لاریجانی: مناطق آزاد و ویژه کشور به کمک مناطق محروم بیایند

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام توجه به مناطق محروم و کم برخوردار از جمله استان سیستان و بلوچستان را خواستار شد و گفت: مناطق آزاد و ویژه کشور به کمک مناطق محروم بیایند.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت الله آملی لاریجانی در دیدار دبیر شورای عالی مناطق آزاد، استاندار سیستان و بلوچستان و نماینده زاهدان محرومیت این استان مهم و تأثیر گذار کشور را "عمیق و انباشته شده و موجب تأسف " دانست و گفت: ضروری است از ظرفیت همه بخش‌های کشور بویژه بخش خصوصی و سرمایه گذاران و کارآفرینان واقعی در کاهش مشکلات و تنگناهای مردم این استان و سایر مناطق محروم کشور استفاده شود و یکی از مهمترین ظرفیت‌های کاهش مشکلات مردم در چنین مناطقی استفاده از توان و ظرفیت مناطق آزاد است.

وی با تاکید بر اینکه جذب سرمایه و سرمایه گذار در مناطق محرومی مانند سیستان و بلوچستان نیازمند افزایش انگیزه‌ها و راهکارهای حمایتی است، افزود: همه ارکان و مسئولان کشور به سهم خود باید کمک کنند تا مردم سیستان و بلوچستان و سایر مناطق محروم کشور در استان‌ها و مناطق خود به آینده روشن و زندگی بهتر امیدوار شوند و حتی افراد توانمند و دلسوز چنین مناطقی با اشتیاق و انگیزه لازم برای سرمایه گذاری در منطقه و استان خود پیش قدم شوند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام یکی از مهمترین اهداف مناطق آزاد را حمایت از تولید، کارآفرینی و به ویژه صادرات غیر نفتی بیان کرد و افزود: مجمع تشخیص مصلحت نظام رویکرد مثبت و در راستای بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی سیستان و بلوچستان را در تصمیمات خود مورد ملاحظه قرار خواهد داد.

لاریجانی مشکلات و محرومیت‌های استان سیستان و بلوچستان را بعضاً تکان دهنده دانست و گفت: از استاندار محترم می‌خواهم گزارشی دقیق، مستدل و مستند درباره مشکلات استان و اینکه ایجاد منطقه آزاد و ویژه اقتصادی در سیستان و بلوچستان چه مقدار در توسعه استان اثرگذار خواهد بود را تهیه و تدوین کنند تا مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز بتواند در چارچوب وظایف خود آن را مورد رسیدگی قرار دهد.

وی با اشاره به فعالیت مناطق آزاد در نقاط مختلف کشور و با تاکید بر اینکه نظر کلی اینجانب در خصوص فعالیت مناطق آزاد و ویژه مثبت و توأم با نگاه حمایتی است به انتقاد نسبت به افزایش ناموزون این مناطق و دور شدن از وظیفه ذاتی و قانونی خود در مقوله تولید و صادرات پرداخت و گفت: بحث نظارت بر عملکرد مناطق آزاد و ویژه در کشور و جلوگیری از سو استفاده‌های احتمالی باید به طور جدی تقویت شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: در صورت تصمیم‌گیری در خصوص مناطق آزاد جدید باید با بهره‌گیری از تجربه مناطق ایجاد شده قبلی، ممانعت از تغییر کاربری‌های خلاف قانون اراضی و زیر ساخت‌های آن به ویژه در بخش کشاورزی و حمایت از اقتصاد خرد مدنظر قرار گیرد.

در این دیدار مرتضی بانک، دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه با ارائه گزارشی از وضعیت مناطق آزاد و ویژه کشور گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکنون همراهی مؤثری در تثبیت شرایط و رفع مشکلات مناطق آزاد داشته و امیدواریم در روند اصلاح قانون مناطق آزاد نیز شاهد بهره‌مندی از نظرات مؤثر مجمع باشیم.

احمدعلی موهبتی، استاندار سیستان و بلوچستان هم در این دیدار با ارائه گزارشی از روند فعالیت‌های اجرایی و اقتصادی در این استان گفت: توسعه و افزایش سرمایه گذاری‌ها در این استان بسیار لازم و ضروری و موجب افزایش انگیزه‌های مردم و حتی بازگشت خانوارهای مهاجری است که به دلیل کمبودها و مشکلات فراوان به امید زندگی بهتر راهی سایر مناطق شده‌اند اما شوق بازگشت دارند.

کد خبر 464403

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.