرده یک سوم از اتوبوس‌های شهر را زیر نظر خود قرار دهد، تصریح می‌کند: نگاه شهرداری باید نگاهی خدماتی باشد اگرچه سیاست برون سپاری اتوبوس‌ها در جهت کاهش هزینه‌ها بوده، برون سپاری دو سوم از اتوبوس‌ها کافی است.

وی اظهار می‌کند: بعد از شیوع ویروس کرونا راننده‌ها در پرداخت اقساط خود با مشکلات زیادی رو به رو شده‌اند بنابراین اگر یک سوم از این اتوبوس‌ها در اختیار خود شهرداری بود، وضعیت بهتر و مشکلات کمتر می‌شد.

کد خبر 464500

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.