۱۱ روز پیاده روی از سرچشمه تا تالاب!

دو کوهنورد دوستدار زاینده رود برای درک سرنوشت برف‌های ذوب شده از سرچشمه رودخانه تا تالاب گاوخونی را با پای پیاده به مدت ۱۱ روز پیمودند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دو کوهنورد و دوستدار طبیعت و زاینده‌رود برای درک سرنوشت برف‌های ذوب شده در سرشاخه‌های زاینده‌رود، از یکی از سرچشمه‌های این حوضه در " رودخانه پلاسجان" تا تالاب بین‌المللی گاوخونی را به مسافت ۴۳۰ کیلومتر در مدت ۱۱ روز با پای پیاده پیمودند و این پیاده روی روز جمعه پنجم دی‌ماه در تالاب به پایان رسید.

شهرام اونیکازی و محمدرضا اسفنانی از کوهنوردان و راهنمایان امداد و نجات کوهستان هستند که برای نخستین بار مسیر رودخانه زاینده‌رود را از سراب تا پایاب طی کرده‌اند.

محمدرضا اسفنانی دوستدار زاینده‌رود، به خبرنگار ایمنا، گفت: ما اسپانسر و حامی نداشتیم و تنها به دلیل علاقه شخصی مسیر رودخانه زاینده‌رود را از سراب تا پایاب پیاده طی کردیم تا دست کم برای خودمان روشن شود سرانجام این آب چیست؟

وی افزود: به طور متوسط روزانه ۴۰ کیلومتر از مسیر را راه رفتیم؛ از غرب اصفهان که می‌آمدیم در بخش‌هایی امکان عبور و بازدید نبود، آب کم می‌شد و مشخص بود چون حریم رودخانه آزاد نیست این آب برداشت می‌شود و در بالا دست آب را از دره برای باغات در ارتفاع پمپاژ می‌کردند و مناطقی از حریم زاینده‌رود ویلاسازی شده بود و امکان عبور و دسترسی نبود.

این دوستدار طبیعت ادامه داد: قبل از شهر اصفهان رودخانه خشک می‌شود و بدتر از آن، رودخانه در شرق اصفهان به محلی برای جریان پساب و فاضلاب تبدیل می‌شود که خواسته یا ناخواسته کشاورزان از آن برداشت می‌کردند که به دلیل وجود آلاینده‌ها برای چرخه غذایی انسان مضر است هم‌چنین منظره زاینده‌رود به دلیل ریختن زباله و نخاله در شرق اصفهان وضعیت نامناسبی دارد.

اسفنانی گفت: رودخانه‌ای که هزاران سال به برکت گذر آب به شهرها و روستاها حیات می‌بخشید امروز حال خوبی ندارد، هنگامی که به دلتای زاینده‌رود و نیزارها رسیدیم توقع دیدن پرندگان مهاجر فصلی را داشتیم اما از پرندگان و هیاهوی حیات وحش خبری نبود.

وی افزود: از بالادست تا پایین دست زاینده رود مانند قایقی است که همه بر آن سوار هستیم و هرگونه نقصی بر این قایق وارد شود همه افراد غرق می‌شوند. به امید روزی که زاینده‌رود را زنده و جاری ببینیم.

کد خبر 464448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.